Det finns en uppsättning variabler i spelaren som kan användas till att hålla reda på olika egenskaper som finns hos spelaren som är alltför oviktiga för att motivera en egen variabel. Exempel egenskaper som träffsäkerhet, simningskunskaper mm. För att sätta och hämta värdena så använder man funktionerna: set_variabel, query_variabel. (Se /doc/lfun/query_variabel, /doc/lfun/set_variabel). Variablerna kan sättas av flera olika objekt. Piltavlan i puben s{tter pub_pil och träffsäkerhet. Om du använder dig av träffsäkerheten för att avgöra hur bra man blir på att kasta pil/skjuta båge mm så försök få samma skala. Vissa variabler specialbehandlas av spelaren nämligen: short Om denna är definierad skall den vara en sträng och ersätter då short hos spelaren (Se /doc/lfun/short). $N är platshållare för capitalize(namnet). Om den saknas stoppas namnet in först. Egentligen är det lite krystat att ha detta som en variabel av den här typen. Det borde vara en helt egen variabel med kontroller när den sätts istället. long Om denna är definierad skall den vara någonting som kan adderas med en sträng (sträng eller tal). PATH Denna variabel håller reda på enligt vilken path kommandon skall sökas. Om den inte är definierad finns defaultet i /include/commands.h Varje directory är åtskiljt av ett :. Se även /doc/annat/PATH. Variabler sätter man normalt med kommandot set. (hjälp set).