* Iden med pyssel. Ett pyssel är något slags problem som ska lösas. Iden med ett pyssel är att spelarna ska ha något kul att sysselsätta sig med, vid sidan av jakten på erfarenhet och pengar. Det ger också dig som magiker möjlighet att locka spelare till ditt område. * Vad som skiljer ett pyssel från ett uppdrag Det väsentligaste för spelarna är att det inte finns några krav på pysslen ska lösas för att bli magiker, vilket det däremot gör för uppdragen. För dig som magiker är den mest uppenbara skillnaden att ett uppdrag måste godkännas av en ärkemagiker innan det kan installeras. Ett pyssel däremot behöver inget sådant godkännande. Vid utvecklingen av ett uppdrag kan det också vara en god ide att registrera det som ett pyssel, dels för att få respons från spelarna och dels för att det kan ta ett tag innan uppdraget blir godkänt av en ärkemagiker. I framtiden, när det börjar bli väldigt många uppdrag, kan det bli aktuellt att omvandla äldre (och sämre) uppdrag till pyssel för att inte kraven för att bli magiker ska bli oöverstigliga för spelarna. * Hur man skapar ett pyssel Pysselmekanismen använder sig av samma funktioner som uppdragsmekanismen. Läs om detta i /doc/build/uppdrag. Där står också hur ett uppdragsobjekt skapas. Ett sådant behövs också till pysslet. För att identifiera pysslet ska det ha ett namn som börjar med ditt magikernamn, t.ex. "gunnar_pyssel". * Hur man registrerar ett pyssel Ett pyssel kan registreras på två olika sätt. Det första är att en ärkemagiker för in pysslet i filen /?????????/pyssellistan, varefter det laddas automatiskt av uppdragsrummet. Det andra är att du någonstans i create() i ditt slott lägger in raden: "rum/uppdragsrum"->registrera_pyssel(filnamn); där filnamn avser uppdragsobjektet. * Annat Du får göra hur många pyssel du vill. Det är dock ett naturligt krav att de håller god kvalitet och är fria från buggar.