Paul J. McAuley

En presentation skriven av Britt-Louise Viklund
Paul J. McAuley f�ddes 1955 i Storbritannien och b�rjade skriva som ton�ring. Fr�gan ''varf�r?'' besvarar han i en intervju med att svaret �r tr�kigt -- ''it was just something I did''. Han hade som ung inga planer p� att leva p� skrivandet men l�nade �nd� en grannes skrivmaskin -- ''I used to [...] bang out really appalling novels which I never finished''. Jag tror m�nga science fiction-fans kan k�nna igen sin egen ungdom i den beskrivningen.

N�gonting m�ste McAuley �nd� ha gjort r�tt f�r redan i 20-�rs�ldern s�lde han en novell till ett amerikanskt magasin som dock gick i konkurs innan den hann publiceras.

Under de f�ljande tio �ren h�ll McAuley upp med skrivandet medan han �gnade sig �t sin utbildning i Oxford och sin karri�r som biolog med specialisering p� botanik. Under b�rjan av 80-talet f�rde arbetet honom till Los Angeles d�r intresset f�r science fiction �ter vaknade. Han b�rjade skriva igen och s�lde 1984 novellen ''Wagon Passing'' till Asimov's.

Till idag (maj 1998) har McAuley publicerat sju romaner, tv� novellsamlingar samt ett antal noveller i olika magasin, se bibliografi nedan. Han har tilldelats Philip K. Dick-minnespriset f�r sin f�rsta roman Four Hundred Billion Stars och ''Sidewise Award for Alternate History'' f�r romanen Pasquale's Angel, samt b�de Arthur C. Clarke-priset och John W. Campbell-minnespriset f�r romanen Fairyland. Novellen ''The Temptation of Dr. Stein'' har vunnit British Fantasy-priset.

Att just science fiction f�ngade hans intresse f�rklarar McAuley med att ''it's just something I started reading when I was young, something that hooked me. I'd go to the library [...] and I'd get out three or four sf novels a week, and I steadily worked my way through the library's entire collection.''

Det h�r var p� 70-talet och McAuley l�ste sig igenom klassiska f�rfattare som Bester, Delany, Heinlein, Asimov och Disch. Han imponerades av New Wave och uppskattade s�rskilt Mike Harrisons noveller i New Worlds. Bland f�rfattare som p�verkat honom n�mner han Delany och Disch men �ven en mainstreamf�rfattare som Graham Greene och han ber�ttar att han ''had a bad Hemingway period when I was young''. The Encyclopedia of Science Fiction tycker sig finna p�verkan av b�de H.G. Wells, Larry Niven och Cordwainer Smith i hans tidiga b�cker och menar att han v�vt in influenser fr�n b�de den amerikanska och den brittiska science fiction-traditionen. Sj�lv f�rklarar McAuley i en intervju fr�n 1995 att folk brukar hitta sm� bitar av det ena och det andra i hans b�cker och s�ger ''one of the things I was consciously doing in the last few novels was dipping into the richness of the shared field and using echoes and allusions to build up the bigger picture''. Eftersom McAuley regelbundet skriver recensioner f�r de brittiska magasinen Interzone och Foundation b�r han ocks� ha en god �verblick �ver genren.

Storbritannien har upplevt en �kning av intresset f�r science fiction tack vare f�rfattare som Stephen Baxter, Peter Hamilton, Ian McDonald och Colin Greenland. McAuley �r en del av denna uppg�ng men han menar att det inte �r fr�gan om n�gon sammanh�llen r�relse av typen New Wave. Dagens brittiska f�rfattare sk�ms dock inte f�r att de skriver science fiction och eftersom alla k�nner alla sker vad McAuley kallar ''intermixing'' �ven om f�rfattarna inte delar en gemensam filosofi.

McAuleys tre f�rsta romaner Four Hundred Billion Stars, Of the Fall (amerikansk titel Secret Harmonies) och Eternal Light �r en l�st sammanh�llen trilogi h�rd science fiction som kombinerar space opera med kosmologiska spekulationer. John Clute kallade efter dessa b�cker McAuley f�r ''potentially a major writer'' och Eternal Light f�r en underbar bok. McAuley f�rklarar att han tidigare bara haft id�er till noveller men pl�tsligt b�rjade romanid�erna dyka upp. Han ville i denna serie bland annat utforska f�ljderna av att skapa ett interstell�rt imperium som �r ett slags kvasi-samv�lde och ber�tta om utomjordingar man egentligen inte kan kommunicera med.

