int hit_player (int dam) living.c Denna funktion får ett skadevärde som parameter och tillfogar utifrån detta värde skada till det lokala objektet. Om striden ännu inte är initierad sätter funktionen först heart_beat(1), attacker_ob etc innan skadan görs. Är det lokala objektet dött, returneras 0. Annars minskas dam med ett slumptal mellan 0 och ac/3 + Dex/6 + 1. Om värdet av dam nu är positivt dras denna skada från det lokala objektets variabel hit_point. Är dam större än hit_point dör det lokala objektet, och angriparna får uppdaterade alignments och erfarenhet. Den/de som dödade det lokala objektet får 1/75 av dess totala erfarenhet, proportionellt efter deras nivå men justerat av spelarslaktandestraffaktor(). Den som dödades får sin erfarenhet sänkt till 2/3. Ett lik klonas fram, och allt hos den dödade flyttas dit. Sist anropas second_life(). Slutligen returneras alltid värdet som gjordes i skada på det lokala objektet, vare sig det dog eller inte.