En modern hemdator har mer beräkningskraft på grafikkortet än i själva huvudprocessorn. Tyvärr har det tidigare varit svårt att utnyttja grafikkortets resurser till något annat än att rita avancerad 3D-grafik. Detta håller dock på att ändras. Flera C-liknande programmeringsspråk för grafikkort har dykt upp under de senaste åren. Denna föreläsning beskriver ett sådant språk: CUDA. Allt som krävs för att prova CUDA hemma är ett någorlunda nytt NVIDIA-grafikkort.
Föreläsningen behandlar parallellprogrammering i CUDA. Fokus ligger på frågor som: Hur ser programmeringsmodellen ut? Vilka typer av algoritmer lämpar sig för att köras på ett grafikkort? Hur skriver man kod som kör snabbt på fler än hundra processorer? Hur hittar man buggar i sådan kod? Kort sagt: CUDA är fräckt, men är det värt besväret?
Mikael Kalms är programmerare på EA DICE, och "snart klar" med en civilingenjörsutbildning i Datorteknik på LiTH.
Alla är välkomna till UppLYSning! Du behöver inte vara medlem i Lysator eller student/anställd på universitetet. Vanligen hålls föredragen på tisdagar i Ada Lovelace, B-huset.
Aktuellt program finns på http://www.lysator.liu.se/upplysning/ där du också kan anmäla dig för att få utskick om UppLYSning via e-post.
UppLYSning arrangeras av Lysator