System
Grundsystemet vi använder kallas Modern Standard, och det är ett ganska naturligt
system. Vi följer det inte alls till punkt och pricka, men många grundtankar är samma.
Här finns lathunden för den som vill ha.
Poängräkning
Vi använder 4-3-2-1 skalan för honnörspoängsberäkning, och 3-2-1
för renons, singelton och dubbelton. Sedan måste man naturligtvis försöka
värdera korten själv. Poängskalorna är ju bara ett hjälpmedel.
Öppningsbud
Bud |
Betydelse |
Svar |
1 / |
13-21 hfp, 3+ korts, längsta lågfärg |
inverterad limit,
Stenbergs 2NT |
1 / |
13-21 hfp, 5+ korts, kan finnas längre lågfärg |
Bergen raises,
Stenbergs 2NT |
1NT |
15-17 hp, fördelningarna 4333, 4432 och 5332 |
högfärgsfråga,
överföringar,
lågfärgsfråga
SAT |
2 |
22+ hfp, enda krav |
2 negativt,
andra bud positiva (färg lovar 5+ korts) |
2 / / |
5-10(11) hp, 6-korts |
ny färg krav, 2NT konventionellt krav |
2NT |
20-21 hp, fördelningarna 4333, 4432 och 5332 |
högfärgsfråga,
överföringar
SAT |
3 / / / |
spärr, -11 hp, (6)7+ korts |
|
3NT |
spärr i någon lågfärg, -11 hp, 7+ korts |
|
4 / / / |
SAT |
|
Slamkonventioner
RKC-BW 1430 i
/
, RKC-BW 0314 i
/
(om svarshanden är begränsad till max 9hp i topphonörer, annars reducerad RKC-BW 0314), kontrollbud
Andra konventioner
4:e-färgskrav,
positiva inviter,
moderna dubblingar (till och med 3
)
Defensiv budgivning
Bud |
Betydelse |
Svar |
1NT |
15-17(18) hp, håll i motståndarnas färg |
vanliga NT-systemet |
inkliv |
10-16 hfp, 5+ korts |
ny färg krav, 2NT invit, överbud krav |
hopp till 2 |
6-12 hfp, 6-korts |
|
hopp till 3+ |
-11 hp, 7+ korts |
|
mot 1NT |
ASPTRO |
mot svaga 2-öppningar |
2NT 15-17(18) med håll, annars som vanligt |
mot spärröppningar |
upplysningsdubbling (till och med 3 ) |
Utspel
Mot NT: 11-regeln
Mot färg: 1-3-5-regeln (10-12-regeln)
Topen av ingenting (10-12 i partnerns färg)
Signaler
Schneider
, Malmö
, Lavinthal
Generella riktlinjer
1-över-1 är krav för en rond, om man inte har passat i förhand. Det lovar 6+ hp.
Återbudet 1NT visar 12-14 hp balans, och 2NT visar 18-19 hp balans.
Hopp i ny färg lovar 19-21 hfp, och är utgångskrav.
Revers lovar 16+ hp, och är rondkrav.
Hopp i öppningsfärgen lovar en sexkortsfärg, och är limit i högfärg och lovar 16+ hp i lågfärg.
1NT som svar på ett öppningsbud är negativt, visande 6-9(10) hp och ingen
högre bjudbar färg. Det är okrav.
Med en svag balanserad hand (12-14 hp) passar öppnaren, och med en
stark balanserad hand (18-19 hp) bjuder han 2NT.
Hopp i ny färg lovar 19-21 hfp, och är utgångskrav.
Revers lovar 16+ hp, och är rondkrav.
Hopp i öppningsfärgen lovar en sexkortsfärg, och är limit i högfärg och lovar 16+ hp i lågfärg.
2-över-1 är krav för en rond, om man inte har passat i förhand. Det lovar 10+ hp.
Återbudet 2NT visar 12-14 hp balans, och 3NT visar 18-19 hp balans.
Hopp eller revers lovar 16-21 hfp, och är utgångskrav.
Att bjuda en lägre färg än svararens på 3-läget är inte revers, och kan bjudas
med en minimal hand (andra möjliga bud bör dock föredras). Det är rondkrav.
Ett enkelhopp direkt på ett öppningsbud (som
1
-2
eller
1
-3
)
visar en bra minst 6-kortsfärg och 13+ hfp. Det är utgångskrav, och
naturlig budgivning fortsätter.
Om Bergen raises används gäller ovanstående
endast efter lågfärgsöppning och/eller hopp till högfärg.
Efter en 1NT-öppning, 1NT-inkliv, 2NT-öppning
och 2
-2
;2NT är NT-systemet
på. Om motståndarna bjuder något annat än dubbelt används det ej.
När utgångskrav är fastställt är ett direkt hopp till utgång i fastställd trumf
(eller NT) slamvarnande med en minumumhand. Partnern får natrurligtvis gå vidare om han
fortfarande bedömer slamutsikterna som goda, men han kan inte vänta sig några mervärden från partnern.
Val av öppningsfärg
Generellt sett öppnas alltid med den längsta bjudbara färgen. Med två lika långa färger
öppnar man normalt sett med den högre. Med en svag hand med 5-6 i två färger kan man dock
öppna med den högre för att slippa problem med återbudet.
