FRÅN FIL TILL OBJEKT av Offe (lätt justerad av Linus) När du har skrivit en LPC-fil, ska du förvandla den till ett objekt, dvs få den att fungera i spelet. Det finns två typer av objekt, förlaga och klon. Rum är alltid förlagor och andra typer av objekt är alltid kloner (om vi inte ska gå in på överkurs). Även till de klonade sakerna finns en förlaga, men den används inte i spelet utan bara till att skapa fler kloner. Den finns inte heller i själva spelet, dvs inte i något av rummen, utan hänger ute i rymden, i "non-environment". (Det är inte samma sak som /rum/void.) Om du har byggt ett rum ska du ladda det, eftersom det är en förlaga. Det kan du göra med kommandot "ladda" eller genom att "gåtill" rummet. Om du har byggt något som ska klonas, skriver du "klona" följt av filnamnet. Då laddas förlagan in och om det lyckas, skapas en klon som placeras i dig eller i din omgivning. Om laddningen misslyckas ska du titta i din log-fil (/log/dittnamn). I de flesta fall syns det vad felet är i den logen. När du har rättat felet prövar du att ladda eller klona igen. Ibland blir det också exekveringsfel. De hamnar i filerna /lpmud.log resp /bodil.debug.log. Om det precis har hänt kan du med fördel leta i slutet på de filerna (med tail). När laddningen väl lyckas, kan det fortfarande finnas buggar i objektet. Om det är ett rum, pröva att titta på saker i rummet, gå ut genom utgångarna och testa eventuella extra kommandon som du har lagt till. Om det är ett monster kanske det inte går att döda det, det kanske inte snackar, fast det borde göra det eller det kanske inte bär på något vapen, fast det fanns med ett sådant i koden. Lite hjälp att hitta felet kan du få i kapitlet om "Vanliga buggar". När du rättat dessa buggar och ska ladda in eller klona objektet på nytt, måste du först förstöra den gamla förlagan. Två versioner av förlagan kan inte existera samtidigt. Detta gör du med "uppdatera". Den gamla buggiga klonen förstör du med "förstör". Testa allt du bygger noga. Det är inte roligt om spelarna är de första som upptäcker buggen. Alla detaljer ska vara testade både en och två gånger innan du lägger in ditt objekt i spelet. Hur du lägger in saker i spelet kan du läsa om i nästa kapitel.