Rally-PM för Spexets automobil- och omnibussrally HT-98
Öset Luhring ber att få önska ert lag
välkommet att deltaga i Spexets automobil-
och omnibussrally HT-98. De flesta av er
har varit med förr, men vi rekommenderar
ändå att samtliga lagmedlemmar läser
igenom denna handledning före start.
Ett rebusrally är inte någon hastighetstävling.
Det som premieras är i stället
kunskaper, fantasi, uppmärksamhet och
samarbetsförmåga. Alla upgifter som ingår i
ett rally belastas med prickar, ju bättre
resultat desto färre prickar. Det lag som
samlat på sig minst antal prickar under
dagen vinner.
Som vanligt går rallyt delvis på krokiga och
smala vägar som stundtals nätt och jämnt är
att betrakta som tjänliga, och ni passerar
ibland bebyggda trakter som är tämligen
ovana vid trafik. Tag det lugnt och kör
klokt!
START
Rallyt går av stapeln lördagen den 19
september 1998. Starten äger rum på
Tekniska Högskolans parkering mellan hus
A och B på universitetsområdet. Ni skall
där till funktionärerna anmäla ert ekipage
med besättning senast klockan 08.00 rallydagen,
annars belastas ni med tidsprickar.
Samtidigt med denna incheckning skall ni
betala en startavgift, vilken preliminärt
beräknas till omkring 200 kronor per
ekipage. OBS! Om ert ekipage av någon
anledning skulle vara förhindrat att deltaga,
ber vi er att omgående kontakta rallyledningen.
Om vi inte fått en avanmälan
senast klockan 07.30 rallydagen tvingas vi
att kräva er på startavgiften i alla fall.
Vid starten utdelas ett startkuvert
innehållande för rallyts framgångsrika
genomförande väsentliga dokument,
diverse uppgifter, ett kassettband, en eller
två gröna kartor beroende på vad ni beställt,
samt en standardiserad linjal. En innehållsförteckning
medföljer, och vi ber er kontrollera
att allt är med innan ni åker iväg.
REBUSAR
Vid varje kontroll utom starten och lunchen
får ni en rebuslapp som är märkt med R och
en ordningssiffra (t ex R5) samt tre
kontrollbokstäver (t ex ABC).
Kontrollbokstäverna är ett bevis på att ni
har varit vid rätt kontroll. Ni skall därför
skriva upp kontrollbokstäverna på
svarskortet ni får i startkuvertet.
REBUSLÖSNING
Rallyrebusarnas princip förklaras utförligt i
en särskild bilaga till detta PM, där även
vissa exempel och övningsrebusar återfinns.
Lösningen på rebusen är ett på kartbladet
utskrivet unikt namn på en geografisk
företeelse. Observera att en korrekt
rebuslösning innehåller hela namnet, dvs
kartnamn som "Öv Jälla", "Fornl omr" eller
"Varv och Styra församling", skall betraktas
som en korrekt rebuslösning endast i sin
helhet.
När rebusen är löst skall rebuslösningen
motiveras kortfattat men fullständigt på
därför avsedd blankett.
KOORDINATER
En rebuslösning utpekar inte direkt platsen
för nästa kontroll, utan först skall ni utföra
en enklare matematisk operation och en
tabellslagning för att få fram en koordinatangivelse
till nästa kontroll. Exakt vilken
procedur som skall användas anges på arket
med koordinattabellen i startkuvertet.
Koordinaterna mäts med den utdelade
rallylinjalen från nedre vänstra hörnet av
begynnelsebokstaven i lösningen. Med
detta avses det hörn som ligger längst åt
kartans sydvästriktning av en rektangel vars
sidor är parallella med kartans svarta rutnät
och vilken precis omsluter begynnelsebokstaven.
Mätningen av koordinaterna skall
sedan ske parallellt med kartans svarta
rutnät. OBS! Mät noga, och använd den
utdelade linjalen!