Brian Aldiss �r en f�rfattare som McAuley beundrar f�r hans levande och raka stil och f�r att alla hans b�cker �r olika. Medvetet eller omedvetet m�ste McAuley str�va efter att f�lja Aldiss exempel f�r �ven hans egna b�cker skiljer sig �t en hel del. Efter den f�rsta serien kom Red Dust som utspelar sig p� Mars -- en i raden av marsb�cker fr�n senare �r. Till skillnad fr�n de flesta andra f�rfattare beskriver McAuley dock inte expeditioner till eller kolonisation av den r�da planeten. Han ber�ttar ist�llet om en d�ende v�rld som h�ller p� att avfolkas efter misslyckade f�rs�k till terraformning. I McAuleys vision domineras Mars av kineser och tibetanska jakherdar driver sina hjordar �ver de enorma, tomma och uttorkade sl�tterna. Han beskriver Red Dust som en kort bok om ett stort tema -- individens ansvar. Boken utforskar ocks� relationen mellan mytologi och popul�rkultur, en fr�ga som intresserar McAuley.

Med n�sta bok v�xlar McAuley �ter huvudperson, tidsperiod och plats. Pasquale's Angel �r en alternativ historia som utspelar sig i Florens under ren�ssansen, dock inte ren�ssansen riktigt som vi k�nner den. H�r hittar vi da Vinci och alla de k�nda konstn�rerna men i McAuleys Florens f�r konsten st� tillbaka f�r en begynnande industriell revolution med �ngdrivna maskiner. Niccolo Machiavegli �r en f�rsupen journalist som unders�ker ett mord med politiska f�ljder. I utredningen av mordet har Machiavegli en slags Sherlock Holmes-roll med m�larl�rlingen Pasquale som sin medhj�lpare och l�rjunge p� ett s�tt som f�r tankarna till Conan Doyle, eller kanske �nnu mer till Umberto Ecos Rosens namn som ju i sin tur h�mtat inspiration fr�n Doyle. En recensent kallar Pasquale's Angel ''a quite splendid book'' medan en annan beskriver boken som ''... finely wrought, splendidly written and fascinatingly peopled�...''

�ven om McAuley f�tt god kritik f�r sina tidigare b�cker �r nog Fairyland fr�n 1995 �nd� den bok som hittills f�tt mest uppskattning och uppm�rksamhet. Kanske kan det i vart fall delvis bero p� att McAuley h�r skriver om �mnen d�r han som biolog borde ha s�rskilt goda kunskaper. Boken utspelar sig i Europa i en n�ra framtid d�r genetiskt manipulerade varelser, ''dolls'', utnyttjas som leksaker f�r de rika och som billig arbetskraft. De befrias p� illegal v�g, f�r intelligens och f�rvandlas d�rmed till ''fairies'', t�nkande varelser men utan n�gon egen kultur. McAuley f�rklarar att just detta �r en av de fr�gest�llning han velat utforska med boken -- vilka blir f�ljderna om man p� artificiellt s�tt skyndar p� evolutionen och etiken i att skapa andra varelser. Han menar att det inte s�rskilt troligt att de lyckas uppfinna en egen kultur f�r sina behov, f�rmodligen m�ste de ta n�got redan existerande och g�ra det till sitt.

Milj�erna i boken har varit viktiga f�r McAuley. Ett av hans m�l med den var att skriva en science fiction-bok som utspelar sig i Europa, eftersom det inte finns s� m�nga s�dana. Bokens inledning tilldrar sig bara n�gra f� �rtionden in i framtiden, och k�nns uppenbart influerad av cyberpunken. Mycket �r annorlunda �n idag men mycket �r ocks� igenk�nnbart. McAuleys tanke var att l�saren p� s� s�tt l�ttare skulle kunna ta till sig de komplicerade f�r�ndringar som boken beskriver. M�nga recensenter kommenterar ocks� just milj�erna i Fairyland med ord som ''... he creates milieux that are simultaneously fantastic and rooted in historical and physical reality, studded throughout with startling recognitions ...'' och ''McAuley has made this book so rich in cultural references, believable corporate/political intrigues, and issues of self-awareness and the ethics of creation, that the sheer complexity of detail can become almost overwhelming [...] he is a master at pulling off this kind of intelligent, fantastic, egopolitical stew'' eller ''the realism is palpable: the effect is riveting''.

Med sin senaste bok Child of the River har McAuley �ter v�xlat synvinkel. Han beskriver sin science fictionkarri�r som en resa in�t, fr�n galaktiska utblickar, till Mars och vidare till Jorden. Nu �r han dock p� v�g ut�t igen med en traditionell science fiction-ber�ttelse som utspelar sig i galaxens centrum tio miljoner �r in i framtiden. En ber�ttelse utan n�gra m�nniskor, om religi�s filosofi och om att r�dda v�rlden. McAuley f�rklarar att han denna g�ng vill titta n�rmare p� myternas betydelse. Detta �r stora fr�gor att ta sig an och det �r v�l d�rf�r som Child of the River bara �r den f�rsta delen i en planerad trilogi, med undertiteln ''the First Book of the Confluence''. Som en recensent beskriver det -- ''at some point in the early career of every sf or fantasy author the writer's confidence grows, ideas get more complex, and the inevitable happens -- a trilogy arrives''.

