Denna fil: /doc/build/REGLER Du �r nu magiker och du har oanade krafter. Du r�knas inte l�ngre till de d�dliga utan en h�gre klass, p� v�g mot gudarna. Du har m�jligheter men ocks� ansvar. Nedan f�ljer regler och f�rordningar som reglerar ditt ansvar. Reglerna �r uppdelade i tv� niv�er: Lagar f�r magiker och F�rordningar f�r magiker. Lagarna m�ste f�ljas vid vite. F�rordningarna skall man ocks� k�nna till men det kan finnas fall d� man inte beh�ver f�lja dem. Om du �r en ny magiker eller inte k�nner till precis hela spelet skall du *alltid* r�dfr�ga en annan magiker innan du ens �verv�ger att bryta mot dem. Lagar f�r magiker: ================= Lag 1: Du skall inte skada en spelare! D�da eller angrip aldrig en spelare. Var f�rsiktig ifall du vill teleportera en spelare, se till att han �r med p� noterna. Detta g�ller ocks� monster en spelare h�ller p� att sl� p�. Lag 2: Du skall inte hj�lpa en spelare! Ge aldrig en spelare pengar, vapen eller skydd. G� inte och h�mta saker till spelare som vill ha hj�lp. Hela inte spelare. Se till att du inte l�mnar efter dig v�rdefulla prylar. zappa inte monster och l�mna liket efter dig fullt med prylar. Undantaget �r givetvis bel�ningar som delas ut efter det att en spelare har skickat in vettiga ideer, buggrapporter och stavfel. Lag 3: Du skall inte g�ra d�dsf�llor! En spelare skall aldrig beh�va d� pga att han inte visste vad som fanns i ett rum. Om n�got rum �r mycket farligt skall det finnas ledtr�dar till vad man kan v�nta sig utanf�r. Lag 4: S�nd inte ut stygga monster att vandra omkring! Monster som vandrar omkring i hela v�rlden skall vara ofarliga. De skall aldrig vara aggressiva och det �r trevligt om du g�r dem sn�lla. F�rordningar f�r magiker: ======================== F�rordning 1: Samarbeta! Anv�nd alltid de f�rdiga objekt som finns f�r att g�ra olika saker. Om det inte finns s� tala med en magiker som redan gjort ett s�dant objekt s� att ni anv�nder samma objekt. (Ex. ett fiskesp� skall man kunna fiska med �verallt d�r det g�r att fiska, inte ett sp� per fiskest�lle.) Om du vill ha fler egenskaper eller finesser i n�got av de fasta objekten s� tveka inte att f�resl� det. Vi hj�lps �t. F�rordning 2: F�lj stilen! Se till att det du bygger passar in. Vill du bygga en by s� l�gg den inte p� vinden och vill du bygga ett slott s� l�gg det inte mitt i byn utan en bra bit utanf�r. F�rordning 3: G�r inte f�r bra saker! Kolla listorna vapen.lista, skydd.lista, monster.lista (i den m�n de finns annars weapon.list, armour.list, monster.list) och se till att alla dina vapen, skydd och monster f�ljer riktlinjerna. Kolla �ven med ekstaven att det verkligen st�mmer �r ett smidigt s�tt. F�rordning 4: G�r det inte f�r l�tt att bli frisk! Puben �r en viktig samlingsplats f�r spelarna, den stimulerar till gemensamma aktioner och erfarenhetsutbyte. G�r d�rf�r inte en egen pub. (det kan komma p� fr�ga n�r vi har byggt upp en hel by till men det dr�jer v�l...) G�r du en restaurang av n�got slag s� skall du se till att maten finns i begr�nsad upplaga. Alternativt se till att man inte kan �ta hur mycket som helst utan att man blir m�tt. Kostnaden f�r att helas skall vara st�rre �n 5 �re per po�ng i livskraft. anv�nd /obj/mat, /obj/drink, /obj/saft_dryck. F�rordning 5: Skriv inte ut falska meddelanden! Se till att alla instruktioner till personer och svarsmeddelanden p� vad personen g�r �r p� korrekt svenska och att de inte g�r att f�rv�xla med n�got annat. F�rordning 6: Sprid inte ut prylar �verallt! F�rs�k h�lla dina specialprylar helt och h�llet inne p� ditt omr�de. N�r antalet magiker �kar s� kommer det att bli om�jligt f�r en spelare att h�lla is�r objekten (t.ex vilken nyckel som gick vart.) F�rordning 7: Undvik att ta ifr�n en spelare hans erfarenhetspo�ng! En spelare skall alltid bli bel�nad om han hittar, uppfinner, unders�ker saker, aldrig straffad f�r att han g�r fel. F�rordning 8: Se till att ingen testspelare finns p� topplistan! Ta bort dem n�r du �r klar eller anv�nd g�st. Gl�m inte att plocka ner g�st till niv� 1 igen n�r du �r klar! F�rordning 9: Begr�nsa teleporterande! Se till att sjumilast�vlar, amuletter mm antingen g�r till fasta st�llen eller ocks� att de bara fungerar inom ett begr�nsat omr�de. Se �ven filen /doc/build/egenskaper om ej_tele_in och ej_tele_ut. F�rordning 10: Detta mud skall reflektera svensk mytologi och litteratur! Undvik typiska anglosaxiska inslag typ: - Baseball, Rugby, Kricket, Basketboll, Amerikansk fotboll - Hamburgare, Fish & Chips, Pudding, Jello - Snobben, Kalle och Hobbe, St�lmannen, Acke, Ninja turtles, Star* - HHGTTG, 2001, Ringworld - Agatha Christie, Ray Bradbury, Isaac Asimov Undvik �ven andra kulturers kulturspecifika saker typ: - Vulkaner, sand�knar, djuphavsh�lor, kanibaler - Pizza, kinamat, taco - Tintin, Asterix, Marsipulami, Smurfar - Br�derna Grimm, Salman Rushdie - Louis de Funes, Jean Gabin, Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida - President, guvern�rer, parlament, maffiabossar, livvakter. L�s och l�t dig stimuleras av den svenska litteraturen exempelvis: - Nordisk mytologi - Astrid Lindgren, Selma Lagerl�v, August Strindberg, Fritiof Nilsson (Piraten), Karin Boye, Harry Martinsson, Stieg Trenter - R�de orm, vikingahistorien, konungal�ngder. - Bamse, Ratte, Felix, Ville, Kapten Zoom