Recensionssidan 1995 |
1520
Recensionerna
ur Östgöta Correspondenten 13:e februari 1995
PREMIÄR
Magert manus i årets spex.
Linköpings studentspex "1520" eller "Mord
och några visor" Forumteatern 1520 var inget bra år för Sverige. 1520 i 1995 års
tappning är heller inget bra för spexet. |
idén att låta det onda jaget representeras av en jävel á
la AIK:s Black Army och det goda jaget av -javisst, "Änglarna" från Göteborg. Den slemme danske fältherren Didrik Slagheck försökte slå en golfboll med sitt svärd. Det gick inte så bra, varför han skrek: "Tåår!" I en scen kommenterar aktörerna varandra med ord som slutar på "-utter". Och till sist kommer förstås en utter dragandes över golvet. I andra akten vaknade också plastiken till liv. Herrbaletten var dråpligt rolig, ännu dråpligare med kommentar i SF-journals regi. Aktörerna slet så gott de kunde. Det borde varit fler utmejslade karaktärer typ Didrik Slagheck. Han sjöng bra, hade en mimik som till och med mr. Bean skulle ha gillat och var plastisk i hela |
kroppen. Kristina Gyllenstierna sjöng bra och hade ett
utspel som charmade publiken. Ävenså Ebba Grön. Resten av persongalleriet var lite
tamt. Sjöng bäst gjorde spexgänget i en liten a cappella-bagatell om bål på melodin Min ponny. Det som var mest synd var att spexet stora poäng, som skall avslöjas i slutsekunderna, gick upp som en sol och ner som en pannkaka. Jag undrar om publiken ens märkte det. Det är synd om spexgänget som slitit så både före och under föreställningen. Spexet torde dock bli bättre när tempot ökar och spexarna blir varma i kläderna. Men det kan aldrig bli bättre än dess handling och manus. HÅKAN WASÉN |
ur Östgöten 13:e februari 1995
LINKÖPING (Östgoten) "Omstart! omstart!
omstart!" Femtonde spexet |
Linköping: "1520" eller "Mord Och Några Visor". Årets upplaga är full av intriger och öppna gräl mellan maktens män- och kvinnor. Det har också smugits in anspelningar till dagens debatt som nä svenske riksföreståndaren Sten Sture den yngre kallar till sig sina adelsmän för att rösta om en nordisk union, Danmark och Sverige emellan. Det talas om gemensam valuta, hur "kronan ska flyta över Öresund" och om "Adelsmannarätten till den svenska naturen". Utslaget i röstningen blir nej till somligas stora förtret och hämdlusten växer. Större delen av "inledningsgrälet" är byggt på musiktema från musikalen "Chess" och här är sången tillsammans med orkestern mycket bra. | Ett virrvarr De riktiga intrigerna sätter fart när danske kungen Kristian plötsligt kommer in, han ser Sten Stures gemål, Kristina, och blir förälskad. Kungens följeslagare, Danmarks överbefälhavare Didrik Slagheck, förälskar sig i Gyllenstiernas medhjälpare Ebba Grön. Samtidigt är var och en av adelmännen Kristinas älskare och mitt i virrvarret blir Sten Sture mördad av Didrik Slagheck. Femte
gången gillt |
På studentspex så har publiken sin chans att få repris på
något som är bra. Stampas det med fötterna, klappas det med händerna och vrålas det
tillräckligt mycket "omstart" så får man se sin favorit en gång till.
Rekordet kom när Kristinas älskare iklädda tunna trikåer skuttade omkring i en komisk
dans, för femte gången! Sevärt
|
ur Lite Nytt februari 1995
Årets spex är bra om än inte lysande.
Åtminstone jämfört med Chalmersspexen i slutet av femtitalet, som sedan ungdomen är
min referens. Men så var det också blivande jazzpianisten Jan Johansson, som på den
tiden hade hand om musiken Den fullständiga titeln är 1520 eller Mord och
några visor eller En studie i rött. Det blir många "eller", men sådan är
spextraditionen. Redan Uarda hade en undertitel, nämligen Sfinxens gåta. |
alla roller spelas av män. Om du nödvändigtvis- som här i
Linköping- ska ha kvinnor på scenen, så låt dem spela män. Använd slutligen de
bästa skådisar och musiker du kan få tag i och se till att skådisarna kan sjunga. Så lyder receptet på ett spex, och så hardet i allt väsentligt lytt i över hundra år. ROLLFIGURERNA VERKLIGA |
Five, som i versionen Tomtebloss, framför av
tenorsaxofonisten Tomas, omkring 1960 var en av Chalmersspexens absoluta höjdpunkter.
Tomas som numera är arkitekt, gjorde en oförglömlig improvisation i stil med Povel
Ramels Naturbarn. De åtta skådisarna i 1520 har tagits ut genom
skådespeleri- och sångprov. - Vi hade tjugofem sökanden, säger PeO, spexdirecteur, manusförfattare och regiassistent. Det är tredje året i rad som PeO jobbar med spex, och efter vad han själv säger har det tagit all hans fritid. Hur orkar han? - I första hand är det nog gemenskapen, säger PeO. Sedan är det så otroligt skönt att höra femhundra människor skratta åt ens skämt. PeO går fjärde årskursen på D-linjen och har faktiskt inte sumpat mer än högst en halv termin på spexen. Då tillhör han ändå de mest aktiva i den skara av ca 70 studenter som varje år jobbar fram Linköpingsspexet: ljus- och ljudtekniker, reklammakare, biljetsäljare, kläddesigners, synopsisskribenter, |
manusförfattare, musiker, skådisar och på toppen av
hierarkin directeuren, ekonomichefen och regissören. Det hela är toppstyrt och
välorganiserat, för att inte säga överorganiserat. TURNÉ VÄNTAR |