Med en balanserad hand utan 5-korts högfärg tvingas man ibland att öppna med en
lågfärg på mindre än 4 kort. Med 3-3 öppnar man med klöver, och med 3-2 öppnar man med 3-kortsfärgen.
Det innebär att 1
alltid är 4-korts, förutom med fördelningen
4432.
Beskrivningar och klargöranden
Bergen raises
Bergen raises är trumfstödsvisande bud, som antingen kan vara inviterande
eller spärrande. De används enbart efter öppningar i en högfärg. De kan
användas så länge MTH antingen passar eller dubblar, eller kliver in med
högst 2
. Om partnern öppnar med
1
/
kan man svara:
Bud
|
Betydelse
|
2 /
|
6-9 hfp, exakt 3-stöd
|
3
|
8-11 hfp, minst 4-stöd
|
3
|
10-12 hfp, exakt 3-stöd
|
3 /
|
0-7 hfp, minst 4-stöd
|
4 /
|
Chansbud eller spärr, oftast med många trumf och/eller svitad hand
|
Efter svaret 3
är 3
allmän återinvit. Efter svaren 3
eller
3
är 3 i andra hö naturligt rondkrav och minst
återinvit.
Inverterad limit (för
/
)
En hoppande höjning av öppningsfärgen lovar minst 5-kortsstöd och 6-9 hfp, utan
större intresse för NT.
En enkelhöjning visar 10-14(15) hp med trumfstöd, utan någon 4-korts högfärg, och är krav till minst 2NT.
Kan ibland bjudas med 4-korts
om det kniper.
Fortsatta bud är i första hand naturliga, i andra hand hållvisande med trekortsfärg (eller AK punkt).
Stenbergs 2NT
Svaret 2NT på ett öppningsbud visar äkta trumfstöd och är utgångskrav,
lovandes minst 13 hfp. Detta frigör den direkta höjningen till
4
/
, vilket används för att visa
svitade händer med runt 10 hfp (t.ex. 1
-4
med
98765
2
32
AK987)
Efter Stenberg återbjuder öppnaren 3
med alla minimumhänder, 3 i en annan färg
med tillägg (c:a 16+ hfp) och singel i den färgen (3 i trumf visar singel-
), eller
3NT för att visa tillägg utan singel. Bud på 4-läget lovar tillägg och renons i färgen
(4
när
är trumf visar dock
renons-
).
Efter minimumvisande 3
kan svararen fråga efter kortfärg med 3 i trumf. Alla andra återbud
lovar kortfärg och fortsatt slamintresse. 3NT är slutbudsförslag.
På singelfrågan svarar öppnaren med sin kortfärg, eller bjuder 3NT för att förneka en sådan.
Efter de starka återbuden vidtar vanligtvis kontrollbudgivning,
men ett direkt hopp till utgång är slamvarnande.
Högfärgsfråga på 1NT
För att få högfärgsfråga krävs minst invitstyrka (9+ hfp) och någon minst 4-korts högfärg.
Efter 1NT-2
förnekar återbudet 2
någon 4-korts högfärg, 2
är 4-5
, 2
är 4-5
, och 2NT är 4-4 in högfärgerna. Efter svaren
2
/
/
är 2NT invit till 3NT, och 3
/
är utgångskrav och frågar efter extralängder (som visas nedifrån).
Överföringar på 1NT
Efter 1NT är 2
/
överföring
till färgen närmast över, lovandes minst 5-kortsfärg. Det kan bjudas på väldigt svaga händer
(till och med 0 hp!). Om svararen återbjuder 2NT eller 3NT har han en exakt 5-kortsfärg
med invitstyrka respektive utgångsstyrka. Återbjuder svararen
3
eller 4
har han minst 6-kortsfärg,
med invit- respektive utgångsstyrka.
2
Lågfärgsfråga
Efter 1NT frågar 2
efter fördelningen i lågfärgerna.
Frågaren har någon av följande:
0-8, en minst 6-korts lågfärg
0-8, minst 5-5 i lågfärgerna
Sangöppnaren bjuder 3
med bättre
än
, annars 2NT.
Frågaren bjuder sedan pass/3
/3
,
varpå bugivningen slutar.
Lebensohl efter störd 1NT
Om motståndarna kliver in med en färg på 2-tricksnivån mot vår sangöppning
gäller:
-
Färgbud på 2-läget är svaga.
-
Färgbud på 3-läget är seriöst inviterande med minst 5-kortsfärg.
-
2NT är kommande till 3
. Svararen kan sedan
passa eller bjuda en färg under inklivsfärgen som sign-off.
-
2NT, om det följs av något annat än sign-off, är utgångskrav med håll
i inklivsfärgen.
-
Överbud i motpartens färg är ovillkorligt utgångskrav, förnekar håll i
inklivsfägen, och lovar minst 4 kort i objuden högfärg.
-
Dubbelt är UD utan egen bra färg, och är obegränsad uppåt.
-
3NT är slutbudsförslag och visar högst tre kort i ogjudna högfärger. Det
förnekar dessutom ett säkert håll i inklivsfärgen.
Ex.
1NT-(2
)-3
-(pass);?
Svarhanden har krävt till utgång. Öppnaren kan visa trekortsstöd
i spader med 3
(med fyrkortsstöd är 4
det naturliga budet).
