Recensionssidan 1982 |
Den flygande cirkusen
Recensionerna
ur Östgöten
Ett ojämnt studentspex
Ett ojämnt spex och en ojämn publik. Det är huvudintrycket
efter premiären på Linköpings andra studentspex. Ämnet för i år var första
världskrigets flygcirkus. Storyn är för tunn för att bli riktigt bra. Det blir mest
sång och enstaka scener, inte det flyt man gärna velat ha i föreställningen.
Frånvaron av lokal anknytning gör också att man missar många möjligheter till lokala
skämt. Skämten är många och ibland väl krystade. Överlag borde man kanske bantat
lite på alla vitsar och istället satsa mer på att spela ut skämten så att de gick
hem. Nu försvann många godbitar utan att publiken märkte dem. Tappade sugen Tempot fattades |
spexpremiären. Biggles och Frau Zeppelin var också lovande.
Bara de lägger på mer glöd i sina repliker. Inget sexliv Cirkusen kan dra igång |
Succé från början. Hon ååålade in, 185cm lång, ikläddsvart slitsat fodral. Det ska vara en karl till att se såå kvinnligt sexig ut! Undrar just varför killar gör sig så bra som kvinnor förresten, vare sig det gällde den fala Mata Hari eller den blyga stillsamma Heine, som i sitt inre bar en glöd av oanad kraft bak ett ständigt lika fräscht förklä' - trots våldsamma kullerbyttor med Charles Lindberg genom fyra år av krig. Frau Zeppelin var magnifik, speciellt när hon med motorsågen i högsta hugg var på jakt efter Charles och en förväntad massaker: "Jag ska mörda nu på lördag", musik Vivaldis Våren. De kvinnliga aktörerna gjorde också gott ifrån sig - men deras killar var inte lika snygga som killarnas tjejer - fast baron von Richthofen, med bacillskräck, tog sig bra ut i uniform, vek om livet som en yngling. Herman Göring i ljusblå skor såg ut som en ständigt butter Helan. Förutom motorsågsmassakern var det ont om tidsaktuella anspelningar likväl som det fattades lokal anknytning i spexet. Lite JAS och Viggen och spridda "oepliker" på östgötska från orkesterdiket var allt. Mata Hari var den som gjorde starkaste intryck. Frågan är om hon klarat av en fjärde omstart av ett av sångnumren: Kärleksförklaring II (I got life). Charles Lindberg var heller inte dålig. Mimik och repliker var obetalbara. Sjunga kunde han också - ganska bra. Allra bäst, textmässigt var dialogen mellan Mata Hari och Biggles, om hur en stackars pojkbokshjälte i Wahlströms gröna pärmar inte får ha något sexliv. Nästan ett år har de arbetat med spexet, den 60 man/kvinnostarka gruppen, och det vid sidan av studierna. "En väldigt lämplig | fritidssysselsättning om man inte vill gå ut teknis på
fyra år", som någon i gruppen sa strax före premiären. NBV-teaterns Ulf Holm som
regisserade hade ingen erfarenhet av studentspex när han satte igång med
Linköpingsgruppen, men kunde konstatera efter att ha sett Djingis Kahn på TV, att man
höll sig inom genren i alla fall. Lagom till spexpremiären har de också hunnit
framställa ett samlingsalbum med upptagningar från årets spex och förra årets, Göta
Kanal. Linköpings studentspex slutar i blodbad. Slutscenerna påminner om den i Hamlet,
fullt av döingar på golvet. Där ligger den unge hjälten Manfred von Richthofen, skräp
till hjälte som inte dör ung förresten, nesligen nerskjuten av Biggles, just som han
tänker flyga till Berlin för fredsförhandling. Det var fult gjort av Biggles, inte alls
fair play. (Verklighetens röde baron fick hedersbegravning av sin a fiender fransmännen
sedan de skjutit ned honom). Men sedan. Inte är det några soldater eller listiga bovar
som ligger döda på golvet. Nej den stränga moralkoden håller i sig. Kvinnorna får
sitt rättmätiga straff. Den oskuldsfulle Biggles skjuter ned Mata Hari - efter år av
hängiven kärlek från hennes sida, upptäcker han att hon i själva verket är tysk
spion. För en otrogen hustru finn i Generalfinalens sista vers med musiken stulen från
Peer Gynt och Beethovens Ode an die Freunde: "Stackars tyska, alltid trasslar ni till
världskrig likadant. Tycker ni det här var smaklöst svarar vi att allt är sant. Kanske
att lite då felar men säg oss, spelar det någon roll. För nu är det fred i vår tid,
mera freddag vår paroll. Krig borde aldrig numreras, för efter ett kommer alltid två.
Låt oss hellre räkna neråt så vi siffran noll kan få." Elisabeth Winlund |