/stdobj/nyckel.c void set_key_id(string new_id) void set_key_id(string *new_id) Sätter en eller flera nyckelkoder som nyckeln skall svara på. En nyckelkod är en strång. Om set_key_id() anropas med en array med strångar kan nyckeln användas till flera olika typer av lås. int query_key_id(string lockcode) Anropas av ett låst objekt (till exempel en dörr) för att fråga nyckeln om den passar. Det är givetvis enkelt att skapa en dyrk som öppnar alla dörrar, men låt för Guds (Linus) och SvenskMUDs skull bli det! Några tips om nyckel- och låskoder: Vill du ha något unikt, välj "ditt_namn.xyz" (ex "meta.ytterdörr"). Skapa inga andra koder! Se till att alla låsbara dörrar och nycklar HAR en unik nyckelkod! Anv{nd set_long() och set_short(): Se till att ge nycklar och lås en någorlunda unik beskrivning så spelarna kan skilja olika nycklar åt och eventuellt kan få ett hum om vilken nyckel som passar var. Exempel: För att skapa en standardnyckel: void reset() { object nyckeln; ... nyckeln=clone_object("/stdobj/nyckel"); set_name(({"kopparnyckeln","kopparnyckel","nyckeln","nyckel"})); set_key_id("meta.drakdörr"); set_short("En liten kopparnyckel."); set_long("En drake är inristad på kopparnyckelns ax.\n"); } Se även: /doc/build/namn /obj/treasure.c /stdobj/dörr.c