Recensioner

Stjärna   

Östgöta Corespondenten 22 oktober 1999

Förtrollat spex tar oss till sjunde himlen
En helhet som jag faktiskt inte har sett maken till


Har du inte köpt biljetter än? Gör det! Det kommer att ta 10--20 år innan det händer igen: Att så många gamla spexveteraner samlas i ett enda spex.

Jubileumsspexet är i och för sig nytt, men man har tillåtit sig att låna lite av det bästa från de 20 år som gått. Ett exempel är pausnumret -- självplågaren från Mjölby -- som bland annat går "barfota på legobitar".
Publiken är upp i varv innan spexet ens har börjat. Handlingen kommer igång trevande runt trädgårdsmästaren Gardener (Maria), som bland annat konstaterar att centerpartiet av hans rabatt är "ur Schlaug".
Så kommer Nelson (Pär), en annan säker aktör. Ensemblen stapplar lite i början, kanske för att den har så roligt själv.

Djärva grepp

Musikmästaren Geidne tar djärva grepp på musikens mästerverk. När såg vi senast någon sjunga spextext till Thomas Arnes "Rule, Britannia" och Ravels "Bolero"?
Nelsons hustru Frances (Svante) och agent Hamiltons hustru (Claes) spelas båda av veteranaktörer med den sanna spexkänslan för hur en kille skall spela tjej.
Det är nu man börjar att trivas! Det här är så bra att jag inte tror att det kan bli bättre.
Men när Josephine Bonaparte (Henrik) glider in och sjunger Tango Jalousie på Mikael Wiehes Titanicmelodi inser jag att jag har haft fel. Det kunde bli ännu bättre.

Fyndigt och genialt

Säkert tar hon med sin mörka ton och mimik och dans ett fast grepp om publiken. Inter ens handlingen lider av svagheter, den är fyndig och genial.
Efter fågelvitsar, där man undrar om Hamilton "den skraken avlidit av ådaskott" tänker jag att nu KAN inget gå galet. Men det kan det.
Anledningen är ganle kung Georg III (Olle). Det är så galet att magen börjar göra ont av allt skrattande. När galne kungen glider in för att sjunga sin titelmelodi till tonerna av "O sole mio" vet vi i publiken inte vad vi kommer att få vara med om.

Huden knottrar sig

Och plötsligt stämmer ALLT. Det är som allt det bästa under 20 års spex har koncentrerats i detta nummer. Orkesterarrangemanget och framförandet är superbt. Sången är så bra att huden knottrar sig.
Galne kungen vrider sig som en mask och förställer ansikte och kropp. Det märkliga är att han gör samma sak med rösten, utan att missa en enda ton. Han glider från bas till falsett och Kalle Anka-ton.
Det bildar en helhet som jag faktiskt inte har sett maken till under 20 år med spexet. Till och med under numret applåderar och ropar publiken. Det är sällsynt.

Häpnadsväckande

Så fortsätter spexet med ännu ett roligt pausinslag och sist kommer den dramatiska finalen -- "Slaget vid Trafalgar".
Utan att avslöja för mycket tar spexarna ett i spexsammanhang häpnadsväckande grepp och flyttar oss alla till 42:a gatan i New York. En skön final alltså...
De många spexet under åren har varit en resa upp och ned, men jubileumsspexet är "pinsamt bra" och slutar definitivt i sjunde himlen.

HÅKAN WASÉN