FILER av Linus (Gud) och Offe För varje rum i muddet finns en fil som talar om hur det rummet ser ut. Detsamma gäller de flesta av monstren, vapnen och de övriga prylarna. Dessa filer är skrivna i LPC, så deras namn slutar med '.c'. Det är det språket som tolkas och används av drivern. Språket liknar C lite grann men har också stora skillnader från C. Den viktigaste skillnaden är att det är objektorienterat. Objektorienterat i en helt egen betydelse, det har inga likheter med C++ i detta avseende. Filer som slutar med .o är objekt som är sparade. De innehåller variabelvärdena på ett läsbart format. Bl.a. spelarna och anslags- tavlorna använder sig av detta för att spara information. Filerna under /log kan du skriva i med funktionen log_file (en efun). Om du får kompileringsfel hamnar det i filen /log/dittnamn. TIPS: Om du vill ha utökade magikerkommandon på ett enkelt sätt: klona /stdobj/magiker/fizbans_stav Du skapar då en "klon" eller kopia av "en gammal ekstav", som är ett användbart magikerverktyg. Gör "Hjälp" (med stort H) för att få en lista över stavens kommandon. Med ekstaven kan du göra "Log" för att enkelt läsa filen /log/dittnamn. Med "Rep" läser du /log/dittnamn.rep som är filen där buggrapporter och beröm som skrivs i dina rum hamnar. Med Rlog och Rrep raderar du dessa filer när du har läst dem och åtgärdat felet. (Du kan också använda "rm".) Du kan också göra "Titta" och "Kolla ", vilket är en utmärkt hjälp för att ta reda på filnamnet på ett rum, ett monster eller en pryl. Du kan sedan läsa filen med more-kommandot för att ta reda på hur rummet, monstret eller prylen funkar. De monster som inte har sin egen fil är kloner av /obj/monster.c och de prylar som inte har en egen fil är kanske kloner av /obj/treasure.c, /obj/weapon.c eller /obj/mat.c. Dessa är exempel på standardobjekt som alla använder för att göra sina egna monster mm. även monster, vapen och prylar som har en egen fil använder sig av dessa standardobjekt, men de gör det genom att "ärva" ett av objekten. Läs mer om detta i /doc/build/monster/funktioner och i kapitlet om ärvning i den här boken.