Om lösningen t ex blir Öset och
koordinaterna till denna lösning är N 242,
V 43 betyder detta att nästa kontroll ligger
242 mm norr och 43 mm väster om namnet
Öset på kartan, räknat från nedre vänstra
hörnet av en parallellt med kartans svarta
rutnät orienterad rektangel vilken precis
omsluter begynnelsebokstaven Ö. (Det här
låter förmodligen krångligare än det är. När
man har en grön karta framför sig blir det
ganska självklart.)
HJÄLPREBUSAR OCH NÖDLÖSNINGAR
Om ni inte klarar av att lösa rebusen inom
rimlig tid finns ett så kallat nödhjälpkuvert
att ta till. Som en första åtgärd kan ni klippa
upp hjälprebusen med den medhavda saxen.
Till rebus R1 hör hjälprebus H1 osv.
Hjälpen innehåller en ny, men förhoppningsvis
lättare, rebus med samma lösning
som den ordinarie rebusen. Om lösningen
fortfar att gäcka er trots uppklippt hjälprebus
kan ni även klippa upp nödlösningen.
Till rebus R1 hör nödlösning N1 osv.
Nödlösningen ger den exakt riktiga
lösningen till rebusen, tillsammans med en
ungefärlig angivelse inom parentes av var
lösningen står på kartan. Om nödlösningen
till exempel lyder: NÖDLÖSA (42,19)
betyder detta att rebuslösningen är ortsnamnet
Nödlösa, vilket finns i närheten av
skärningspunkten för öst-västlinje 42 och
nord-sydlinje 19. Tänk på att nödlösningen
ger koordinaterna för rebuslösningen, inte
kontrollen. Ni måste fortfarande mäta.
Var mycket aktsam med nödhjälpkuvertet!
Det skall inlämnas vid målgång, varvid
varje form av konstaterad åverkan som kan
ha medfört avslöjande av innehållet eller
delar därav tolkas som avsiktlig och medför
prickbelastning. Ett förlorat nödhjälpkuvert
bestraffas följaktligen med full prickbelastning
på samtliga rebusar.
KONTROLLER
Ni skall vid mätningen på kartan hamna i
närheten (inom 0,5 mm) av en farbar väg,
på en plats som är tydligt markerad på
kartan och i naturen. Tillsammans med
koordinatangivelserna i startkuvertet finns
en kortfattad beskrivning av kontrollens
läge: Korsningen, Förgreningen,
Runstenen etc. Kontrollen består av en
ungefär 30 cm hög träpinne, placerad
rimligt synlig i naturen inom 15 meters
radie från den angivna punkten på vägen.
På denna pinne finns små lappar med nästa
rebus, eller i vissa fall med en direkt
anvisning om den fortsatta färden. Vid
lunchkontrollen är rebusen inte en papperslapp,
utan en sak som ni får titta på när ni är
klara att åka.
Rebus RX leder till kontroll KX. Rebus R3
leder exempelvis till kontroll K3, och återfinnes
följaktligen på pinnen vid kontroll
K2. Lunchpausen inträffar strax efter
kontroll K4. Den sista kontrollen är K8, där
också målet är beläget. Det finns således inalles
åtta rebusar att lösa.
OBS! För att rebuslapparna skall räcka till
alla ber vi er att endast ta en lapp per lag!
FALSKA KONTROLLER
Falska kontroller kan förekomma. Dessa
ligger minst 100 meter från den riktiga
kontrollen. Ni får den riktiga rebusen även
vid den falska kontrollen, men felaktiga
kontrollbokstäver, vilket ger prickbelastning.
Mät noggrant!
RALLYVÄG
Rallyväg är den enligt kartan kortaste
farbara vägen mellan två påföljande
kontroller. Giltig rallyväg får inte befinna
sig utanför kartans område. Minsta väg som
räknas som farbar är Enskild bilväg
(dubbla tunna svarta linjer). Enskild sämre
bilväg (enkelt svart linje) är således inte
tillåten rallyväg. Motorväg eller motortrafikled
är inte heller giltig rallyväg.