1NT-(2
)-2NT-(pass);3
-(pass)-3
Även nu är 3
utgångskrav. Skilnaden är att
svarshanden visat hjärterhåll.
1NT-(2
)-2NT-(pass);3
-(pass)-3
Eftersom svarshanden har gått via 2NT har han en kravhand med
femkortsspader och hjärterhåll.
1NT-(2
)-(pass)-3
Utångskrav med femkortshjärter utan spaderhåll. Har man bara fyrkortshjärter
måste man dubbla i stället.
1NT-(2
)-2NT-(pass);3
-(pass)-3
Samma som ovan, men med spaderhåll.
Om MTH dubblar i stället för att bjuda en färg har man i stället följande alternativ
Bud |
Betydelse |
pass |
Kräver att parnern redubblar, antingen för att spela kontraktet
eller för att lägga av i en färg.
|
XX |
Ber partnern bjuda sina färger nedifrån för att försöka hitta en
hygglig trumf att försöka slinka undan i.
|
övrigt |
syson |
Högfärgsfråga på 2NT
För att få högfärgsfråga krävs minst utgångsstyrka (5+ hfp) och någon minst 4-korts högfärg.
Efter 2NT-3
förnekar återbudet 3
någon 4-korts högfärg, 3
är 4-5
, 3
är 4-5
, och 3NT är 4-4 in högfärgerna.
Överföringar på 2NT
Efter 2NT är 3
/
överföring
till färgen närmast över, lovandes minst 5-kortsfärg. Det kan bjudas på väldigt svaga händer
(till och med 0 hp!). Om svararen återbjuder 3NT har han en exakt 5-kortsfärg
medutgångsstyrka. Bjuder han 4
har han minst 6-kortsfärg,
med utgångsstyrka.
Sydafrikansk Texas (SAT)
1NT-4
överför till
med
11-15 hfp och minst 6-korts
, and 1NT-4
överför till
. Sangöppnaren kan låta svararen bli
spelförare genom att bjuda reläfärgen i stället för att bjuda högfärgen,
om han tror att det är bättre att svarshanden blir spelförare.
Med en starkare hand (16+) och en 6+ högfärg är det korrekta svaret på 1NT 3 i högfärgen,
varefter kontrollbudgivning vidtar.
SAT kan också användas som ett öppningsbud. Då lovar öppningen
4
/
gående
respektive
med nästan egen utgångsstyrka.
Detta är ett fördelningskomplement till andra starka öppningar (så som t.ex.
2
), och frigör öppningsbuden
4
/
till rena spärrbud.
Brukar ofta kompletteras med att öppningsbudet 3NT är spärr i endera lågfärgen.
3NT lågfärgsspärr
Används ofta i kombination med SAT, och visar en
spärröppning i endera lågfärgen. Oftast svarar man
4
, som öppnaren passar på eller korrigerar
till 4
. Högre klöverbud hanteras likadant.
Svaret 4
är konventionellt slamintresse, och 4NT är
essfråga.
4
-4
;?
Bud
|
Betydelse
|
4
|
Positivt med
|
4
|
Positivt med
|
4NT
|
Negativt med
|
5
|
Negativt med
|
Kvantitativ 4NT
När ingen trumf är överenskommen, och speciellt efter ett sangbud eller
4:e-färgskrav,
är 4NT inte essfråga, utan kvantitativt. Det betyder att partnern skall passa med minimum,
och bjuda 6NT med tillägg. Han kan också visa antalet ess enligt Blackwood,
men bara om han har åtmintonde en halvt positiv hand. Efter 4NT med
essvisning är budet 5NT för att spela.
Stark 2
Öppningsbudet 2
är rondkrav. Det lovar 22+ poäng med vilken fördelning
som helst och är utgångskrav, förutom efter sekvensen 2
-2
;2NT.
Det anda negativa svaret är
2
, och det förnekar ett ess och en kung, eller
tre kungar. Öppnaren bjuder därefter 2NT med 22-24 hp balans, 3NT med 25-27 hp balans,
eller en 5-kortsfärg på lägsta nivå (kan även vara 4441).
Andra svar är positiva, och fastställer utgångskrav.
Färgbud lovar minst 5-kortsfärg; annars bjuds sang.
Stör motståndarna vår budgivning används följande genrerella riktlinjer:
2 -(inkliv)-?
|
pass
|
Skräphand
|
|
X
|
Slamintresse
|
|
bud
|
Äkta, om anpassning finns stannar vi inte under utgång
|
2 -(X)-? (X=spärr/fördelningshand)
|
pass
|
Skräphand
|
|
XX
|
Slamintresse
|
|
bud
|
Äkta, om anpassning finns stannar vi inte under utgång
|
2 -(X)-? (X=UD)
|
pass
|
Olika, se nedan
|
|
XX
|
Odefinierat (klöverfärg?)
|
|
bud
|
Äkta, utgångskrav
|
2 -(X)-pass-(pass)-?
|
pass
|
Händer aldrig?
|
|
XX
|
Bra kort
|
|
2NT
|
Bra kort
|
|
bud
|
Minimumöppning om lägsta nivå
|
2 -(X)-pass-(bud)-?
|
pass
|
Kravpass
|
|
X
|
Förslagsdubbling
|
|
bud
|
Bra kort
|
Svag 2-öppning
Men en hand under öppningsstyrka men med en 6-kortsfärg kan man öppna med 2 i färgen (förutom
2
). Det lovar 5-10 hp (kanske 11 om handen ser väldigt dålig ut).
