Handbok för SvenskMUDmagiker

(1)

Det finns nu i början av 1990-talet redan flera olika diskussioner igång om hur man bäst gör motsvarande spel med grafik och sk. virtual reality och vi har redan sett ett par exempel på detta: BSX-mud, Doom

(2)

Det rör sig i SvenskMUDs fall om ca 20 samtidiga aktiva skapare

(3)

Ännu mer irriterande är det eftersom de första sakerna en ny magiker gör sällan håller hög kvalité.

(4)

COMPAT eller kompatibilitetsmod. När den nya drivern version 3 kom så kunde man köra den i s.k. COMPAT mode. Det innebär att man kunde använda sina gamla mudlib utan problem.

(5)

NATIVE eller ordinarie mod. De nya mudlibben kräver denna mod. I NATIVE finns ett masterobjekt.

(6)

The Mud Institute, ett mud i USA med målet att producera ett bra mudlib, även namnet på mudlibbet till skillnad från CD mudlibbet.

(7)

Detta är en av de mest välbevarade myterna i LPmudvärlden. I drivrar av version 2 så anropas nämligen exit i rummet när man ska flytta ut ett objekt ur rummet. Om det blir ett fel i den funktionen fanns det ingen som helst möjlighet att få ut spelaren ur rummet. SvenskMUD kör en driver version 3 och där sker inte detta. Du kan alltså fritt använda funktionen exit som vilken annan funktion som helst.

(8)

med kul menas här givetvis kul att undersöka, intressant beskrivning, intressanta fraser, intressanta effekter när monstret dör, när man tar på prylen eller... Inte att monstret eller prylen är starkast eller bäst i hela världen.

(9)

Man kan även skriva: objekt->funktion(argument)

(10)

Ej att förväxla med den här handboken.