DATOREXPERTEN SOM BLEV BILFÖRSÄLJARE
(41011) 88-03-13 19.14 /67 rader/ kjell-e ( Kjell Enblom D85)
Mottagare: Roliga historier (och annat skoj) <108>
Mottagare: kjell-e ( Kjell Enblom D85) <431> -- Mottaget: 88-03-13 19.14
Markerad av 3 personer.
Ärende: bilförsäljaren
------------------------------------------------------------
Här kommer ännu en favorit i repris, den här gången
inknappad av Johan Persson.
DATOREXPERTEN SOM BLEV BILFÖRSÄLJARE
- Jo, goddagens, goddagens! Jag skulle vilja se på en ny bil.
- Tackar, tackar! Är det till att redan vara användare?
- Jo, men visst! En Volvo.
- Jaha, då ska vi väl se på något Volvo-kompatibelt då.
Eller ska det kanske vara en minibil för småanvändare?
Eller något för mindre och medelstora användare, kanske rentav något i
280 GTO/SE-klass? En motorvägsorienterad fjärdegenerationare?
- Kan man sitta fem fullvuxna i den?
- Jojomensan, den passar för de flesta applikationer. Både
hårdvarumässigt och vad thru-put beträffar. En mycket avancerad
konstruktionsfilosofi för kvalificerade användare. Se bara här,
hur man kan vika ner baksätet ock rekonfigurera bilen för olika
driftmiljöer. Och öppnar man bakluckan så här, får man
inifrån access till ett virtuellt bagagerum, som ger praktiskt
taget obegränsad kapacitet. Innanför luckan finns ett bulk-
storage-utrymme och där finns också back-upen för markkontakt-
enheterna. Om en av de fyra ordinarie enheterna går ner, kan
man manuellt switcha in en plug-kompatibel back-up-enhet och
vara i luften igen på någon minut.
- Finns det något reservhjul?
- Jo, det var ju det som jag nyss beskrev!
- Vad är det här för manicker, då?
- Ja, just den här bilen är en demomodell med lite extra
periferiutrustning. Här är ett frontendattachment för fyra
halogenlampor, och på taket sitter en power stacker med dubbel
densitet - det är bara 2 3/8 tum mellan ribborna. Sen finns
här ett 12-volts power supply och en extra kontrollenhet för
optioner. Det bästa av allt är säkerhetsutrustningen. Det
finns två oberoende säkerhetssystem mot otillbörig access,
ett i vardera dörren, och dessutom är systemet dubblerat med
en funktionsblockering som hindrar initiering och up-starting
om inte rätta kodnyckeln sätts in. Funktionsblockeringen hindrar
också manuell kontroll av markkontaktsystemet.
- Vad används alla dom här knapparna och spakarna till?
- Det var mycket bra att min herre frågade om det. Jo, framför
den vänstra stolen har vi operatörskonsolen med sin multi-
funktionsenhet. Den här cirkelrunda ratten är kontrollen för
markkontaktsystemet, som arbetar enligt split-cycle-principen,
och spaken här till vänster kontrollerar flip-flop-systemet för
kursindikering. Till höger sitter kontrollen för dualsynkro-svepet
på vindrutan där. Båda dessa device är intelligenta subsystem,
som automatiskt kommer ihåg att dom är exciterade och på egen hand
återfinner initialläget, så snart operationen är exekverad.
Knappen i mitten kontrollerar audioresponssystemet.
Skulle det passa med ett benchmark?
- ?
- Jag menar att skulle det passa att uttesta funktionerna i
realtidsmiljö? Genomföra en acceptanstest simultant med hela
familjen.
- Nja, jag vet inte jag... Accepter brukar det bara bli trassel med.
- Men den här bilen kan min herre verkligen lita på. Upptiden är
outstanding och MTBF ligger långt över 40 minuter, samtidigt
som MTTR är mindre än 1 månad inklusive diagnostik och
marginaltester. Det är verkligen en bil som man kan växa med,
och dessutom ett lågprisalternativ. Baskonfigurationen kostar
bara sexton tusen.
- Basfigur? Vadå - går det att bygga ut den?
- Jojomensan! Både med motor, elsystem, säten och fönster! Och
till markkontaktsystemet kan man köpa valfria media - Trelleborg,
Michelin, Firestone eller vad man vill. Det är bara att plugga in...
(41011)------------------------------