Svararen kan bjuda:
Bud
|
Betydelse
|
Höjning
|
Mera spärr, eller äkta utgångsförsök
|
3NT
|
Naturligt slutbud
|
Bud i ny färg
|
Natruligt rondkrav med minst 5-kortsfärg och 15+ hp
|
2NT
|
Konventionellt rondkrav med 15+ hp, ber om mer information
|
4NT
|
Essfråga
|
Roman Key-Card Blackwood 1430
När en trumf är överenskommen och en spelare är slamintresserad kan han, ofta men inte
nödvändigtvis efter kontrollbudgivning, fråga partnern om hans
nyckelkort. Nyckelkorten består av de fyra essen och trumfkungen. Som en liten bonus kan
man ibland även visa eller förneka trumfdamen.
I 1430-varianten är de två lägsta svaren reverserade jämfört med den vanliga RKC-BW
(ibland kallad RKC-BW 0314).
Om en lågfärg är trumf kan det kanske vara praktiskt om inte svaren på essfrågan drar iväg
över lillslam i lågfärgen utan att tillräckligt många ess finns. Då kan man använda reducerad RKC-BW 0314, vilket innebär att man i princip förutsätter att svararen har minst ett ess. Svaren på de tre metoderna är:
Bud |
RKC-BW 0314 |
RKC-BW 1430 |
Reducerad RKC-BW 0314 |
5 |
0 eller 3 ess |
1 eller 4 ess |
0, 1 eller 4 ess |
5 |
1 eller 4 ess |
0 eller 3 ess |
2 eller 5 ess |
5 |
2 eller 5 ess, utan trumfdamen |
2 eller 5 ess, utan trumfdamen |
3 ess, utan trumfdamen |
5 |
2 eller 5 ess, med trumfdamen |
2 eller 5 ess, med trumfdamen |
3 ess, med trumfdamen |
Efter 5
/5
kan frågaren fråga
efter trumfdamen med närmsta bud som inte är trumf. Utan damen svarar man med trumf på lägsta nivå, och ett (nytt) kontrollbud eller 5NT med damen.
Efter 4NT kan frågaren bjuda 5NT för att visa att alla essen finns, och att
trumfdamen är lokaliserad. Det visar intresse för storslam, och svararen ska visa någon
oredovisad kung han har (kontrollbud), eller direkt acceptera
storslaminviten.
När man har möjlighet att visa trumfdamen men saknar den, kan man låtsas att man
har den om man i stället har två oredovisade trumf. Om man bara har lovat trekortsstöd i
partnerns trumffärg men har femkorts bjuder man 5
om man har två ess.
Kontrollbud
När man har kommit överens om en trumf, och en spelare har slamintresse, kan han starta en
kontrollbudgivning. Med
som trumf är första kontrollbudet
3
, annars är det
4
. Trumffärgen är aldrig ett kontrollbud.
Ett kontrollbud visar första eller andra kontroll i färgen, så med A, K,
singelton or renonsvoid kan man visa kontroll i färgen genom att bjuda den.
När kontrollbudgivning startar bjuds de av båda spelarna nedifrån.
Om man hoppar över en färg förnekar man kontroll i den färgen. Så snart
en spelare ser att man saknar kontroll i en färg bjuder han trumf på lägsta nivå,
varpå partnern passar. Annars kan han fortsätta kontrollbjuda,
essfråga eller bjuda slam direkt.
Splinter
Ett dubbelhopp i en ny färg visar
Stöd i partnerns färg
Renons i den bjudna färgen
Slamintresse
Splinter används när det finns alternativa starka bud, men när
splinterbudet ger bättre information. Till exempel
Ett dubbelhopp på partnerns öppningsbud (du kunde ha bjudit
Stenbergs 2NT)
Ett dubbelhopp på parnerns 1-över-1 (du kunde ha höjt till 4)
Ett enkelhopp på partnerns Stenbergs 2NT
(du kunde ha bjudit 3 i en färg eller 3NT)
Ett dubbelhopp efter partnerns inkliv på 1-läget (t.ex.
(1
)-1
-(pass)-4
eller
(1
)-1
-(pass)-4
).
4:e-färgskrav
När tre färger har bjudits naturligt av egna siden blir ett bud i den fjärde färgen
ett konventionellt kravbud. Det varken lovar eller förnekar något i färgen, och kräver
för en rond. Man måste ha till minst en utgångsinvit för att få bjuda fjärdefärkskrav.
Partnern svarar med ett bud som bäst beskriver de oredovisade tillgångar han har;
antingen genom att bjuda sang om han har håll i färgen eller en färg som han har
oredovisad längd i.
Han ska också visa sin allmäna styrka genom att bjuda på lägsta nivå med en minimumhand,
och hoppa med extrastyrka. Det skulle till exempel kunna resultera i ett hopp till
kvantitativa 4NT.
Positiva inviter
När en trumf är överenskommen under utgångsnivå kan man invitera till utgång genom att
bjuda en sidofärg där man har längd och styrka, men behöver hjälp av partnern för att
man ska tro på utgång.
Partnern kan bjuda utgång om han antingen har maximum för sitt tidigare bud eller
hjälp i färgen. Ex:
1
-2
;3
-?
