Syfte och mål

Markör Syfte och mål

Börja med att analysera skrivsituationen, ta reda på:

Syftet med texten

Vad vill du som skribent att texten skall åstadkomma? Att underhålla eller informera mottagaren räcker inte som syfte. Om du vill underhålla honom, på vilket sätt i så fall?

Om du vill informera, varför skall han ha informationen? Vad vill du skall hända efter att mottagaren läst texten?

Läsaren

Försök reda ut hurdan läsaren/mottagaren förhåller sig till texten. Olika läsare ställer olika krav på t.ex. textens språk och stil. Är läsaren expert eller novis på textens innehåll, är han motiverad att läsa texten? Kommer han verkligen att tillgodogöra sig textens blivande innehåll?

Målet

Med kunskap om läsaren och ditt syfte i bagaget kan du nu formulera målet med texten för dig själv. Vad vill du att läsaren skall veta eller göra när han läst texten? Vilket mål du formulerar styr mycket av resten av ditt skrivande. Textens disposition och hur mycket detaljer du komer att ta med i texten är två exempel på detta.

Exempel

Du har varit på en växtmässa i Schlamburg. Där har du som ledare för en skolresa från Sverige upplevt att några andra skolelever från tjeckisk skolklass blivit uppätna av några köttätande växter. Nu vill du skriva ett brev till chefen för mässan och framföra dina ivrigaste protester.

Syftet med ditt brev blir att försöka hindra att något liknande upprepas.

I en snabb analys bedömer du att mottagaren av ditt brev (chefen för mässan) är väl insatt i problemet. Han kommer dock säkert gör sitt bästa för att dölja många detaljer. Såna detaljer som kan vara komprometterande för mässan.

Du bestämmer målet med brevet till att försöka förmå mäss-chefen att förhindra att något liknande skall kunna inträffa.

Verktyg

  • Markör ger lite uppslag till ämnen att skriva om.
  • Sidan är författad av © Magnus Cedergren 1996 <magnus@svmud.lysator.liu.se>