Introduktion till tidsresor
Hans Persson
Så länge science fiction har existerat har genren varit intimt förknippad
med vetenskaperna i allmänhet och fysiken i synnerhet. Som redan namnet
''science fiction'' antyder brukar det, i de flesta fall, finnas någon
anknytning till vetenskap av någon form. Detta tar sig naturligtvis ganska
varierade uttryck. I huvudsak kan man säga att det finns två olika typer av
science fiction.
Dels finns det den spekulativa sorten där författaren lägger sig vinn om att
hålla sig så nära kända fakta som möjligt. Han utgår från det som är känt
inom ett område och extrapolerar sedan vidare utan att medvetet bryta mot
några fakta och beskriver vad följderna skulle kunna bli. Detta brukar
kallas för ''hard science fiction'', och dessa böcker verkar ofta väldigt
trovärdiga, framför allt om man läser dem relativt snart efter att de
skrivits. Allt efter som tiden går, brukar forskningen och utvecklingen
dock hinna ifatt författaren och antingen bekräfta hans visioner (Jules
Vernes ubåt Nautilus) eller också bryskt visa att alltihopa är omöjligt
(Jules Vernes månraket skjuten ur en kanon).
Den andra typen är den där man vet att det som författaren beskriver är
omöjligt av en eller annan anledning redan då boken skrivs. Sedan kan det
finnas ett antal anledningar till detta -- författaren kanske inte vet
om att det är omöjligt eller så vet han om det men väljer att ignorera det,
helt enkelt därför att det krävs för att resten av hans historia ska hänga
ihop. Den här typen av ''omöjlig'' science fiction gömmer sig ibland bakom
de mest skrattretande pseudovetenskapliga ''förklaringar'' till hur ett
eller annat fenomen fungerar, förklaringar som någon som inte sov igenom
hela fysikundervisningen på högstadiet oftast kan genomskåda med lätthet.
Någonstans mellan dessa två typer av science fiction kan man också urskilja
ett gränsland. Det finns en del områden som vetenskapen inte riktigt har
bestämt sig vad den tycker om. Det kan finnas flera teorier som motsäger
varandra helt eller delvis. Detta är naturligtvis någonting som science
fiction-författare inte kan motstå eftersom det ger dem möjlighet att (inom
vissa gränser) säga vad de vill utan att någon kan säga emot dem. I den här
artikeln tänkte jag ägna mig åt att titta lite närmare på tidsresor och hur
de har behandlats inom science fiction. Tidsresor är ett ämne som
fortfarande verkar falla inom detta gränsland där ingen fortfarande riktigt
vet vad fakta är.
Före tidsmaskinernas tid
Tanken att i en roman placera en person i en tid där han egentligen inte hör
hemma är mycket äldre än idén med tidsmaskiner. Fram till slutet av
1800-talet fick författarna dock hålla tillgodo med enklare och ännu
mindre trovärdiga metoder än tidsmaskiner när de ville förflytta sin
huvudperson till en annan tid. Innan och i viss mån även efter att
tidsmaskinen ''uppfanns'' av H. G. Wells använde författarna av
tidsreseromaner sig av ett antal olika metoder för att transportera sin
protagonist i tiden. Om man ville att han skulle komma till en avlägsen
framtid, ett populärt sätt att skildra ett utopia, var det vanligt att
helt enkelt låta honom drabbas av en ovanligt lång sömn som Edward Bellamy
gör i Looking Backward, 2000-1887 (1888). En annan metod används av
Mark Twain i hans A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (1889)
där han helt enkelt låter sin huvudperson, en 1800-talsamerikan, få ett slag
i huvudet och sedan vakna upp i kung Arthurs England. Ett tredje alternativ
var att låta handlingen utspela sig i huvudpersonens drömmar, en metod som
till exempel används av Charles Dickens i A Christmas Carol (1843).En uppfinning som ligger rätt i tiden
Precis före sekelskiftet publicerade H. G. Wells romanen The Time
Machine (1895) och inledde i och med det en helt ny epok i tidsresandets
historia. Här introducerar han en maskin som gör det möjligt för en person
att färdas i tiden. Med hjälp av denna apparat reser huvudpersonen framåt
i tiden och undersöker hur det går för mänskligheten. Dock är det inte
tidsresandet i sig som är det som Wells egentligen är intresserad av. Hans
egentliga syfte med boken är att visa oss det framtida samhälle dit
tidsresenären kommer; tidsmaskinen är bara ett sätt för huvudpersonen att ta
sig dit. Det tidsresenären får se är ett samhälle där de snälla men
enfaldiga Eloi lever ett till synes idylliskt liv fyllt av spel och lekar
men i själva verket är underställda de degenererade, elaka Morlockerna.
