kill (str) (status) kill ((string) str) player.c Denna funktion anropas när en spelare skriver 'döda XX'. Först kontrolleras om spelaren är ett spöke. Om så returneras 0. Saknas strängen str felmeddelas detta. Annars kontrolleras om ett objekt som matchar str finns i rummet. Finns inte detta kontrolleras om ett visst vapen ska fattas, och ett nytt försök görs. Om det fortfarande saknas ett objekt felmeddelas detta. Därefter genomförs en mängd kontroller. Först om objektet verkligen lever eller om spelaren och objektet är samma objekt. I båda fallen felmeddelas detta och 1 returneras. Om rummet har 'ej_slagsmål' som property returneras 0 och en notify_fail görs. Om attacker_ob är samma som objektet felmeddelas detta och 1 returneras. Om objektet är en spelare och saknar ip-nummer (dvs är en staty) felmeddelas detta och 1 returneras. Om det slutligen finns ett attacker_ob sätts alt_attacker_ob till attacker_ob, set_attacker_ob() anropas med objektet som parameter, attacked_by() anropas i objektet med this_object() som parameter och 1 returneras. Om alla test har misslyckats, görs nu attack_object() med objektet som parameter och 1 returneras.