Denna fil behandlar de variabler som används i och under en strid i living.c, player.c och monster.c. Variablerna är listade i bokstavsordning ordnade efter fil. ** living.c ** static int armour_class Den nuvarande rustningsklassen static object alt_attacker_ob Det sekundära objeket som anfalls static object attacker_ob Objektet som anfalls just nu int dead Om objektet är dött int ghost Om objektet är ett spöke (spelare) static object head_armour Det första rustningsobjektet som bärs private int hit_point Nuvarande antal hit_points static object hunted Objektet som jagas av detta objekt static object hunter Objektet som jagar detta objekt static int hunting_time Hur länge till jakten ska fortsätta int max_hp Maximala mängden hit_point i objektet int max_sp Maximala mängden spell_point i objektet static object name_of_weapon Det vapen som är fattat just nu int spell_points Nuvarande antal spell_points static int weapon_class Nuvarande vapenklass int whimpy Om objektet är fegt ** monster.c ** int aggressive Anfaller monstret direkt object dead_ob Det objekt som anropas när monstret dör object init_ob Objektet som anropas när monstret påträffas object kill_ob Objeket som ska anfallas av aggressiva monster int max_spell_dam Maximala skadan monstrets magi kan göra int spell_chance Chansen att monstret använder magi static: att variabeln inte sparas mellan spelomgångarna private: att variabeln endast kan nås från den fil där den deklareras