Detta är en parallell till den situation som rådde i England när Wells skrev
boken; Eloi motsvarar överklassen och Morlockerna är avkomlingar till
arbetarklassen som har levat under jorden i århundraden.
Genom att Wells nöjde sig med att låta sin tidsresenär resa framåt i tiden
undviker han ett av de ämnen som sedermera har gett mest material åt de
som skrivit om tidsresenärer, nämligen tidsreseparadoxer. En tidsreseparadox
består i att en person reser tillbaka i tiden och där gör någonting som
undanröjer sin egen existens i sin egen tid. En tidsreseparadox i sin
enklaste form brukar illustreras med en person som reser bakåt i tiden och
mördar sin farfar innan hans far är född.
Den underliggande världsbilden
Allt eftersom det har skrivits fler och fler berättelser som behandlar
tidsresor och effekterna av dem så har det utkristalliserats ett antal olika
modeller av hur man kan tänka sig att universum och tiden fungerar. Beroende
på vilken av dessa modeller en författare anser är ''rätt'' så ger det hans
tidsresenärer olika möjligheter att påverka den tid de reser tillbaka till
och i och med det eventuellt åstadkomma paradoxer.Parallella universa
Enligt den här skolan finns det ett oändligt antal parallella universa
där vart och ett i större eller mindre grad liknar det vi befinner oss i.
Antagandet är att varje val som görs av någon form av liv i själva verket
utfaller på alla tänkbara sätt. I varje valögonblick skapas det ett nytt
universum för varje tänkbart val. På så sätt finns det ett oändligt antal
universa där ett svarar mot varje tänkbar uppsättning kriteria som någon kan
tänkas vilja ha för att ändra historien.
Antag att någon vill resa tillbaka i tiden och se till att John Lennon inte
blir skjuten. Vad som egentligen händer är helt enkelt att han kalibrerar
sin tidsmaskin så att han kommer till det universum där John Lennon inte
blev skjuten. Man inser naturligtvis att det bör finns en oändlig mängd
sådana, så om man vill kan man ju passa på att rätta till andra saker man
tycker har gått fel i historien när man ändå håller på. På det här sättet
uppkommer aldrig några paradoxer eftersom personen aldrig åker bakåt i tiden
utan bara ''sidledes'', till ett annat universum. Det vore dock intressant
att få reda på var den som föreslår den här typen av tidsresor tror att alla
dessa universa befinner sig någonstans. Det blir ganska fort väldigt många.
Tänk efter hur många val man gör ideligen. Bara en sådan enkel sak som att
fundera på vilken av ens böcker man ska läsa skapar raskt åtskilliga hundra
nya universa ...
Determinism
Enligt determinismen är allting i historien förutbestämt. Det finns
inget fritt val; allt vi gör sker enligt ett redan fastlagt schema. Om man
tror på denna teori om universum kommer man inte att drabbas av några
tidsparadoxer (förutsatt att man lyckas åstadkomma en tidsmaskin till att
börja med). Om en person åker tillbaka i tiden och försöker mörda sin
farfar så kommer han, likt Kung Oedipus, att misslyckas genom att
omständigheterna på ett eller annat sätt motarbetar honom.Tröghet
På samma sätt som alla massor har en tröghet, ett inbyggt motstånd mot att
förändra sin hastighet, kan man tänka sig att även historien har liknande
egenskaper. Varje historisk händelse har ett slags tröghet som gör att den
är svår att förhindra. Ju mer omvälvande en händelse är, desto svårare är
det att förhindra den. Att som tidsresenär döda en insekt uppställer inte
några större problem eftersom en insekt i allmänhet inte har så stor
inverkan på historien. Att lyckas stoppa Hitler innan han hinner starta
andra världskriget uppställer däremot betydligt större problem eftersom det
är en historisk händelse av mycket större signifikans, vilket i sin tur
innebär att den har en större tröghet. Detta behöver naturligtvis inte
betyda att det är totalt omöjligt för en tidsresenär som läst på i
historieboken att mörda Hitler innan han drar in i Polen. Vad som däremot
är svårare för honom att motverka är att historiens tröghet kommer att se
till att någon annan kommer att inta ledarplatsen i det tredje riket och se
till att historien trots mordet får samma utseende (även om führern heter
någonting annat). Med den här synen på verkligheten är det inte omöjligt
att ändra på historien, det är bara väldigt otroligt att man ska lyckas
förändra någonting som får några konsekvenser att tala om.Cykliskt universum
Ett annat sätt att se på verkligheten som gör det möjligt både att ha
tidsresor och att slippa paradoxer är att anta att universum upprepar sig
cykliskt och sedan låta det vara möjligt med tidsresor som går framåt i
tiden. På detta sätt kan man slippa undan paradoxernas mörka skugga. Det
enda man som tidsresenär behöver göra är att bygga sig en tidskapsel som
klarar av att överleva den stora kollapsen när universum faller samman och
sedan återskapar sig. Sedan kan man ligga i den och sova tills tiden i det
nya universum kommer till den punkt i tiden man ville resa till. Väl framme
kan man stiga ur och ändra på historien som man vill. Inga paradoxer kommer
att uppstå, helt enkelt därför att man nu befinner sig i ett annat, nytt
universum. I detta universums framtid finns det ingen tidsresenär som kommer
att resa tillbaka i tiden eftersom motivet för att göra det just har
undanröjts.
