SVENSK-MUD:S HISTORIA av Linus (Gud) Någon gång i slutet av sommaren (1991) råkade jag ut för ett litet problem, jag hade nämligen, antagligen alldeles för lite att göra. Samtidigt råkade mitt periodiska hat över engelska språkets svårigheter ha en topp. Som tur var fanns det givetvis en lösning: - Nu skall vi ha ett mud på svenska istället! Jag tänkte först översätta allt så jag började med att översätta kyrkan. Nu är det ju bara så att jag tyckte det var tråkigt att bara översätta så jag kom genast på tanken att man skulle kunna spela samtidigt som man översatte! Sagt och gjort, jag kopierade alla filerna till eget dir, kompilerade och startade, gick in i min nya kyrka och märkte att det funkade knappast alls, (man kunde göra "exa klocka", "exa brunnen", "söder") Nu var det ju på gång så jag översatte player.c, soul.c (pust!) och introducerade ett par andra småsaker också. Sedan var det dags för adventurers guild, posten och affären och några smårum. Det gick förvånansvärt lätt men det var inte så kul att spela för helt plötsligt kom man ut på oöversatt område och då gällde helt plötsligt helt andra kommandon när det gäller rörelser mm. Ex. > kolla corpse > west > döda giant Nu råkade spelet ut får en liten serie diskkrasher som var ganska deprimerande för de tog med sig ett par nyss översatta filer. Jag hade trots allt kommit så långt att jag inte längre kunde ge upp iden utan jag flyttade alla filer från nanny till lysators sun-stationer och startade servern på lysator. Jag fixade till filerna som hade gått förlorade igen men eftersom världen var ny så tänkte jag att det är ju roligare om världen, i grunden skiljer sig från standard LPmudvärlden. Jag hade en lång eftermiddag så jag designade och programmerade en ny by utgående från kyrkan. Följande var mina utgångskrav: - Kyrkan skall man gå ur åt väster. - Pub, post, affär och äventyrarnas klubb skall finnas. - Hiss till Leo men inte i kyrkan. - Harry och tiggaren skulle finnas med. (Jag hade redan översatt dessa så jobbet med att skriva smårummen var inte så stort, som sagt det tog en dryg eftermiddag. Det som tog längst tid var att hitta på lämpliga repliker till Harry.) Ett par dagar senare gjorde jag lite skog med några monster till. Jag har fortfarande en väldigt bra bild av hela världen (som jag skapade) på ett gammalt hålkort. Eftersom jag inte orkade bygga så mycket annonserade jag i loginmeddelandet att vem som ville kunde få bygga och Cabal, Ingis, Radagast och Rebels anmälde sig ganska snabbt och fick börja. De gjorde ett bra arbete och lyckades åstadkomma att spelet blev spelbart också.