På den här sidan presenterar jag sådant som jag är besatt av.


Landskapsgenerering m.h.a fraktaler.


Dimma är snyggt...

Att göra berg på fraktal väg var ett av målen för mitt specialarbete i gymnasiet. Då gick det inte så bra, men ett år senare så fick jag vissa insikter som gav framgång! Ex.vis lärde jag mig att dimma dämpar den något glassiga färgerna man får då man inte jobbat så mycket med bergens textur. Tyvärr inte helt...
Efter att ha sett Alias Terraformers berg så gav jag dock upp och insåg att om man ska ha något att komma med så ska man ha en egen raytracer att rendera bergen i.

Mål: Snyggare berg än Alias Terraformer!


En modellerare för blobby objects.

Blobs är former som kletar. Dvs de schlemmar ihop om de kommer tillräckligt nära varandra. Blobs används främst för att modellera organiska former och annat som inte låter sig beskrivas så lätt med de klassiska geometeriska formerna. Projekt-ikonen ovan är en blob bestående av tre sfärer och en kub.

Mål: Schlemmare än nOllan.


En raytracer.

Graden av färdighet på detta projekt kan lätt överskattas. För tillfället kan jag inte visa några bilder, men det kommer ...

Mål: "RenderMan-compliance"