Ett par små problem i sammanhanget är att man måste klara av att vakna upp i
exakt rätt tidpunkt efter att ha sovit igenom hela universums livslängd.
Dessutom är det tänkbart att det nya universum kommer att se annorlunda ut
än det gamla, helt enkelt därför att den materia som tidskapseln består av
inte ingår i skapandet av det nya universum på samma sätt som den gjorde i
det gamla universum. Eftersom tidskapseln endast består av en försvinnande
liten andel av all materia i universum så är ju chansen att någonting
väsentligt förändras väldigt liten, men å andra sidan kan det vara
som i kaotiska system, nämligen att en mycket liten förändring i
grundförutsättningarna kan åstadkomma enorma förändringar.
Tidsreseparadoxen som syfte
Det finns naturligtvis författare som inte bryr sig så mycket om hur
vetenskapen bakom tidsresandet hänger ihop, hur verkligheten är konstruerad
eller vilka paradoxer som uppstår utan låter sina tidsresenärer bära sig åt
precis hur de vill. Detta är naturligtvis science fiction utan så speciellt
mycket science, men å andra sidan är det ju ingenting som hindrar att det är
ganska kul ändå. En av de mer kända historierna av den här typen är
Robert A. Heinleins By His Bootstraps (1941), där han visar en person
som åker fram och tillbaka i tiden och träffar sig själv i ett flertal
instanser från olika tidpunkter. Genom att visa hur orimligt det hela blir i
och med att huvudpersonen själv (tillbakarest i tiden från framtiden) är den
som övertalar en tidigare version av sig själv att börja resa i tiden verkar
den ständigt rationelle Heinlein vilja visa oss att tidsresor inte har
någonting med logik att göra.
En liknande historia kan vi återfinna i Michael Moorcocks Behold the
Man (1969) där Karl Glogauer reser tillbaka i tiden för att träffa den
historiske Jesus. Väl framme upptäcker han att Jesus är en dreglande,
utvecklingsstörd luns som inte ens klarar av att gå enkla ärenden. Det hela
slutar med att Glogauer lever ut sina messianska fantasier och själv tar den
plats han anser att Jesus hade och blir till slut korsfäst i hans ställe.
Historisk autenticitet
Mycket av den äldre tidsreselitteraturen har behandlat historien mest som en
period dit man kan resa för att rätta till någonting och på så sätt
förhindra att någon oönskad händelse ställer till det i ens egen tid. Den
historiska perioden beskrivs ofta ganska skissartat och kan ibland kännas
som om den mest är med för att det ska finnas någonstans att förlägga
förvecklingarna i handlingen till. På senare år har det framkommit flera
romaner där uppmålandet av en levande bild av den period i historien som
huvudpersonen reser till i sig är en mycket viktig del av boken. Det är dock
inte frågan om rena historiska romaner heller -- tidsresandet har
fortfarande en viktig funktion att fylla i handlingen. Två bra exempel är
Connie Willis' Doomsday Book (1992) och Tim Powers' The Anubis
Gates (1983).
I Doomsday Book rör sig handlingen kring Kivrin, en medeltidsstudent
från 2050-talet som reser tillbaka till 1300-talet. Hon får dock problem;
dels blir mannen som sköter tidsmaskinen allvarligt sjuk så att hon inte kan
ta sig tillbaka vid den förutbestämda tidpunkten och dels har hon kommit
fram ett antal år för sent och hamnar nu mitt i pestens härjningar.
I The Anubis Gates reser litteraturvetaren Brendan Doyle tillbaka
till 1810 års London tillsammans med några andra personer för att vara deras
guide under ett föredrag med författaren Samuel Taylor Coleridge. Han blir
dock kvar när de andra åker tillbaka och försöker istället komma i kontakt
med William Ashbless, en poet i Coleridge bekantskapskrets han studerat
noggrant. Tack vare detta har han inga problem att veta var Ashbless ska
befinna sig vid olika tidpunkter. Han misslyckas dock hela tiden med att
finna honom och fördriver tiden med att skriva ned hans dikter ur minnet.