Sj�lva grunden i ber�ttelsen �r inte s�rskilt originell. Den f�r�ldral�se Yama hittas p� floden i en d�d kvinnas armar. Han besitter en ovanlig f�rm�ga att kontrollera de maskiner som de f�rsvunna gudalika Preservers l�mnat efter sig, en f�rm�ga som tilldrar sig uppm�rksamhet fr�n olika m�ktiga intressegrupper p� den artificiella v�rlden Confluence. McAuleys f�rm�ga att skapa fascinerande milj�er och personer, hans inovativa id�er och hans imponerande stil och ber�ttarr�st g�r dock Child of the River till n�got extra. Recensenterna tycker sig finna influenser fr�n f�rfattare som Gene Wolfe och Orson Scott Card och drar paralleller mellan The Confluence och och Larry Nivens Ringworld. Boken recenseras med ord som ''a fascinating read'' , ''the Confluence trilogy may well be destined to become a classic'' och ''a powerful epic that could be one of the most important in recent sf''.

Sedan n�gra �r tillbaka �r McAuley f�rfattare p� heltid. Han k�nde att jobbet p� ett universitet med mycket administration och undervisning tog f�r mycket tid fr�n s�dant som han hellre ville syssla med. Vi kan v�l d�rf�r hoppas p� att snart f� fler science fiction-b�cker fr�n denne intressante f�rfattare.

K�llor

The Encyclopedia of Science Fiction
Intervju i Locus, februari 1992
Intervju i Interzone, augusti 1995
Intervju i Locus, januari 1996
Intervju i SFX, julen 1996
John Clute, Look at the Evidence, 1995
Recension, Locus, juli 1994 (Pasquale's angel)
Recension, Locus, september 1995 (Pasquale's Angel)
Recension, Locus, oktober 1995 (Fairyland)
Recension, Vector, september/oktober 1995 (Fairyland)
Recension, Locus, december 1996 (Fairyland)
Recension, SFX, oktober 1997 (Child of the River)
Recension, Locus, december 1997 (Child of the River)

Bibliografi

Noveller osamlade:

''Wagon Passing'', Asimov's SF Magazine, 1984
''Among the Stones'', Amazing, 1987
''A Dragon for Seyour Chan'', Interzone, 1987
''Inheritance'', The Magazine of Fantasy & Science Fiction, 1988
''Jacob's Rock'', Amazing, 1989
''Crossroads Blues'', Interzone, 1991
''Negative Equity'', Dark Terrors2: The Gollancz Book of Horror, red. David Sutton and Stepehn Jones, 1996
''All Tomorrow's Parties'', Interzone, 1997
''Residuals'' (med Kim Newman), Asimov's SF Magazine, 1997
''Second Skin'', Asimov's SF Magazine, 1997
''17'', Asimov's SF Magazine, 1998

Noveller samlade:

The King of the Hill (1991):

''The King of the Hill'', Interzone, Winter 1985/86
''Karl the Ogre'', Interzone, 1986
''Transcendence'', Amazing, 1988
''The Temporary King'', The Magazine of Fantasy & Science Fiction, 1987
''Exiles'', Interzone, 1990
''Little Ilya and Spider and Box'', Interzone, 1985
''The Airs of Earth'', Amazing, 1986
''The Heirs of Earth'', Amazing, 1987

The Invisible Country (1996):

''The Invisible Country'', When the Music's Over, red. Lewis Shiner, 1991
''Gene Wars'' (f�rsta titel ''Evan's Progress''), New Internationalist, 1991
''Recording Angel'', New Legends, red. Greg Bear med Martin Greenberg, 1995
''Prison Dreams'', The Magazine of Fantasy & Science Fiction, 1992
''Dr. Luther's Assistant'', Interzone, 1993
''The Temptation of Dr. Stein'', The Mammoth Book of Frankenstein red. Stephen Jones, 1994
''Children of the Revolution'', New Worlds 3, red. David Garnett, 1993
''The True History of Dr. Pretorius'', Interzone, 1995
''Slaves'', Omni Online, 1995

Romaner och novellsamlingar:

Four Hundred Billion Stars, 1988
Secret Harmonies (Of the Fall), 1989
Eternal Light, 1991
King of the Hill (novellsamling), 1991
Red Dust, 1993
Pasquale's Angel, 1994
Fairyland, 1995
The Invisible Country (novellsamling), 1996
Child of the River, 1997
Ancients of Days, 1998

Som redakt�r:

In Dreams, 1992, redigerad tillsammans med Kim Newman


LSFF:s hemsida