NAMN handel FÖRFATTARE Aronsson 14 april 1992 Gunnar 7 februari 1993 Flyttade filen till /rum/generisk och gjorde lite förändringar. Se /rum/affär.c för exempel på användning. BESKRIVNING Detta är en samling kommandon för att göra affärer. Man måste alltid ärva nåt riktigt objekt också, till exempel standard/rum för att skapa en butik, eller ett monster för att skapa en handelsresande. Under create() ska man anropa funktionen void set_store (string room), som talar om vilket rum som är lager till den här handelsfunktionen. Den här filen definierar kommandona lista, värdera, köp och sälj. Det normala är att handeln betalar vad saker är värda, men säljer till dubbla det värdet. Genom att definiera två funktioner sell_price() och buy_price(), kan man ge en viss handel en egen prispolitik. Båda funktionerna anropas med object som enda argument och ska returnera priset som ett heltal. En viss handel kan vägra att handla med vissa saker, t.ex. vapen, eller ge bättre priser för vissa slags varor. FUNKTIONER void set_store (string str) - sätter lagerrummet string query_store () - returnerar lagerrummet int sell_price (object ob) int buy_price (object ob) object *store () - innehållet i lagerrummet int list (string str) - lista-kommandot int value (string str) - värdera-kommandot int buy (string str) - köp-kommandot void selj_allt() - Anropas av call_out, säljer en sak och anropar call_out igen. int sell (string str) - sälj-kommandot FINNS I /rum/generisk/handel