Nu bjuder svararen 3
med
minimum utan hjälp i fägen eller maximum med väldigt dålig anpassning, och
4
med hjälp i färgen och/eller maximum.
ASPTRO
Detta konstruktiva sangförsvar bygger på principen om en ankarfärg och kan användas mot alla naturliga sangöppningar, men går även att kombinera med t.ex DONT om man vill spela destruktivt när sangöppningen är stark. Styrkan för inkliven är ungefär som för vanliga inkliv.
Bud |
Betydelse |
Svar |
X |
(min)-19 hcp, (semi)balanserad hand |
pass med minst 20-(min) hp, annars enligt vanliga sangsystemet |
2 |
och en färg till (minst 5-4 eller 4-5) |
2 med 4-kortsstöd (eller 3-1 i
/ ),
2 för att söka bästa färg,
2NT starkare och frågar efter andra färgen
|
2 |
och en färg till (minst 5-4 eller 4-5) |
2 med 4-kortsstöd (eller 3-1 i
/ ),
2 för att söka bästa färg,
2NT starkare och frågar efter andra färgen
|
2 |
5+  |
naturligt |
2 |
5+  |
naturligt |
2NT |
minst 5-5 i lågfärgerna |
en lågfärg på lämplig nivå |
andra |
vettiga inkliv med minst 6-kortsfärg |
naturligt |
Med 20+ hp och en (semi)balanserad hand är pass bästa budet. Det är bättre att få en trolig inkomst, även om den är liten, än att belala ut en trolig utgift.
Med (min) menas minimum för styrkeintervallet för sangöppningen. För att dubbla ska man helst ha en hp till, eller en mycket bra minimal hand.
Med 5-4 eller 4-5 i högfärgerna pekar man alltid på den kortare färgen.
Om partnern visar stöd i ankarfärgen har en trumf hittats, och man kan då passa, invitera eller bjuda utgång direkt (partnern har dock inte lovat någon styrka alls än så länge). Bjuder partnern reläfärgen kan man passa om det är den färgen man har, bjuda ankarfärgen om den är på minst fem kort, eller bjuda sin andra färg om den är den längre. Bjuder man då en högfärg vet parnern att man har minst 5-4 i högfärgerna, och att ankarfärgen är den kortare, så han kan lugna passa med någon anpassning i den senast bjudna färgen om han har dålig styrka.
Med 5-5 visas normalt sett
först med ett minimalt inkliv,
och
före med en stark hand.
Efter 2
/
krävs det i princip att man
har 4-kortsstöd i ankarfärgen för att få bjuda den, men i vissa fall måste man frångå det
för att försöka undvika en trolig katastrof. Om man har t.ex.
J83
Q9643
5
QT76
kan man preferera 2
för att undvika det troliga
3
på reläbudet efter ett 2
-inkliv.
Med en långfärg i inklivsfärgen är pass ett tänkbart bud.
Inkliv
Ett inkliv i en färg, som motståndarna inte visat minst tre kort i,
kan göras med en minst 5-kortsfärg och 10-16 hfp. Efter ett inkliv
på 1-läget kan partnern bjuda:
Bud |
Betydelse |
enkelhöjning |
6-11 hfp, 3-kortsstöd |
dubbelhöjning |
4-9 hfp, minst 4-kortsstöd |
hoppande överbud på 3-läget |
10-13 hfp, minst 4-kortsstöd |
1nt |
8-11 hp, håll i motståndarnas färg |
2nt |
12-13 hp, håll i motståndarnas färg |
3nt |
14+ hp, håll i motståndarnas färg |
ny färg |
7-12 hfp, helst 5- eller 6-kortsfärg, särskilt med en svag hand, okrav |
hopp i ny färg |
13+ hp, minst 6-kortsfärg |
dubbelhopp i ny eller motståndarnas färg |
splinter |
överbud |
rondkrav visandes styrka, oftast någon av:
10+, någorlunda balanserad hand med minst 3-stöd
12+ hp, balanserad hand utan håll i fi färg
13+ hp, utan 6-kortsfärg
|
Inklivaren återbjuder låga bud med 10-13 poäng, och höga bud
eller överbud med 13-16 poäng.
Om inklivet var på 2-läget modifieras några av svarsbuden:
Bud |
Betydelse |
enkelhöjning |
6-11 hfp, minst 3-kortsstöd |
2nt |
9-11 hp, håll i motståndarnas färg, bra anpassning, ELLER
12-13 hp, håll i motståndarnas färg
|
3nt |
14+ hp, håll i motståndarnas färg |
ny färg |
7-12 hfp, helst 5- eller 6-kortsfärg, särskilt med en svag hand, okrav |
hopp i ny färg |
13+ hp, minst 6-kortsfärg |
dubbelhopp i ny eller motståndarnas färg |
splinter |
överbud |
rondkrav visandes styrka, oftast någon av:
10+, någorlunda balanserad hand med minst 3-stöd
12+ hp, balanserad hand utan håll i fi färg
13+ hp, utan 6-kortsfärg
|
Moderna dubblingar
Dubblingar är sällan straffdubblingar under 3NT.
Över 3
är det nästan alltid straffdubbelt,
om det inte är en utspelsvisande dubbling.