Tidigare körd rallyväg får inte köras igen i
någondera riktningen, men får korsas.
Överensstämmer inte kartan med verkligheten
så gäller kartan om inte rallyledningen
meddelat annat.
Ibland kan dock verkligheten göra sig
påmind. Gällande trafikregler, förbudsskyltar
och andra vägmärken skall obönhörligen
respekteras. Vid siktande av
tilläggsskylten gäller ej fordon med
tillstånd skall rallyfordonet inte anses ha
tillstånd, oavsett om så skulle vara fallet.
Enskilda vägar är tyvärr i allt större
omfattning stängda för allmän trafik. Om en
på kartan omarkerad avspärrning med
vägbom eller vägmärke framtvingar val av
en annan väg än den enligt kartan kortaste
farbara vägen mellan kontrollerna skall inte
hela vägen från den senaste kontrollen
mätas om. I stället skall rallyekipaget föras
tillbaka längs den konstaterat icke farbara
vägen till den närmast föregående
förgrening där det överhuvudtaget är
möjligt att på tillåten rallyväg komma fram
till nästa kontroll. Därefter skall ny mätning
ske från denna punkt för att få fram kortaste
farbara väg till nästa kontroll. Ingen del av
den felaktigt körda icke farbara vägen skall
räknas som körd rallyväg.
Rallyledningen har på rallykartorna
markerat två vägbommar som tillkommit
sedan kartan rekognoscerades. För två
områden kring tätorter har dessutom vägens
sträckning ändrats, och den nya sträckningen
återfinns i dessa fall på utsnitt av
kartan som delas ut i startkuvertet. Dessa
officiella ändringar skall beaktas vid
mätning och vägval.
Rallyvägen börjar så snart ni kommit in på
kartan, och rallyväg upphör först vid
målgång.
I vissa fall kan det krävas en ganska
noggrann mätning för att avgöra vilken av
de möjliga vägarna som egentligen är
kortast. För detta ändamål rekommenderas
knappnålar att sätta i kartan och sytråd att
dra mellan nålarna, eller, om ni behärskar
instrumentet, en stickpassare och ett stadigt
kartunderlägg.
TALLRIKSPLOCK
Papperstallrikar, så kallade tallriksplock,
finns uppsatta längs rallyvägen, fullt synliga
från bilen för uppmärksamma rallydeltagare.
Dessa skall observeras och
redovisas. På ett giltigt tallriksplock skall
det stå tre eller fyra bokstäver som bildar ett
vanligt svenskt ord.
Det kommer inte att förekomma några slamkrypare.
Till exempel kan "HÄST" och "SAX" sägas vara vanliga
svenska ord, medan "KLPX" och "AAE" däremot inte är
det. Rena egennamn som "OVE" eller "ÖSET", eller mystiska
ord som "EDA", "BIGA", "ULK", "KAXE", "FJÖS" och "HUMP",
som man behöver ordlista för att
ta reda på om de finns eller inte, och som även om de inte
står i vanliga ordlistor eventuellt kan tänkas finnas
i vissa dialekter eller i nymodig eller ålderdomlig svenska,
kommer inte att stå på några tallrikar. Ordlista kommer alltså
inte att behövas - i varje fall inte för just denna uppgift.
När ni siktat ett giltigt
tallriksplock skriver ni ned plockets ord på
det härför avsedda svarskortet ni får i
startkuvertet. Observera att ni även skall
ange mellan vilka kontroller ni hittat
plocket genom att skriva bokstäverna på
rätt ställe.
FOTOPLOCK
I startkuvertet finns ett antal fotografier, så
kallade fotoplock. Ett giltigt fotoplock skall
vara taget från någon plats längs rallyvägen.
När ni från rallyvägen observerar den på
fotot avbildade vyn antecknar ni fotografiets
nummer på rätt plats på svarskortet.
