Gillen i svenskmud. Följande krav finns för att ett gille skall vara ett gille: - Vem som helst kan bli medlem. - Är man medlem så kan man gå ur. - Man kan bara vara med i ett gille i taget. Innan man tillåts bli medlem *skall* gillet kolla att man inte är med i något annat gille. Det gör gillet genom att kolla om spelaren bär på ett gillesobjekt. - Är man medlem skall man ha ett gillesobjekt. - Det skall finnas en ansvarig magiker. Ett gillesobjekt är en autoladdande pryl som returnerar sant på frågan id("gillesobjekt"). I och med att man får denna när man loggar in får man inte /obj/magobj. Ett gille är till för att spelare skall uppmuntras att samarbeta i grupp. Det är därför lämpligt om gillesobjektet/gillet ser till att implementera metoder att öka samhörigheten mellan spelarna i gillet. Exempel på sådana saker kan vara: - Gillet har ett tema och det temat framgår av titeln på spelarna eller när man tittar på dem. - Gillets medlemmar börjar alla spela på samma ställe eller har på annat sätt en naturlig samlingsplats där de kan träffas, diskutera vidare framfart och byta vapen. - Samlingslokalen kan gärna innehålla anslagstavlor som bara får skrivas och kanske bara läsas av gillets medlemmar. Alternativt kan man göra så att bara medlemmar får gå in i samlingslokalen. En annan ide med gillen är att olika gillens medlemmar kan samarbeta och därigenom utnyttja varandras fördelar. De olika spelarna från de olika gillena blir specialister på var sin sak. Viktiga saker att tänka på: - När någon blir medlem i gillet skall spelarens "magobj" plockas bort. Likaså när man går ur gillet skall spelaren få tillbaka sitt /obj/magobj. - Om gillet vill ha kontroll över titeln på spelaren vill man göra ett gillesrum eller objekt så att man kan öka nivå där och få de nya titlarna. Man vill också tvinga spelaren att öka nivån i just sitt hemmagille. Därför skall gillesobjekt som hör till gillen som vill tvinga spelarna att bara öka nivån i sitt hemmagille, definiera funktionen har_ett_hemmagille() till att returnera sant. Samtliga gillen som har möjligheten för andra än medlemmarna skall kolla om denna funktion returnerar sant innan de tillåter personen att öka sin nivå i det gillet. OBS. Om har_ett_hemmagille() returnerar en sträng så visas den istället för gillets ordinarie text. - Om gillet vill kunna tävla med andra gillen i storlek skall de ha ett samlingsobjekt som har (minst) följande funktioner definierade: string gillesnamn() - kort namn p} gillet string gillesdesc() - beskrivning av gillet (5-10-15 rader) string gillesreadme() - filnamn till l}ng beskrivning object * inloggade(); - inloggade exkl magiker object * inloggade_totalt(); - inloggade inkl magiker string * medlemmar(); - medlemmar (real_name) exkl magiker string * medlemmar_totalt(); - medlemmar (real_name) inkl magiker Registrerade gillens samlingsobjekts filnamn finns i /doc/GODK[NDA/gille/register. - Om man gör en möjlighet att öka nivå i gillets regi skall den ha samma krav som de ursprungliga gillena. Kraven får ökas för gillesmedlemmar så att man till exempel kräver att ett visst uppdrag skall vara löst innan man får bli en viss nivå. Detta gäller för nivåerna 1-19. Nivå 20 är lite speciell eftersom man blir odödlig. Om gille också vill öka till nivå 20 måste samma krav som finns i ursprungsgillet kontrolleras. Dessutom skall magikerboken /obj/magikerbok delas ut. - Gillen skall godkännas av gud eller någon ärkemagiker. Se också /doc/build/formler. När du vill ha en sak godkänd gör du på följande sätt: 1) Prova att saken fungerar. Använd en eller flera testspelare och gör detta innan du har några "riktiga" medlemmar i ditt gille. 2) Skriv en fil som innehåller information om: Vilket objekt det är som implementerar saken. Vad det är som händer, exakt. 3) När det är godkänt så kopieras den filen till /doc/GODK[NDA/gille tillsammans med information om vilken ärkemagiker som godkänt det. 4) När det är godkänt kan du öppna ditt gille med de nya krafterna.