Skapelsen

SvenskMud Skapelsen

S venskMUD:s historia tar sin början sommaren 1991. Skaparen kände att det behövdes ett MUD på svenska.

Skaparen gjorde en liten by mitt i den tomma världen. Byn kom senare att kallas Muddevalla och var den första i raden av världens många platser för bosättning. I byn byggde skaparen en kyrka, en pub, en pastorsexpedition och ett gille för omkringstrykande äventyrare.

Skaparen visste från början att SvenskMUD (han döpte världen så), skulle användas av människor som vill pröva sin lycka som kringvandrande äventyrare. Vad han inte visste lika bra då, var att världen i långliga tider också används av människor med behov av att träffas. Hans skapelse blev en enorm mötespunkt.

Skaparen tog hjälp av några dödliga, gjorde dom till medskapare. Han bad dem hjälpa honom med skapandet. Han kallade medskaparna för magiker. Han bestämde också att nya magiker i fortsättningen skulle utses bland de allra modigaste äventyrarna i SvenskMUD.

Skaparen bestämde också att Ärkemagiker skulle bli de magiker, som kunde hjälpa honom med hans egna sysslor. Ärkemagikern Leo var den förste av dem. Han fick Skaparens uppgift att hädan efter utse modiga äventyrare till magiker.

Så kom det sig att SvenskMUD med tiden sakta, men säkert, växte. Skaparen kunde betrakta sitt verk, och ofta konstatera att han gjort gott.

Sidan är författad av Magnus Cedergren <magnus@svmud.lysator.liu.se>