FALSKA PLOCK
Falska plock kan förekomma. Falska plock
uppfyller inte villkoren ovan för äkta plock,
och ger prickbelastning om de redovisas.
LUNCHKONTROLLEN
Vid lunchkontrollen skall vissa uppgifter
lämnas in. Vilka står angivet i startkuvertet.
Om det inte ösregnar kommer grillmöjligheter
att finnas vid lunchkontrollen. Tänk
dock på att det är många deltagande lag i
detta rally, så om ni tar med råa grillspett,
flintastek eller annat tids- och utrymmeskrävande
kan det bli väldigt trångt på
grillen. Tillred gärna maten i förväg hemma
och värm upp den på grillen, eller tag med
utrymmessnål och lättgrillad mat som
exempelvis varmkorv.
Lunchkontrollen kommer att bjuda på en
kort tipspromenad med sjöutsikt, men inga
andra praktiska övningar. Offentlig toalett i
form av utedass finns.
STIL OCH MUTOR
Tänk på att i ett rally är det inte allt att
segra, ibland är det inte ens önskvärt. Det
finns vid det här laget många andra priser
att erövra, inte minst stilpriset. Vi vill
meddela att rallyledningen ställer sig
negativ till mutor. Däremot är vi mycket
positiva till presenter, uppskattning, gyckel
och fjäsk. Ett gediget stilfullt eller gentemot
rallyledningen odelat positivt uppträdande
kan belönas med minusprickar.
PRICKBELASTNING
Förseelse | prickar |
Klippt hjälp men ej nöd | 25 |
Klippt hjälp och nöd | 45 |
Klippt nöd men ej hjälp (dumt) | 45 |
Bristande rebusmotivering | 1-45 |
Felaktiga kontrollbokstäver | 45 |
Missat fotoplock | 10 |
Redovisat falskt fotoplock | 20 |
Missat tallriksplock | 5 |
Redovisat falskt tallriksplock | 10 |
Tidsprickar | normalt 1 per min |
Dessutom ges prickbelastning för
pysseluppgifter, trafikförseelser, skymfande
av rallyledning eller trotsande av
rallyregler.
MÅLGÅNG
Målgång sker vid kontroll K8. Resterande
uppgifter samt linjal och kassettband skall
lämnas in där. Om ni av någon anledning
blir tvungna att bryta rallyt under dagen,
måste ni obönhörligen meddela
rallyledningen detta, så att vi slipper vänta i
onödan. Skulle några andra problem uppstå
står vi också gärna till tjänst. Dock hjälper
vi inte till med att lösa rebusar. Öset
Luhring har två mobiltelefoner som båda
kommer att vara påslagna och bemannade
under hela rallydagen:
Jakob | 0708-12 73 73 |
Per-Erik | 0705-87 40 25 |
TILLÅTNA HJÄLPMEDEL
Rallyt och alla dess uppgifter skall
genomföras endast med hjälp av den
kompetens och faktamängd som ryms i
rallyekipaget. Kontakt med utomstående
personer eller informationskällor som
exempelvis Internet är inte tillåten. Datorer
är tillåtna, bara de inte har kontakt med
omvärlden. En dator gör dock förmodligen
ingen som helst nytta.
VIKTIGA KLOCKSLAG
08.00 |
Samling vid Tekniska Högskolan.
Kort genomgång. Start. Sen
ankomst ger tidsprickar.
|
12.30 |
Prickbelastning vid lunchkontrollen börjar.
|
14.30 |
Lunchkontrollen dras in. 120
tidsprickar samt full prickbelastning på
tipspromenaden för
ej ankomna lag. Rebusen
försvinner. Om ni kommer
jättesent, klipp hjälprebusen.
|
17.00 |
Prickbelastning börjar vid mål. En
prick per minut fram till 17.30.
