SVENSKMUDTRÄFFEN

Välkommen att deltaga i den fjärde SvenskMUD-träffen.  Den här gången hade vi 
tänkt hålla till i Linköping, på Lysator och om det går, i universitetets 
lokaler.

Målet och huvudtanken med träffen är att mötas och utbyta tankar och olika 
erfarenheter. Kanske kan en del av det vi kommer fram till fungera som goda
råd för Gud och magikerna, men det viktigaste är att mötas i RL och spåna i
olika frågor. Dessutom kan det hända att man hinner roas lite också på vägen.

Vad kostar det? Som vanligt inte så mycket, mer än att var och en betalar för 
mat och övernattning. Äter gör vi naturligtvis gemensamt, medan övernattning 
har var och en fixat själva. Middagen på lördagskvällen behöver delvis 
förbeställas, meddela därför om du tänker vara med på den.


PROGRAM

Arbetsgrupper (prel.)

A. SVENSKMUD SOM ROLLSPELSMUD? Vad kan vi i SvenskMUD lära oss av Rollspel och 
annan interaktiv teater? Spelare verkar ha behov av att göra personliga 
anpassningar genom dels emote-prylar, dels personliga prylar. Är detta rätt 
väg för detta? Finns det andra sätt, t.ex. genom att göra dessa prylar 
kopplade till t.ex. klubbar? Är det önskvärt att sudda ut gränsen mellan 
magiker och spelare, eller skall den vara skarp som idag (dvs. får magiker 
hjälpa spelare inom vissa ramar)? Skall spelare få göras mer personliga med
beskrivningar, lägenheter etc.?

B. ÖKAD ANVÄNDNING AV SVENSKMUD. Vad gör vi för att ta emot en ökad användning 
av SvenskMUD? Det har kommit in nya grupper av användare, t.ex. yngre och 
äldre? Vad behöver vi göra för att anpassa muddet? Skall player-killing 
tillåtas alls (ger det spelet dåligt rykte)? Copyright-frågor? Behövs det 
hårdare styrning? Skall användare/site-ar kunna stängas av vid behov? Hur 
hjälper vi nya spelare?

C. MUDLIBBET. Tekniska förändringar av mudlibbet: En gammal känd fråga, skall 
vi ha ett nytt stridssystem i SvenskMUD? Hur skall morgondagens själ se ut? 
Används kommandon och annat? Kan vi flytta in saker som enskilda magiker gjort 
i mudlibbet?

D. ANDRA UTVECKLINGSLINJER. Hur kan vi utveckla SvenskMUD ytterligare? Det 
handlar inte om rollspelsmud och heller nya tekniska innovationer i muddlibbet.
Här handlar det om för oss helt nya utvecklingslinjer. Happennings, affärsspel 
och mer avancerade chats är några exempel.

E. FLERA SVENSKMUD. SvenskMUD finns redan nu i flera instanser, dvs. personerna
och tankarna som odlas i SvenskMUD finns i andra sammanhang där samma driver
används. Vill vi vara med och påverkar den utvecklingen? Skall man driva
SvenskMUD-idéen vidare som ett nätverk, istället för bara som ett enda jätte-
mud. Med s.k. cyberportaler kan man gå mellan två bestämda rum i två olika
mud. Skall vi i SvenskMUD "hålla oss löst samman" med t.ex. driver som samman-
hållande faktor. Skall man bilda en organisation (t.ex. förening) för 
ändamålet?

F. UPPDRAG. Det finns många uppdrag i SvenskMUD. Är dom för många, eller
riskerar dom att *bli* för många? Hur hanterar vi det? Skall vi införa Quest-
Points, skall uppdragsarsenalen vara gillesstyrt, skall det vara unikt för
varje individ vilka uppdrag han/hon skall lösa? Är uppdragen ett skäl att
dela upp världen i flera enheter?

(Tiderna nedan skall betraktas som något preliminära)

Lördag 11/11

10.00. Ankomst, registrering (dvs. hack och dösnack). Vi ses i Q-huset 
(Lysators hus), Linköpings universitet
11.00. Inledning, Magnus. Presentation av Lysator och universitetet, Linus
11.15. Vilka är vi, och vad gör vi i SvenskMUD egentligen? Magnus
12.00. Målet med SvenskMUD,  organisation. Linus
12.15. Vart är SvenskMUD på väg? Externa kontakter, utvecklingslinjer. Magnus
12.45. Presentation av arbetsgrupper. Magnus m.fl.
13.00. Lunch och arbetsgrupper
15.30. Redovisning av arbetsgrupper
16.30. SvenskMUD:s filstruktur, hur använder vi den? Linus
17.00. MUD som begrepp, vad är det? MUD:s historia. Magnus
17.15. Paus
17.30. Olika MUD-drivers av idag, TinyMUD/MOO resp. LpMUD. Linus, Yoggi
17.45. Erfarenheter från ett MOO. Warrakkk berättar om LambdaMOO
18.00. Grafiska MUD:s: Regenesis (BSX-mud), Worlds Away, Worlds Chat. Magnus
18.30. Forskning kring MUD:s, vad har gjorts, vad finns att göra? Daniel 
       Pargman, Tema K, LIU
19.30. Avresa till stan
20.00. SvenskMUD:s officiella bankett

Söndag 12/11
11.00. SvenskMUD:s historia, världsbildens utveckling. Linus, Gwentar, Magnus,
       Offe m.fl.
12.00. Vad har hänt senaste året? Det här med karriärvägar i muddet (nivåer, 
       utmärkelser m.m.), startplatser, kommandon. Magnus, Linus
12.30. Den reviderade världsbilden av idag, Magnus
13.00. SvenskMUD:s uppdrag, Warrakkk
13.15. SvenskMUD:s sex gillen, Yoggi
13.30. Arbetsgrupper och lunch
15.30. Redovisning av arbetsgrupperna
16.30. Vanligt förekommande buggar, vad kan vi göra för att slippa dom? Offe
17.00. Övriga frågor
Slut


Praktiskt information

Som tidigare sagts fixar var och själv resa, övernattning och frukost. 
Informationen nedan skall enbart betraktas som några goda råd.

Har man tur kan man övernatta hos någon kompis, annars finns det även ett 
vandrarhem i Linköping. Kanske finns det andra möjligheter, t.ex. hacka hela
natten, för mer info. kontakta Linus.

Det är viktigt att ni anmäler om ni vill vara med på banketten som kommer att 
gå av stapeln på en restaurang, för att vi skall kunna boka in rätt antal 
människor. Gör det till Linus senast den 5/11.


Epilog

Alltså: Välkomna på den fjärde SvenskMUD-träffen.

Magnus och Linus