Denna bok recenserades av Britt-Louise Viklund i nummer 14 av Månblad Alfa, men efter att ha läst boken skulle jag vilja göra en del tillägg. För det första måste jag säga att Devenport misslyckas totalt med slutet. Hon har verkligen kämpat och kämpat och kämpat för att få till ett otroligt lyckligt slut (Shade får en trevlig man, en ny far, en hel hög nya vänner och en massa status). Jag är ingen motståndare till lyckliga slut, men med Shade så har författarinnan inte lyckats få till det som en naturlig del av berättelsen, utan de sista femtio sidorna (ungefär) märker man att hon desperat försöker få till ett överlyckligt slut.
För det andra så tycker jag att huvudpersonen är lite väl känslokall, vilket leder till att, trots att en massa otäckheter beskrivs, så berör det inte riktigt (med undantag för en del där Shade blir drogberoende), men det kanske bara är min åsikt. En lovande debut, javisst. Med bra och dåliga sidor. Men slutet visar att Devenport inte är färdig som författarinna (ännu). /JF
Denna roman handlar om en kvinna som har man och barn och ett tråkigt liv. Allt enligt baksidestexten. På försättsbladet citeras en berömd science fiction-författare (jag har glömt vem) som berömmer boken i största allmänhet. Historien är som följer: Den uttråkade kvinnan börjar en dag få diverse fantasier om en annan värld, där ett stort mörker hotar att uppsluka det snälla kungariket och så vidare. En väldigt standardmässig (amerikansk) fantasy. Via dessa fantasier berättas sedan denna rätt tråkiga fantasyhistoria och huvudpersonen har vissa problem med att kontrollera historien. Vidare leder dessa fantasier till att den uttråkade hemmafrun skaffar sig ett rikare liv (börjar lyssna på klassisk musik, engagerar sig i hem och skola, läser medeltidshistoria). Huvudpersonen får dessutom vid svåra tillfällen i vardagslivet råd av en del av de fantasifigurer hon skapat. Slutet i fantasydelen är (naturligtvis) jättelyckligt. Slutet i den realistiska delen är lika lyckligt. Moralen blir en modifierad variant av amerikansk medelklassmoral. Lev för din man, sköt ditt hem och dina barn och så vidare, men med tillägget ''skaffa dig en hobby och ha lite trevligt själv också'' (men hem och man går först). Inte särskilt kul (speciellt som hennes man är så otroligt förstående). Boken gav mig inte så värst mycket, trots enstaka roliga passager, men som viss tröst och uppbyggelse för deppiga hemmafruar fungerar den nog. /JF
LeGuins böcker om övärlden är några av de mest kända fantasyböcker som finns och förtjänas att läsas av alla. I första delen får huvudpersonen Ged reda på att han har förmågan att utföra magi och kommer efter ett tag till magikerskolan på ön Roke där han lär sig hantera sina färdigheter. Resten av trilogin beskriver bland annat hur det gick till när Ged gav sig av för att försöka finna Erreth-Akbes ring som enligt gamla sägner ska finnas i gravkamrarna i Atuan.
Jag vill varmt rekommendera de här böckerna -- inte bara för att de är väl skrivna utan också för att de har en beskrivning av magi som jag tycker känns mycket mer rimlig och ''naturlig'' än de flesta andra fantasyböckers. /HP
The Heavenly Horse from the Outermost West är, precis som namnet antyder, fantasy om hästar. Trots att jag inte är speciellt intresserad av hästar så tyckte jag att boken var rätt hyfsad. Precis som i Den långa flykten så kan alla djur tala och det är endast i periferin som vi då och då träffar på människor. Handlingen beskriver de goda hästarnas kamp för att hindra mörkrets makter från att utplåna den sista hästen av Appaloosarasen. Det här måste vara den enda bok jag har läst där den enda enhörning som förekommer är elak. /HP
Det här är första delen i en serie dataspel som för närvarande omfattar fyra delar med ytterligare ett par stycken under utveckling. Rent tekniskt fungerar allting som det ska, det enda jag kan invända är att det går lite långsamt ibland men det beror nog mer på min långsamma dator än på programmet.
Handlingen är följande: Du har under hela ditt liv varit Kuulests slav. Nu har han gått och dött och lämnat sina (praktiskt taget obefintliga) tillgångar till dig. Efter en stunds sökande hittar du ett meddelande från Kuulest där han talar om att världen kommer att gå under om ingen letar upp The Orb of Studiosity som blivit stulen och återställer den till sin korrekta plats. Ingen tid att förlora med andra ord.
Miljön det hela utspelar sig i är en välgjord parodi på det ursprungliga Adventure. Om man har spelat det så flinar man här och där men det borde gå bra att spela det ändå. Den som skrev spelet har också roat sig med att stoppa in dåliga vitsar i en hel del namn som till exempel din före detta mästare Kuulest och sjön Draounheer.
Efter ett par kvällars pysslande har jag löst ungefär en tredjedel av äventyret och har inte stött på några ologiska problem eller andra dumheter än så länge. Rekommenderas. /HP
Trots sin avsevärda tjocklek så har den här boken undertiteln ''The First Book of the Art''. Såvitt jag vet har ytterligare en del publicerats (Imajica). Från mitt exemplar av boken framgår det dock inte hur många delar Barker egentligen har tänkt sig.
