Denna fil: /doc/build/REGLER Du är nu magiker och du har oanade krafter. Du räknas inte längre till de dödliga utan en högre klass, på väg mot gudarna. Du har möjligheter men också ansvar. Nedan följer regler och förordningar som reglerar ditt ansvar. Reglerna är uppdelade i två nivåer: Lagar för magiker och Förordningar för magiker. Lagarna måste följas vid vite. Förordningarna skall man också känna till men det kan finnas fall då man inte behöver följa dem. Om du är en ny magiker eller inte känner till precis hela spelet skall du *alltid* rådfråga en annan magiker innan du ens överväger att bryta mot dem. Lagar för magiker: ================= Lag 1: Du skall inte skada en spelare! Döda eller angrip aldrig en spelare. Var försiktig ifall du vill teleportera en spelare, se till att han är med på noterna. Detta gäller också monster en spelare håller på att slå på. Lag 2: Du skall inte hjälpa en spelare! Ge aldrig en spelare pengar, vapen eller skydd. Gå inte och hämta saker till spelare som vill ha hjälp. Hela inte spelare. Se till att du inte lämnar efter dig värdefulla prylar. zappa inte monster och lämna liket efter dig fullt med prylar. Undantaget är givetvis belöningar som delas ut efter det att en spelare har skickat in vettiga ideer, buggrapporter och stavfel. Lag 3: Du skall inte göra dödsfällor! En spelare skall aldrig behöva dö pga att han inte visste vad som fanns i ett rum. Om något rum är mycket farligt skall det finnas ledtrådar till vad man kan vänta sig utanför. Lag 4: Sänd inte ut stygga monster att vandra omkring! Monster som vandrar omkring i hela världen skall vara ofarliga. De skall aldrig vara aggressiva och det är trevligt om du gör dem snälla. Förordningar för magiker: ======================== Förordning 1: Samarbeta! Använd alltid de färdiga objekt som finns för att göra olika saker. Om det inte finns så tala med en magiker som redan gjort ett sådant objekt så att ni använder samma objekt. (Ex. ett fiskespö skall man kunna fiska med överallt där det går att fiska, inte ett spö per fiskeställe.) Om du vill ha fler egenskaper eller finesser i något av de fasta objekten så tveka inte att föreslå det. Vi hjälps åt. Förordning 2: Följ stilen! Se till att det du bygger passar in. Vill du bygga en by så lägg den inte på vinden och vill du bygga ett slott så lägg det inte mitt i byn utan en bra bit utanför. Förordning 3: Gör inte för bra saker! Kolla listorna vapen.lista, skydd.lista, monster.lista (i den mån de finns annars weapon.list, armour.list, monster.list) och se till att alla dina vapen, skydd och monster följer riktlinjerna. Kolla även med ekstaven att det verkligen stämmer är ett smidigt sätt. Förordning 4: Gör det inte för lätt att bli frisk! Puben är en viktig samlingsplats för spelarna, den stimulerar till gemensamma aktioner och erfarenhetsutbyte. Gör därför inte en egen pub. (det kan komma på fråga när vi har byggt upp en hel by till men det dröjer väl...) Gör du en restaurang av något slag så skall du se till att maten finns i begränsad upplaga. Alternativt se till att man inte kan äta hur mycket som helst utan att man blir mätt. Kostnaden för att helas skall vara större än 5 öre per poäng i livskraft. använd /obj/mat, /obj/drink, /obj/saft_dryck. Förordning 5: Skriv inte ut falska meddelanden! Se till att alla instruktioner till personer och svarsmeddelanden på vad personen gör är på korrekt svenska och att de inte går att förväxla med något annat. Förordning 6: Sprid inte ut prylar överallt! Försök hålla dina specialprylar helt och hållet inne på ditt område. När antalet magiker ökar så kommer det att bli omöjligt för en spelare att hålla isär objekten (t.ex vilken nyckel som gick vart.) Förordning 7: Undvik att ta ifrån en spelare hans erfarenhetspoäng! En spelare skall alltid bli belönad om han hittar, uppfinner, undersöker saker, aldrig straffad för att han gör fel. Förordning 8: Se till att ingen testspelare finns på topplistan! Ta bort dem när du är klar eller använd gäst. Glöm inte att plocka ner gäst till nivå 1 igen när du är klar! Förordning 9: Begränsa teleporterande! Se till att sjumilastövlar, amuletter mm antingen går till fasta ställen eller också att de bara fungerar inom ett begränsat område. Se även filen /doc/build/egenskaper om ej_tele_in och ej_tele_ut. Förordning 10: Detta mud skall reflektera svensk mytologi och litteratur! Undvik typiska anglosaxiska inslag typ: - Baseball, Rugby, Kricket, Basketboll, Amerikansk fotboll - Hamburgare, Fish & Chips, Pudding, Jello - Snobben, Kalle och Hobbe, Stålmannen, Acke, Ninja turtles, Star* - HHGTTG, 2001, Ringworld - Agatha Christie, Ray Bradbury, Isaac Asimov Undvik även andra kulturers kulturspecifika saker typ: - Vulkaner, sandöknar, djuphavshålor, kanibaler - Pizza, kinamat, taco - Tintin, Asterix, Marsipulami, Smurfar - Bröderna Grimm, Salman Rushdie - Louis de Funes, Jean Gabin, Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida - President, guvernörer, parlament, maffiabossar, livvakter. Läs och låt dig stimuleras av den svenska litteraturen exempelvis: - Nordisk mytologi - Astrid Lindgren, Selma Lagerlöv, August Strindberg, Fritiof Nilsson (Piraten), Karin Boye, Harry Martinsson, Stieg Trenter - Röde orm, vikingahistorien, konungalängder. - Bamse, Ratte, Felix, Ville, Kapten Zoom