Egenskaper för rum: Rum kan ha egenskaper. De sätts genom att tilldela variabeln property ett värde om du har ärvt "/rum/rum". I annat fall skall du definiera funktionen query_property som returnerar en array med dessa om man anropar utan argument och ett värde, sant eller falskt om man anropar med en av dessa som argument. Standard för rum är: Grupp väder: - utomhus ställen som kan komma att påverkas av väder och vind, sol eller stjärnljus. - inomhus ställen som inte påverkas av väder och vind. Grupp vad står vi på/i: - vatten här kan man inte gräva men kanske flyta/simma, Ex: i en sjö. Här blir man genomblöt. - sten här kan man inte gräva men kanske hacka. Inkluderar marmorgolv och stenlagt golv. - åker här får man inte gräva enligt allemansrätten. Åker är den mest tveksamma av dessa! - luften här finns ingen mark att gräva i. Du har klättrat upp i ett träd eller står på en bro. - mark normalfallet, man kan gräva men inte simma. Grupp vad som finns tillgängligt/inte får göras: - vattenfinns Här kan man alltså fylla _vatten_flaskor eller tvätta _tvättbara_ kläder. - träfinns Här kan man tälja med knivar, hugga med yxor, svarva med träsvarv mm. - brännefinns Har man elddon kan man göra upp eld. saker som tänder skall anropa funktionen elda() i rummet. Funktionen behöver inte finnas. - ej_magi Magi får inte användas. - ej_slagsmål Otillåtet att starta slagsmål. - ej_tele_in Teleportering är förbjudet in i detta rum. - ej_tele_ut Teleportering är förbjuden ut ur detta rum. Det är hela tiden de olika objekten som man har som skall ta hänsyn till dessa olika egenskaper. En omfattande revision av /obj/magobj skall snart göras och då kommer givetvis ej_magi, ej_tele_in, ej_tele_ut att kollas. Dessutom kommer det inte att gå att teleportera sig mellan olika realm. Ett rum måste ha en egenskap i vardera grupperna "väder" och "vad vi står på" definierad. Om ni använder andra egenskaper så ge dem namn så att de säkert inte krockar med vad andra magiker använder. Vi lägger till fler efter hand som behov uppstår.