Dubblingar kan ha följande grundbetydelser:
Upplysningsdubbling
Negativ dubbling
Responsiv dubbling
Balanseringsdubbling
Utspelsvisande dubbling
Straffdubbling
Invitdubbling
SOS-redubbling
En dubbling är en upplysningsdubbling när motståndarna inte har bjudit
högre än 3
, partnern inte har bjudit något annat än
pass, och du inte har bjudit något alls, inte ens pass. Det visar någon av:
13+, minst 3 kort i alla objudna färger
17+, en vettig minst 5-kortsfärg
18+ hp, balanserad hand
Med den svaga handen passar man på partnerns svar, eller höjer
partnerns färg med extrastyrka. Med en starka handen bjuder man sin färg;
hoppande med extrastyrka. Med den starka balanserade handen bjuder man
NT på lägsta nivån med 18-20 hp, och hoppand emed extrastyrka.
Upplysningsdubblingen är rondkrav, och partnern måste bjuda även
med en mycket svag hand. Den enda gången han får passa är när han har minst
fem kort i motståndarfärgen, och anledning att tro att det är bättre att
straffa motståndarnas kontrakt än att försöka hitta ett eget.
Buden som står till förfogande är:
Bud |
Betydelse |
färg på lägsta nivå |
0-10, minst 4-korts |
hopp till 2 i färg |
8-10, minst 4-korts |
hopp till 3 i färg |
10-12, minst 4-korts (helst 5-korts) |
hopp till 4 i färg |
12-15, minst 5-korts |
1NT |
6-9 hp, balanserad med håll i fi färg |
2NT |
10-12 hp, balanserad med håll i fi färg |
3NT |
12-15 hcp, balanserad med håll i fi färg |
överbud |
10+ hp, någorlunda balanserad hand |
Efter överbudet får ingen passa på bud i ny färg. Höjning av en färg,
2NT och utgångsbud upphäver kravet.
Dubblingar på höga öppningsbud är optionella dubblingar. Partnern kan
räkna med att dubblaren har bra defensivstyrka, så han kan välja att passa
med någon egen defensivstyrka, eller bjuda vidare.
Negativa och responsiva dubblingar
Negativa och responsiva dubblingar är i grund och botten samma sak, men används i olika situationer. Båda visar ungefär 8-11 poäng och intresse för de objudna färgerna. Alternativt kan man ha bara en av de objudna färgerna ovh halvstöd i partnerns färg. Dubblingen kallas negativ när partnern har öppnat och motståndarna har klivit in (t.ex.
1
-(2
)-X visar 8-11 och
intresse för
och
).
Den kallas responsiv när en motståndare har öppnat och den andra motståndaren
har höjt färgen, och din partner har bjudit något annat än pass (t.ex.
(1
)-2
-(2
)-X visar 8-11 och intresse för
och
).
Om parnern till en negativ eller responsiv dubblare har bra kort
kan han hoppa i en färg, bjuda 3NT eller ett överbud i morståndarnas färg.
Överbudet är rondkrav, och ber partnern visa sin styrka och fördelning.
Dubblingar är i de flesta lägen mycket friare än dessa begränsningar,
och kan allmänt ses som upplysningsdubblingar. De kan avges med starkare
händer och med annan fördelning, men sällan med svagare.
Balanseringsdubbling
Balanseringsdubblingen används när motståndarna har stannat i ett lågt
kontrakt (åtminstonde upp till och med 2
),
och budgivningen skulle avslutas om du passade. Det lovar 8+ poäng
och intresse för de objudna färgerna.
Utspelsdubbling
Den här dubblingen används när motståndarna bjuder en färg som inte lovar
någon längd i färgen, och du vill att partnern spelar ut den färgen om han får utspelet. T.ex.
(1NT)-pass-(2
)-X visar en bra minst
5-korts
, och ber parntnern spela ut den färgen.
Invitdubbling
Den här dubblingen används när motståndarna stör budgivningen, och du vill
invitera tillutgång och det inte finns något annat alternativt bud. T.ex.
efter 1
-(2
)-2
-(3
). Här skulle
3
bara vara ett kämpabud, och det finns
inga andra bud tillgängliga för att invitera till utgång. Efter
1
-(2
)-2
-(3
) skulle dock en dubbling vara
en straffdubbling, eftersom 3
kan
användas som allmän utgångsinvit.
Straffdubbling
Vid särskilda tillfällen kan en dubbling vara en straffdubbling. Om man
är osäker på vad en dubbling betyder ska man dock oftast tolka den som
en upplysningsdubbling.
SOS-redubbling
När vi har hamnat i ett kontrakt som den ena parten inte explicit har
accepterat, och motståndarna har straffdubblat kontraktet, är RD från
endera partnern en SOS-redubbling som antyder att man misstänker dålig
anpassning i färgen (eller för dålig styrka för att spela ett dubblat
sangkontrakt), och ber partnern bjuda färger nedifrån för att försöka
hitta en färg att fly undan i.
11-regeln
11-regeln används vid utspel, och innebär att man spelar ut sitt fjärde
högsta kort i en minst fyrkortsfärg. Från en dubbelton spelar man ut
det högsta kortet, och från en trekortsfärg spelar man normalt ut
det lägsta om man har en honnör i färgen, men det högsta om man sakanar
sådan (toppen av ingenting). Har man en toppsekvens i färgen spelar man ut
högsta kortet i sekvensen, oavsett antal kort man har i färgen.
