Lysator har en WWW-server som innehåller lite information om svenskmud. Vill du själv experimentera med denna möjlighet, kanske för att komplettera ditt område eller för att komplettera den pek-kartan som finns där så finns det en sådan möjlighet. För närvarande är det ganska bökigt och här är förklaringen. När du inifrån muddet skapar filer så skapas de med skyddskod så att bara svenskmud dvs spelet kan läsa dem. För att WWW-servern skall kunna läsa dem måste man i filsystemet tala om att vem som helst som är inloggad på lysators maskiner får läsa de filerna. Normalt vill man inte detta. Det skulle innebära att alla som kan logga in på lysators maskiner kan titta i all lpc-kod som finns och få fördelar i spelet. Därför är era hemmadir /spelare/magikernsnamn omöjliga vad det gäller att lägga filer som skall kommas åt via WWW-servern. Jag har därför en fristående directory-struktur som i muddet heter /etc/www/spelare där ni kan skapa era bibliotek. Om du skapar biblioteket /etc/www/spelare/dittnamn, gör det läsbart för alla på lysator, kopierar dit eller skriver in en fil där med namnet filnamn och ändrar så att vem som helst kan läsa den filen så kan vem som helst i hela världen komma åt dem via lysators WWW-server under namnet: http://www.lysator.liu.se/svmud/spelare/dittnamn/filnamn. Skapa biblioteket: mkdir /etc/www/spelare/dittnamn Gör biblioteket läsbart för världen: chmod -l /etc/www/spelare/dittnamn Skapa en fil: cp dinfil.html /etc/www/spelare/dittnamn Gör filen läsbar för världen: chmod -l /etc/www/spelare/dittnamn/dinfil.html Testa om det fungerar! Dvs hämta med din favoritwww-klient url:en http://www.lysator.liu.se/svmud/spelare/dittnamn/dinfil.html Det finns inget sätt att inifrån spelet ta reda på vilka skyddskoder som filer och bibliotek har. Du kan bara sätta om dem. Om du har problem med det där med skyddskoder så be Linus eller någon sätta dem åt dig.