heart_beat () void heart_beat () monster.c Denna fil behandlar den heart_beat() som finns i monster.c. Den heart_beat() som finns i player.c behandlas i filen 'heart_beat'. Funktionen heart_beat anropas i alla spelare, och alla monster som är aktiva ungefär varannan sekund. För en mer fullständig genomgång se: 'http://www.lysator.liu.se:7500:nobw/users/ cardeci/lpc-man/intermediate/chapter2' på Mosaic. I denna heart_beat() kontrolleras först om det finns en spelare i rummet. Finns inte det stängs heart_beat() av. Om det finns ett kill_ob (sätts i init()) i rummet görs ett slumptest om attacken ska fördröjas lite. Annars anropas attack_object med kill_ob som parameter och kill_ob nollställs. I vilket fall avslutas heart_beat(). Om det inte fanns ett kill_ob, men däremot ett attacker_ob i rummet testas om en besvärjelse ska kastas (dessa hanteras av set_spell_dam() och set_chance()). Om detta ska ske anropas hit_player() i attacker_ob med random(max_spell_dam). Sedan anropas attack(), och om monstret är fegt, attacker_ob finns i rummet och hp är mindre än 20% av monstrets maximala hp anropas run_away(), dvs monstret försöker fly från striden. Därmed är stridsdelen av heart_beat() över.