Det här är en ganska komplicerad historia som tar sin början i och med att fyra unga flickor tar sig ett bad i en sjö i en skog. Nio månader senare föds tre barn. Två av dessa är tvillingar och har den onda anden Jaff som far. Den tredje är son till Fletcher, en god ande som naturligtvis försöker bekämpa Jaff. Under sin barndom ser de här barnen inte någonting av sina fäder -- de vet inte ens vilka de är. Fäderna å sin sida gör sitt bästa för att förhindra varandra att komma åt Quiddity, ett hav i en drömvärld, och bekämpa varandra i största allmänhet.
Trots att Barker har brett ut den här historien över nästan sjuhundra sidor och dessutom kallat det för första delen av ett större verk så kändes det inte som om boken var för lång. Naturligtvis skulle det inte ha skadat om någon redaktör hade fått honom att skära bort ett hundratal sidor eller så men det är inte så pratsamt att det blir störande. Till viss del beror det säkert på att Barker skiljer sig så pass mycket från de flesta andra författare att det blir intressant ändå. /HP
Brain Rose utspelar sig i en ganska snar framtid där man kan komma i kontakt med det kollektiva undermedvetna genom hjärnkirurgi. De som genomgår operationen ''minns'' då och då saker ur andra personers liv (eller de kanske har varit de här personerna i tidigare liv -- jag tror inte vi får reda på vilket). En gång kan minnet härröra från en person som levde vid sekelskiftet och nästa gång kan det komma från en kines som levde för tusentals år sedan.
En skojig sak i den här boken är Gaeaiterna som kanske kan beskrivas som en variant på Greenpeace -- fast tvärt om. De hävdar att hela jorden fungerar som en stor organism och därmed anpassar sig till förändringar i sin omgivning. Detta innebär, säger de, att vi inte behöver ta någon hänsyn till om vi förstör miljön eftersom det enda det leder till är att organismen jorden kommer att anpassa sig så att den kan hantera förändringarna. Några arter kanske inte klarar av de nya levnadsbetingelserna och dör ut men å andra sidan uppstår nya arter som inte skulle klarat villkoren som fanns tidigare istället. /HP
Hot Head utspelar sig på jorden i en inte allt för avlägsen framtid. Det har dock hunnit hända en hel del vad det gäller politik och liknande. På grund av en enorm invandring av flyktingar så är Europas befolkning inte längre varken till största delen vit eller till största delen kristen. Även på teknikens område har en del framsteg gjorts. Det finns rymdstationer på ett flertal platser i solsystemet och man kan numera konstruera intelligenta datorer. Man kan också koppla ihop människor och datorer efter att ha gjort vissa modifikationer av människan. En person som har genomgått de operationer som behövs för att hon ska kunna ansluta sig till en dator kallas ''hot head'' och det är just en sådan som är huvudperson i boken. En ganska stor del av boken utspelar sig i de olika världar, virtual reality, som huvudpersonen hamnar i när hon kopplas ihop med olika datorer.
Det egentliga problemet som boken handlar om är att man för ett tag sedan skickade ut en ny typ av intelligenta maskiner till månen för att låta dem samla in råvaror och skicka dem tillbaka till jorden. Det som var nytt med maskinerna var att de kunde reproducera sig själva. Problemet är att man från jorden plötsligt kan se en gigantisk maskin som närmar sig. Maskinerna har kopplat ihop sig till en enda jättelik organism av aldrig tidigare skådat slag och är nu på väg mot jorden. /HP
I den här boken har Sam J. försökt att göra en genomgång av de två besläktade genrerna utopier (idealsamhällen) och dystopier (mardrömssamhällen). Han har gått mycket grundligt tillväga och börjar långt tillbaka i tiden, långt innan det fanns någonting som hette science fiction. Även en del verk som är från vår tid men som normalt inte ses som science fiction tas upp, bland annat Hitlers Mein Kampf. Boken är sammansatt av två delar, en del om vardera typen av samhälle. Det är dock inte alltid så lätt att dra gränsen mellan vad som är en utopi och vad som är en dystopi. Ofta är det ju så att skildrandet av dystopier i själva verket visar hur en gräsrot upplever det samhälle han bor i, ett samhälle som de som styr mycket väl kan tycka är en utopi.
Tyvärr är boken ganska gammal och tar av förklarliga själ inte upp sådana nymodigheter som cyberpunk som inte hade visat sig som ett samlat fenomen då den skrevs. Trots det så tycker jag att den är intressant, kanske till största delen tack vare att den tar upp så mycket av gammal litteratur. Det finns även, som väntat när Sam J. håller i pennan, frikostiga mängder referenser till tidigare okända (åtminstone för mig) östeuropeiska verk. /HP
Det här är berättelsen om hur några personer åker och hälsar på i Frankensteins hus, eller det är åtminstone så det till en början verkar. Efter ett tag så blir det lite mer tillkrånglat än så. Det pågår en filminspelning och det är scener ur den som vi ser i boken. Ibland så får vi också läsa lite av de brev som utväxlas mellan filmproducenten och filmens finansiärer. Det verkar vara en ganska rörig inspelning och inte blir det bättre av att både filmen och de som spelar in filmen befinner sig i samma värld. En person som dör en blodig död i en scen i filmen visar sig vara den gnällige finansiären. /HP