Denna fil: /doc/build/REGLER

Du �r nu magiker och du har oanade krafter. Du r�knas inte l�ngre till
de d�dliga utan en h�gre klass, p� v�g mot gudarna. Du har m�jligheter
men ocks� ansvar. Nedan f�ljer regler och f�rordningar som reglerar
ditt ansvar.

Reglerna �r uppdelade i tv� niv�er: Lagar f�r magiker och F�rordningar
f�r magiker.

Lagarna m�ste f�ljas vid vite.

F�rordningarna skall man ocks� k�nna till men det kan finnas fall d�
man inte beh�ver f�lja dem. Om du �r en ny magiker eller inte k�nner
till precis hela spelet skall du *alltid* r�dfr�ga en annan magiker
innan du ens �verv�ger att bryta mot dem.

Lagar f�r magiker:
=================
Lag 1: Du skall inte skada en spelare!
        D�da eller angrip aldrig en spelare. Var f�rsiktig ifall du
        vill teleportera en spelare, se till att han �r med p� noterna.
        Detta g�ller ocks� monster en spelare h�ller p� att sl� p�.

Lag 2: Du skall inte hj�lpa en spelare!
        Ge aldrig en spelare pengar, vapen eller skydd. G� inte och
        h�mta saker till spelare som vill ha hj�lp. Hela inte spelare.
        Se till att du inte l�mnar efter dig v�rdefulla prylar. zappa
        inte monster och l�mna liket efter dig fullt med prylar.
        Undantaget �r givetvis bel�ningar som delas ut efter det att en 
        spelare har skickat in vettiga ideer, buggrapporter och stavfel.

Lag 3: Du skall inte g�ra d�dsf�llor!
        En spelare skall aldrig beh�va d� pga att han inte visste vad
        som fanns i ett rum. Om n�got rum �r mycket farligt skall det
        finnas ledtr�dar till vad man kan v�nta sig utanf�r.

Lag 4: S�nd inte ut stygga monster att vandra omkring!
        Monster som vandrar omkring i hela v�rlden skall vara
        ofarliga. De skall aldrig vara aggressiva och det �r trevligt
        om du g�r dem sn�lla.

F�rordningar f�r magiker:
========================

F�rordning 1: Samarbeta!
        Anv�nd alltid de f�rdiga objekt som finns f�r att g�ra olika
        saker. Om det inte finns s� tala med en magiker som redan
        gjort ett s�dant objekt s� att ni anv�nder samma objekt. (Ex.
        ett fiskesp� skall man kunna fiska med �verallt d�r det g�r
        att fiska, inte ett sp� per fiskest�lle.)
        Om du vill ha fler egenskaper eller finesser i n�got av de
        fasta objekten s� tveka inte att f�resl� det. Vi hj�lps �t.

F�rordning 2: F�lj stilen!
        Se till att det du bygger passar in. Vill du bygga en by s�
        l�gg den inte p� vinden och vill du bygga ett slott s� l�gg
        det inte mitt i byn utan en bra bit utanf�r.

F�rordning 3: G�r inte f�r bra saker!
        Kolla listorna vapen.lista, skydd.lista, monster.lista (i den
        m�n de finns annars weapon.list, armour.list, monster.list)
        och se till att alla dina vapen, skydd och monster f�ljer
        riktlinjerna.
        Kolla �ven med ekstaven att det verkligen st�mmer �r ett 
        smidigt s�tt. 

F�rordning 4: G�r det inte f�r l�tt att bli frisk!
        Puben �r en viktig samlingsplats f�r spelarna, den stimulerar
        till gemensamma aktioner och erfarenhetsutbyte. G�r d�rf�r
        inte en egen pub. (det kan komma p� fr�ga n�r vi har byggt upp
        en hel by till men det dr�jer v�l...)
          G�r du en restaurang av n�got slag s� skall du se till att
        maten finns i begr�nsad upplaga. Alternativt se till att man
        inte kan �ta hur mycket som helst utan att man blir m�tt.
        Kostnaden f�r att helas skall vara st�rre �n 5 �re per
        po�ng i livskraft.
        anv�nd /obj/mat, /obj/drink, /obj/saft_dryck.

F�rordning 5: Skriv inte ut falska meddelanden!
        Se till att alla instruktioner till personer och
        svarsmeddelanden p� vad personen g�r �r p� korrekt svenska och
        att de inte g�r att f�rv�xla med n�got annat.

F�rordning 6: Sprid inte ut prylar �verallt!
        F�rs�k h�lla dina specialprylar helt och h�llet inne p� ditt
        omr�de. N�r antalet magiker �kar s� kommer det att bli
        om�jligt f�r en spelare att h�lla is�r objekten (t.ex vilken
        nyckel som gick vart.)

F�rordning 7: Undvik att ta ifr�n en spelare hans erfarenhetspo�ng!
        En spelare skall alltid bli bel�nad om han hittar, uppfinner,
        unders�ker saker, aldrig straffad f�r att han g�r fel.

F�rordning 8: Se till att ingen testspelare finns p� topplistan!
        Ta bort dem n�r du �r klar eller anv�nd g�st. Gl�m inte att
        plocka ner g�st till niv� 1 igen n�r du �r klar!

F�rordning 9: Begr�nsa teleporterande!
        Se till att sjumilast�vlar, amuletter mm antingen g�r till fasta
        st�llen eller ocks� att de bara fungerar inom ett begr�nsat
        omr�de. Se �ven filen /doc/build/egenskaper om ej_tele_in och 
        ej_tele_ut.

F�rordning 10: Detta mud skall reflektera svensk mytologi och litteratur!
        Undvik typiska anglosaxiska inslag typ:
         - Baseball, Rugby, Kricket, Basketboll, Amerikansk fotboll
         - Hamburgare, Fish & Chips, Pudding, Jello
         - Snobben, Kalle och Hobbe, St�lmannen, Acke, Ninja turtles, Star*
         - HHGTTG, 2001, Ringworld
         - Agatha Christie, Ray Bradbury, Isaac Asimov
        Undvik �ven andra kulturers kulturspecifika saker typ:
         - Vulkaner, sand�knar, djuphavsh�lor, kanibaler
         - Pizza, kinamat, taco 
         - Tintin, Asterix, Marsipulami, Smurfar
         - Br�derna Grimm, Salman Rushdie
         - Louis de Funes, Jean Gabin, Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida
         - President, guvern�rer, parlament, maffiabossar, livvakter.
        L�s och l�t dig stimuleras av den svenska litteraturen exempelvis:
         - Nordisk mytologi
         - Astrid Lindgren, Selma Lagerl�v, August Strindberg, 
           Fritiof Nilsson (Piraten), Karin Boye, Harry Martinsson,
           Stieg Trenter
         - R�de orm, vikingahistorien, konungal�ngder.
         - Bamse, Ratte, Felix, Ville, Kapten Zoom