TILL DEN NYBLIVNA MAGIKERN av Offe (justerat av Linus) Du är nu nivå 21 och magiker med möjlighet att bygga egna saker. Hoppas nu att du vet vad du ska bygga! Först måste du ta reda på hur du ska skapa och editera filer. Det finns en editor i själva spelet. Det är de kommandona du ser när du gör "hjälp magiker". En utförligare handledning finns i /doc/ed/. I editeringsmod får du hjälp genom att skriva h. Kanske kan du använda ftp eller ange-ftp. Läs kapitlet om ftp här i boken. Gör "ls" och se att du faktiskt har ett eget bibliotek. Där ligger ditt "slott" i castle.c och ditt arbetsrum.c. Pröva att editera ditt arbetsrum så att det blir hemtrevligt och personligt. När det väl är dags att börja bygga: Börja med något mycket enkelt! Det kan vara svårt att få sitt första rum att fungera, så när det väl gör det kan det vara roligt att lägga in det i spelet genast och få respons från spelarna och andra magiker. Bygg ETT monster, ETT rum eller EN pryl. Allt du behöver veta finns förhoppningsvis i den här boken och i /doc/build/ och /doc/exempel/. Annars får du fråga dig fram. Ett bra kommando är "man". Om du gör "man ", kan du på ett enkelt sätt läsa filen med det filnamnet, om den hör till vissa filer i /doc/. (Gör "man" för att få reda på vilka.) Eftersom dokumentationen för en funktion finns i en fil med samma namn i /doc/efun/ eller /doc/lfun/, kan man ofta göra "man " och få reda på hur en funktion fungerar. En efun är en funktion som man kan använda var som helst i koden. Dessa funktioner finns inbyggda i drivern. En lfun är en funktion som finns i något av standardobjekten och som därför bara kan användas eller anropas i dessa och i objekt som ärver dem. (Se kapitlet om ärvning.)