Partnern kan se på sin hand och träkarlens, och räkna antalet kort som är
större än det utspelade kortet. Sedan kan han räkna 11-"det utspelade
kortets värde"-"antal större kort han ser", och får då antalet kort
som spelaföraren har på sin hand som är större än det utspelade kortet.
Ex. I ett sangkontrakt spelar partnern ut
5. Träkarlen har KJ86 och du har Q94 i
. Spelföraren har inte bjudit
, så det är troligt att partnern har dragit i
sin längsta färg ensligt 11-regeln. Du och träkarlen har sex kort som
är högre än fem, så antalet
spelföraren har
som är högre än fem måste vara 11-6-5=0.
Träkarlen täcker med åttan, och du kan lugnt lägga nian i vetskap om
att den kommer vinna sticket, eftersom spelföraren inte kan ha tian.
Nästa gång partnern kommer in kan han vända med en liten spader igen,
och då får ni tre spaderstick (nian, damen och esset) om ni bara hinner
komma in tillräckligt många gånger innan spelföraren hunnit ta för många
stick.
1-3-5-regeln (10-12-regeln)
Enligt 1-3-5-regeln spelar man ut sitt högsta, tredje högsta eller femte
högsta kortet man har i en färg, beroende på hur många och vilka kort
man har i färgen. Har man minst fem kort spelar man ut sitt femte högsta,
har man färre spelar man ut sitt tredje högsta, om man inte har färre än
tre, då man spelar ut sitt högsta kort. Man spelar också ut sitt högsta kort
från en sekvens.
Partnern kan på samma sätt som för 11-regeln
räkna ut hur många högre kort än utspelskortet spelföraren har, men
här krävs det ibland lite gissning också. Om man tror att partnern har
spelat ut sitt femte högsta kort ska man använda 10 som utgångspunkt i
stället för 11, men om han har spelat ut det tredje högsta ska man
använda 12.
Ex. I ett
-kontrakt spelar partnern ut
7. Träkarlen har J86 och du har Q94 i
. Spelföraren har inte bjudit
, så det är nästan säkert att det inte är en
dubbelton eller singelton. Sjuan ser lite för stor ut för att vara
partnerns lägsta kort, så han har antagligen 4-korts
. Du och träkarlen har fyra högre
än sjuan, så antalet högre kort än sjuan som
spelföraren har måste vara 12-7-4=1. Eftersom partnern normalt inte
spelar ut en hacka när han har esset måste spelföraren ha
3-korts
med esset som enda kort högre än sju.
Träkarlen spelar på åttan, och du kan lugnt spela nian i visshet om
att det kommer tvinga spelföraren att spela esset om han vill vinna
sticket, vilket gör att du och din partner senare kommer få för både
kungen och damen, om inte spelföraren hinner saka bort en
på en annan färg.
Schneider
Schneider är en styrkevisande signal. Den används främst när partnern
spelar ut, eller när man sakar, men även i vissa andra situationer.
Det är signalen med högst prioritet, och om man är osäker på vad
partnern försöker signalera i ett visst läge ska man nog tolka det
som en styrkemarkering.
Genom att spela en låg hacka, följt av en högre nästa gång färgen spelas,
visar man intresse för färgen. Beroende på situationen kan det betyda
att man har styrka i färgen, att man är kort i färgen och hoppas på att
få en stöld, eller att man absolut inte vill att partnern ska spela någon
annan färg. Spelar man en hög hacka, föld av en lägre, visar man att man
antingen inte har något att hjälpa till med i färgen, eller att man hellre
vill att partnern spelar en annan färg.
När man har möjlighet att använda Schneider genom sakning kan man antingen
saka ett lågt kort i en färg man vill att partnern spelar, eller saka en
hör hacka i en färg man inte vill att partnern spelar, vilket kan
indikera att man kan tänka sig vilken som helst av de andra färgerna.
Malmö
Malmö är en längdvisande signal. Den används främst när spelföraren
spelar en färg, men även i vissa andra situationer. Den visar om man
har ett jämnt antal kort i färgen (låg hacka följt av en högre)
eller ett udda antal (hög hacka följt av lägre).
Det är signalen med näst högst prioritet. I vissa lägen när en signal
i normala fall skulle vara en styrkemarkering är det uppenbart att en sådan
är överflödig, och då längdmarkerar man i stället.
Den kan ibland användas i
samband med Schneider, t.ex. om man med 963 i en
färg har markerat svaghet med nian fortsätter man med sexan för att indikera
ett udda antal kort i färgen, men med 9653 hade man fortsatt med trean
för att indikera ett jämnt antal.
Lavinthal
Lavinthalsignalen säger inget om färgen som spelas, utan visar i stället
intresse för någon av de andra färgerna (förutom trumfen). Ett lågt kort
visar intresse för en av de lägre färgerna, och ett högt kort visar intresse
för en av de högre färgerna.
Den används främst när man spelar en färg för att ge partnern en stöld,
och ber då partnern returnera den färgen för att få en andra stöld, eller
någon annan bra anledning.
A low card shows interest in a lower suit, and a high card shows interest in
a higher suit. It is primarily used when returning a suit for the partner
to ruff. It asks the partner to return the suit indicated, hoping to be
able to give him another ruff, or being able to ruff yourself, or any other
good reason.