Därefter dubblas tidsprickarna
varje halvtimme: efter 17.30 får
man 2 prickar per minut, efter
18.00 ges 4 prickar per minut, och
så vidare.
|
Lunchkontrollen och målet bemannas i god
tid innan det första laget beräknas komma
dit. Om ni mot förmodan skulle komma
före rallyledningen ber vi er vänta en stund.
OBS! Vi ber vänligen alla lag att uppmärksamma
tidsplaneringen. Den bygger på en
körtid på litet knappt 2 timmar före och efter
lunch, en dryg timmes lunch och cirka
30 minuter per rebus. Det är helt upp till er
att kontrollera hur ni ligger till i förhållande
till detta, och utifrån det planera er åkning.
Det kan löna sig mer att klippa än att få en
massa tidsprickar.
SEGRAREN OCH NÄSTA RALLYS ARRANGÖRER
Segrar gör det ekipage som under dagen
ådragit sig minst antal prickar.
Segraren får den stora äran att anordna
nästa rally. Om det skulle slumpa sig så att
segraren arrangerade rallyt HT97 eller
VT98 går i stället arrangörsskapet till det
lag som erövrat andraplatsen. Om även
andrapristagarna arrangerat rallyt HT97
eller VT98 ankommer det på tredjepristagarna
att arrangera nästa rally. I så fall får
detta lag ett mycket speciellt pris, "sura
trean", som plåster på såren.
RALLYSEXA
En rallysexa anordnas på rallydagens kväll
av diverse spexare med viss hjälp av
festdeltagarna. På denna sexa äts mat,
meddelas resultatet av dagens tävling,
utdelas priser, framförs gyckel, glammas,
konverseras och has roligt.
Sexan anordnas på Arbis, på Snickaregatan
bakom Missionskyrkan, och börjar med en
så kallad mjukstart. Pilsner, en växande
skara trevliga människor att tala med samt
facit för rallyuppgifterna finns att tillgå från
klockan 20.00. Regelrätt sittning med varm
mat kommer igång så snart de flesta
deltagare kommit, dock senast klockan
21.00. Anmälan till festen skall
förhoppningsvis redan vara gjord, men om
ni skulle ha missat det ber vi er att
omgående kontakta Jakob om detta.
Festkostnaden blir omkring 150 kr och
betalas i dörren. Festanmälan är att betrakta
som bindande. Om ni är anmälda men inte
kommer måste vi ändå ta betalt för maten
och lokalhyran.
RALLYLEDNINGEN
Skulle någonting fortfarande vara oklart,
eller om ni bara känner ett trängande behov
av att tala med rallyledningen före rallydagen
så finns vi tillgängliga på följande
telefonnnummer:
Stefan Gustavson, Carina Qvarford | 10 09 35 |
Per-Erik Fägerman | 740 25 |
Stefan Wrammerfors | 17 55 54 |
Jakob Heinemann | 14 35 17 |
Håkan Ackegård | 12 86 68 |
Lennart Granlund | 0142-220 40 |
UTRUSTNINGSLISTA
NÖDVÄNDIGT:
- Automobil eller annat motorfordon med
rimlig markfrigång och en tjänstevikt under
4,5 ton
- Sax
- Penna och papper
- Kartunderlägg
- Knappnålar & sytråd, alt. stickpassare
- Startavgift
- Klocka
- Kassettbandspelare
- TEFYMA eller liknande tabellverk
- Minst en rallydeltagare
BRA ATT HA:
- Fler rallydeltagare
- Synonymordbok eller ordlista
- Allmänbildning
- Matsäck och sittunderlag
- Nalle (hård eller mjuk)
- Annan bråte man tror sig ha nytta av och
som ryms i rallyekipaget
Er rallyledning Öset Luhring önskar lycka
till. Kör så det ryker!
Dokumentet senast uppdaterat 1998-09-14 omkring klockan 13.00
1998-09-12: originalversionen
1998-09-13: stycket "viktiga klockslag" uppdaterat och rättat
1998-09-14: stycket "tallriksplock" förtydligat
2003-11-27: anpassat för spexets nya hemsida