* Iden med utmärkelser En utmärkelse är en mycket speciell egenskap hos en spelare. Utmärkelsen är till för att skapa status kring en viss typ av beteende. En utmärkelse kan t.ex. vara examen från en "utbildning", att man ligger mycket väl framme i spelet på ett visst sätt. Utmärkelserna är liksom uppdragen avsedda att medföra en mängd positiva effekter på spelet: - Utmärkelserna är *mycket* exklusiva. Det är meningen att om man som spelare, och även magiker för den delen, skall vinna mycket status på att erhålla en viss utmärkelse. - Utmärkelserna skall alltid vara frivilliga, men skall vara så statusmättade (i bästa fall) att de ändå blir åtråvärda, utan att vara obligatoriska som uppdragen. - Vissa utmärkelser är inte "lämpliga" för den som vill bli magiker, eftersom en dylik utmärkelse innebär en väldig massa jobb. Det är meningen att äldre spelare skall hitta sporrar även efter att kommit i position att kunna bli magiker. Som enskild magiker är det dock mycket viktigt att veta vad som skiljer utmärkelserna från uppdragen och pysslen: - En utmärkelse är alltså exklusiv, det skall inte gå inflation i utmärkelser, utan tvärt om skall de vara få till antalet och mycket svårare att uppnå än ett uppdrag. - En utmärkelse skall inte motsvara uppdragets karaktär av gåta, utan skall i stället mer vara just utmärkelse, som man tilldelas för att t.ex. tidigare gjort något stort. - Eftersom utmärkelserna är så exklusiva, är de i stor utsträckning avsedda för händelser som är viktiga för hela spelet. Därför är det i första hand ärkemagikerna som skall skapa utmärkelser, de är dock inte avstängda för övriga magiker. Man skall dock ha klart för sig att uppdragsansv. ställer höga krav enl. ovan, så att det inte blir inflation. * Hur mekanismen fungerar Tekniskt sett är mekanismen för utmärkelser exakt densamma som den för uppdrag. Läs i dokumentationen för * Själva uppdragsobjektet för utmärkelser Uppdragsobjektet är det objekt som innehåller information om utmärkelsen. Det skapar du genom att göra ett objekt som ärver /obj/uppdrag och sätter namn, kort beskrivning och ledtråd. Se exempel i /doc/exempel/uppdragsobjekt. För uppdragsobjekt som används för utmärkelser gäller några särskilda villkor. Namnet används som vanligt, men short() och hint() används lite annorlunda: - short() skall för utmärkelser just vara kort, mycket kort. Som mest ett helt ord, för att få det kortare gärna en förkortning. - hint() beskriver utmärkelsen. Den skall inte ge en ledtråd till hur man får den, utan beskriver snarare vad den står för. * Annat För att uppnå statusen för den spelare som fått en utmärkelse, skrivs alla ens personliga utmärkelser ut i kommandot vilka. Där listas varje enskild persons alla utmärkelser. Betänk att en utmärkelse fungerar på samma sätt som ett uppdrag eller ett pyssel, tekniskt sett. Det är alltså fullt möjligt att registrera en tänkt utmärkelse som pyssel. Det är likså tänkbart att i samråd med uppdragsansv. göra utmärkelsen till ett uppdrag, trots allt. Kom ihåg att uppdrag ofta är mer än vad man först tänker på. Använd uppdrag och pyssel i första hand.