Handbok för SvenskMUDmagiker
Det finns nu i början av 1990-talet redan flera
olika diskussioner igång om hur man bäst gör motsvarande spel med grafik
och sk. virtual reality och vi har redan sett ett par exempel på detta:
BSX-mud, Doom
Det rör sig i
SvenskMUDs fall om ca 20 samtidiga aktiva skapare
Ännu mer
irriterande är det eftersom de första sakerna en ny magiker gör sällan
håller hög kvalité.
COMPAT eller
kompatibilitetsmod. När den nya drivern version 3 kom så kunde man köra
den i s.k. COMPAT mode. Det innebär att man kunde använda sina gamla
mudlib utan problem.
NATIVE eller ordinarie mod.
De nya mudlibben kräver denna mod. I NATIVE finns ett masterobjekt.
The Mud Institute, ett mud i USA med målet att producera
ett bra mudlib, även namnet på mudlibbet till skillnad från CD
mudlibbet.
Detta är en av de
mest välbevarade myterna i LPmudvärlden. I drivrar av version 2 så
anropas nämligen exit
i rummet när man ska flytta ut ett objekt
ur rummet. Om det blir ett fel i den funktionen fanns det ingen som
helst möjlighet att få ut spelaren ur rummet. SvenskMUD kör en driver
version 3 och där sker inte detta. Du kan alltså fritt använda
funktionen exit
som vilken annan funktion som helst.
med kul
menas här givetvis kul att undersöka, intressant beskrivning,
intressanta fraser, intressanta effekter när monstret dör, när man tar
på prylen eller... Inte att monstret eller prylen är starkast eller bäst
i hela världen.
Man kan även skriva: objekt->
funktion(
argument)
Ej att förväxla med den här handboken.