NAMN query_auto_load SYNTAX string query_auto_load() { return file_name() + ":" + args; } BESKRIVNING Minnesmärken som vill laddas automatisk till spelaren när spelaren loggar in måste definiera den här funktionen. Ett minnesmärke är ett objekt som håller reda på en viss information om en spelaren. I teknisk bemärkelse är ett minnesmärke ett objekt som vilket annat objekt som helst men i världens avseende skiljer det ganska mycket. Det typiska minnesmärket är ett objekt som håller reda på spelarens medlemsskap i ett gille och spelarens status där. Detta är det så kallade gillesobjektet. Det finns flera viktiga regler för den här typen av minnesmärken. 1. De får inte vara objekt som används aktivt i spelet som vapen eller skydd. 2. Det får inte vara objekt som är prylar. 3. Det får inte ha någon vikt. 4. Det får inte ha något värde. 5. Märket måste hindra att spelaren kan släppa det. För att bli av med det får man gå ur gillet eller motsvarande. 6. Det får inte hjälpa spelaren i strid. (Undantag är gillesobjekt. Det är därför de godkänns av vederbörlig instans innan de används.) Objektet kan lagra information om dess status. Det gör det genom att skicka med en sträng efter kolonet i den sträng som returneras av query_auto_load(). Denna sträng skickas som argument till funktionen init_arg() som anropas i det nyskapade objektet när personen ifråga loggar in igen. FINNS I Autoladdande objekt. SE ÄVEN lfun/extra_look TÄNK PÅ De autoladdande objekten kan inte släppas, det betyder att de måste kunna hantera fallet att spelaren som bär det dör och blir spöke.