Till slut inser han att han genom att följa i Ashbless' fotspår har antagit
hans identitet.
Båda dessa romaner lyckas mycket bra med att ge oss en levande bild av sina
respektive perioder. I fallet Doomsday Book är allting utom just
Kivrin och tidsmaskinen helt i överensstämmelse med vad vi vet om
medeltiden. Powers å sin sida tar oss med på en resa genom Londons undre
värld 1810 -- där magi fungerar. Trots detta till synes stora ingrepp i
historien känns det som om det här är den värld som Dickens beskriver.
Lite om den fysikaliska bakgrunden
Rent fysikaliskt uppstår en del problem när man reser bakåt med en
tidsmaskin. Till exempel kommer ju tidsmaskinen, när den uppstår i dåtiden,
att framstå som om den kommer från ingenstans eftersom framtiden den utgick
ifrån inte har inträffat ännu. Det innebär ju i sin tur att tidsmaskinens
uppdykande bryter mot lagen om materiens permanens; man kan inte skapa
materia (eller energi) ur tomma luften. Visst, man kan ju hävda att
tidsmaskinen försvinner från framtiden samtidigt som den uppstår i dåtiden
men det hjälper i vilket fall inte eftersom det under alla åren mellan de
två tidpunkterna kommer det att ha funnits två tidsmaskiner. Dessutom så
kommer ju verkan att komma före orsak, någonting som ju brukar betraktas som
omöjligt.
I och för sig verkar inte ens fysikerna ha bestämt sig för att det sista
verkligen är riktigt nödvändigt. Det finns faktiskt en teori som hävdar att
det finns en partikel, tachyonen, som endast kan färdas snabbare än ljuset
och i och med det är den också tänkbar inom relativitetsteorin. Detta skulle
innebära att den färdas bakåt genom tiden och att den har en imaginär massa.
Tachyoner har förekommit i science fictionlitteraturen, om än i ganska liten
utsträckning, bland annat i Gregory Benfords Timescape (1980). Dock har
ingen konstruerat ens en teoretisk modell för hur man skulle kunna
konvertera tachyoner till någon vanlig form av materia som rör sig
långsammare än ljuset så det bästa man kan hoppas på att få ut av
tachyonerna är i själva verket att med hjälp av dem kunna skicka meddelanden
tillbaka i tiden (precis vad man försöker göra i Timescape). Det går
tyvärr inte att skicka några svar tillbaka på samma sätt utan man måste
skriva ned sitt svar och placera det i en tidskapsel. Dessutom måste man anta
att de som befinner sig i den tid man vill skicka ett meddelande till har
rätt sorts utrustning för att kunna detektera tachyoner.
Att transportera sig själv till framtiden är ju principiellt inte speciellt
svårt -- vi gör det ju i själva verket dagligen. Om man vill att det ska
gå lite fortare än så, blir det genast lite mer komplicerat. Man kan ju dock
tänka sig att bygga en tidskapsel som klarar av att hålla tidens tand i
schack och sedan placera sig själv inuti. Om man sedan stannar tidens gång
för sig själv (med hjälp av nedfrysning eller någonting i den stilen) så kan
man ju kalla det för en tidsresa. Det enda som återstår är att man
utvecklar ett sätt att återuppväcka sig själv från nedfrysningen och sedan
är det bara att åka. Dessutom måste man naturligtvis lista ut något bra
sätt att hålla sin tidskapsel borta från sabotörer. Det största problemet
torde emellertid vara att det inte finns någon möjlighet att ta sig tillbaka
till sin ''egen'' tid igen efter att man har äntrat sin tidskapsel. Man får
visserligen se hur framtiden ser ut, men man kan inte resa ifrån den (mer än
ännu längre framåt i tiden) och man kan inte skicka meddelanden tillbaka
till då man startade.
Det verkar som om vi inte ska förvänta oss allt för stora framsteg inom
tidsreseteknologin inom överskådlig framtid. Detta har dock inte på något
sätt förhindrat otaliga science fiction-författare att ägna sig åt ämnet och
kommer säkerligen inte att göra det i framtiden heller.
Litteratur
Stephen P. Brown, redaktör. Science Fiction Eye. Nummer 13, våren 1994.
John Clute och Peter Nicholls, redaktörer.
The Encyclopedia of Science Fiction. 1993.
John-Henri Holmberg. Sf-guide. 1977.
Sam J. Lundwall, redaktör. Science Fiction Nytt. Nummer 69, augusti 1982.
Ian Ousby, redaktör. The Cambridge Guide to Literature in English. 1988.
LSFF:s hemsida