Logotyp för Munskänkarna

LINKÖPING BACCHUS

Torsdag 31 januari: Årsmöte och producentbesök från Toscana

Vi inleder året 2013 med sektionens årsmöte (se dagordning med mera längre ner på denna webbsida).

Efter årsmötet får vi besök av två producenter från Toscana som hyllas av den italienska och internationella vinpressen. Det rör sig om Supertoscana-producenten Sapaio och Brunello-producenten Donna Olga. Båda har fått mycket bra betyg i bland annat Munskänken.

Sapaio startade 1999 och har på relativt kort tid skapat sig ett namn i Toscana och har erhållit lika höga betyg i vinguider som till exempel Ornellaia och Sassicaia. Även Brunello-producenten Donna Olga har fått toppbetyg i vinguider med bland annat högsta betyg i Gambero Rosso de senaste två åren.

Ägarna från respektive producent, Massimo Piccin samt Olga Peluso, kommer och presenterar sina viner. Medarrangör är Vinupplevelser Sverige AB som även informerar om sin verksamhet för oss.

Du kan ladda hem pappers-versionen av inbjudan i PDF-format.

Vinerna:

Sapaio

  • Bolgheri DOC "Volpolo" 2010 (219 kr)
  • Bolgheri Superiore 2007 (369 kr)
  • Bolgheri Superiore 2008 (369 kr)

Donna Olga

  • Rosso Montalcino 2011 (199 kr)
  • Brunello Montalcino 2007 (329 kr)
  • IGT Focaia 2004 (239 kr)

Tid och plats: Årsmötet börjar torsdag 31 januari kl 18.00 på Restaurang Lagerbladet, Snickaregatan 22. Provningen följer direkt efter årsmötet, dock tidigast kl 19.15.

Årsmötet är endast öppet för medlemmar i sektionen Linköping Bacchus. Den efterföljande provningen är, i vanlig ordning, öppen för alla munskänkar och gäster.

Till Lottas goda mat dricker vi ett av provningsvinerna, Sapaios "Volpolo"

Pris för provningen: 420 kr för medlemmar och 470 kr för gäster. Medtag gärna jämna pengar.

Datum: Medlemmar i sektionen Linköping Bacchus har förtur till och med söndag 6 januari. Munskänksmedlemmar oavsett sektion har företräde framför gäster fram till och med onsdag 9 januari. Sista anmälningsdag är söndag 27 januari.

Anmälan

Skicka anmälan till vin-anm@lists.lysator.liu.se. Skriv i mejlet vilken sektion du/ni tillhör (Linköping Bacchus, Linköping Filbyter eller annan). Om du anmäler gäster också, så skriv att de är gäster.

Du får bekräftelse via epost till din avsändaradress inom två arbetsdagar.

Om provningen är fullbokad så att du inte kan få plats direkt får du erbjudande om att stå på väntelista inför provningen.

Om du inte får bekräftelse på ditt mejl i tid måste du kontakta oss via telefon (se nedan) för att kontrollera om du är anmäld eller ej. Tänk på att du kan vara noterad som anmäld även om du inte får svar – det kan ju vara svaret till dig som kommit bort.

Avanmälan

Om du behöver avanmäla dig, så är det bra om du gör det så tidigt som möjligt, så vi kan kalla någon som står på väntelista, ifall provningen skulle vara fullbokad.

Skicka mejl om avanmälan till vin-anm@lists.lysator.liu.se. Om det är efter sista anmälningsdag (se ovan) så vill vi att du ringer Kent på telefon 070 - 616 42 42 också.

Om du inte kommer på provningen och inte har avanmält dig senast klockan 18:00 tre dagar innan provningen får du betala för provningen.

Glöm inte att meddela om ni vill ha insignier i form av skopa och band.

Hjärtligt välkomna

 

Patrik Sandahl

E-mail: patrik.sandahl@gmail.com
Tel: 013 – 15 23 77, 072 – 2000 785

Årsmötets dagordning

  1. Mötets öppnande.
  2. Fråga om mötets behöriga utlysande.
  3. Val av ordförande och sekreterare för mötet.
  4. Val av två justeringsmän att jämte ordförande justera mötets protokoll.
  5. Godkännande av dagordning.
  6. Föredragning av styrelsens berättelse.
  7. Föredragning av revisorernas berättelse.
  8. Fastställande av resultat- och balansräkningar samt verksamhetsberättelse för föregående kalenderår.
  9. Beslut angående ansvarsfrihet för den tid revisionen omfattar.
  10. Behandling av från styrelsen eller revisorerna till årsmötet hänskjutna frågor.
  11. Behandling av från enskilda medlemmar till styrelsen inkomna motioner.
  12. Fastställande av verksamhetsplan och budget för innevarande kalenderår.
  13. Beslut om avgiftsnedsättning för vissa förtroendevalda.
  14. Fastställande av antal ledamöter i styrelsen.
  15. Val av sektionschef, tillika styrelsens ordförande.
  16. Val av övriga ledamöter i styrelsen, varav en skall vara kassör.
  17. Val av revisorer.
  18. Val av ledamöter i valberedningen.
  19. Val av delegat jämte suppleant till regionmöte.
  20. Information.
  21. Mötets avslutande.

Förslag från styrelsen till årsmötet angående styrelsens sammansättning

Föreningen har sedan årsmötet 2011 saknat en av årsmötet utsedd valberedning. Försök att utse valberedning har gjorts men misslyckats.

Sektionens styrelse lägger därför själv förslag till årsmötet angående sin sammansättning.

Fastställande av antal ledamöter i styrelsen

Styrelsen föreslår att antalet ledamöter minskas från sex till fem ledamöter. Bakgrunden är framförallt en minskad arbetsbelastning på styrelsen som följd av föreningens centraliserade administrationssystem.

Val av sektionschef, tillika styrelsens ordförande

Styrelsen föreslår val av Stefan Werna som sektionschef tillika styrelsens ordförande för en mandatperiod om två år.

Val av övriga ledamöter i styrelsen, varav en skall vara kassör

Styrelsen föreslår omval av Birgitta Fröjd och Fredrik Heintz för en mandatperiod om två år. Fredrik Heintz föreslås som sektionens kassör.

Styrelsen noterar att det återstår ett år av mandatperioden för Kent Engström och Åsa Wretland.

Proposition: Avskaffa brevutskick

För att ytterligare underlätta administrationen och minska föreningens kostnader föreslår styrelsen att avskaffa brevutskick med omedelbar verkan. Det är idag färre än 20 medlemmar som får utskick via brev.