Det är signalen med lägst prioritet, och används bara när det inte kan vara
tal om en styrke- eller längdmarkering. Den används också när spelföraren
drar trumf och man följer med sina hackor. Signalen visar då i vilken/vilka
färger man har något att komma med, och visar därmed en svag preferens
för vilken värg man vill att partnern ska spela om han kommer in. Det
är dock bara en svag preferens, och partnern är i sin fulla rätt att
välja en annan färg om han finner det lämpligt.
Konventioner vi (ännu?) inte använder
2
lågfärgsfråga (utökad)
Efter 1NT frågar 2
efter fördelningen i lågfärgerna.
Frågaren har någon av följande:
0-8, en minst 6-korts lågfärg
0-8, minst 5-5 i lågfärgerna
16+, en minst 6-korts lågfärg
13+, minst 5-4 i lågfärgerna, singel eller renons i en högfärg
Sangöppnaren bjuder 3
med bättre
än
, annars 2NT.
Frågaren bjuder sedan pass/3
/3
med någon av de svaga händerna. Med en stark enfärgshand bjuder han sin färg
på 4-läget, varefter kontrollbudgivning vidtager.
Med den sista handtypen
bjuder han sin kortfärg på 3-läget, och sangöppnaren kan bjude 3NT med
bra dubbelhåll i gärgen, 4 (starkare, möjliggör
kontrollbudgivning)
eller 5 (svagare) i en lågfärg..
2
multi
Med en svag (cirka 5-10 hp) 6-kortsfärg eller en stark (t.ex. 20-21 eller 22-23 hp,
exakta nivåerna beror på övriga systemet) öppnar man med
2
.
Med en stark hand (16+ hp) svarar man 2NT, vilket är rondkrav, varpå återbuden är naturliga.
Andra händer bjuder reläbudet 2
, och öppningshanden passar med
svag
, bjuder 2
med svag
, och 2NT med den starka sanghanden.
Efter 2
-2
-2NT är
3
Stayman
(3
utan, 3NT med båda), och
3
/
överför till färgen ovanför.
SAT är också på.
Negativa inviter
När en trumf är överenskommen är ett bud i en annan färg (som inte är
kontrollbud) en negativ invit. Det visar kortfärg (singelton eller
renons) och är inviterande.
En partner med all styrka i sidofärgerna bjuder utgång (eller går mot slam om utgångskrav
redan råder). Med onödig styrka i färgen slås inviten av med ett bud i trumf på lägsta nivå.
Minisplinter
När partnern öppnar budgivningen med 1 i färg och något av
Du har förhandspassat
Din högra motståndare uplysningsdubblar
är sant, kan du hoppa i en ny färg för att visa
10+ poäng
Stöd i partnerns färg
Singelton (eller renons) i den bjudna färgen.
Destruktivt mot stark öppning
Det här rent destruktiva systemet används mot alla entydigt starka färgöppningar,
till exempel stark 1
,
2
som enda krav,
ACOLs 2-öppningar, med flera. Tabellen nedan gäller där motståndarna öppnat
med stark 1
, men gäller även de andra öppningarna,
även om buden på 1-läget då generellt sett försvinner. Bud över
1
visar en- eller tvåfärgshänder, förutom sangbud
på 2NT eller högre som alltid visar en specifik tvåfärgshand.
Bud |
Betydelse |
X |
5+  |
1 |
5+  |
1 |
exakt 4-korts och en längre lågfärg |
1 |
exakt 4-korts och en längre lägre färg |
1NT |
, eller och  |
2 |
, eller och  |
2 |
, eller och  |
2 |
, eller och  |
2 |
, eller och  |
2NT |
och  |
Högre bud är identiska med bud på 2-läget, bara mer spärrande.
På 1
och 1
bjuder svararen 1NT (eller högre sangbud för att spärra mer) för att fråga
efter sidofärgen.
Svaga hoppinkliv enligt 1-2-3-regeln
Hoppinkliv är spärrande med en minst 6-kortsfärg. Nivån på hoppinklivet baseras på hur många troliga stick man har på egna handen, och zonförhållandena.
Räkna antalet troliga stick och lägg till
+1 i |
- zon |
+2 i |
= zon |
+3 i |
+ zon |
och dra bort sex. Det är den rekommenderade tricknivån att bjuda.
Till exempel med sju troliga stick i ett
-kontrakt
i = zon hoppar man till 7+2-6=3
.
Svaga hoppinkliv enligt 2-3-4-regeln
Samma som 1-2-3-regeln, fast man bjuder ett trick högre.
Svaga hoppinkliv enligt 1-2-3-4-regeln
Blandning mellan 1-2-3-regeln och 2-3-4-regeln,
som gör skilnad på om man är i zon eller ozon vid = zon. Är båda i ozon har man råd att
bjuda +3 trick, men om båda är i zon har man bara råd att bjuda +2 trick.
Högfärgsfråga på 1NT
För att få högfärgsfråga krävs någon minst 4-korts högfärg.
Efter 1NT-2
förnekar återbudet 2
någon 4-korts högfärg, 2
är 4-5
(förnekar 4-korts
), och
2
är 4-5
(förnekar 4-korts
). Med 4-4 i hö bjuder man
. Efter svaren
2
/
/
är 2NT invit till 3NT, och 3
/
är utgångskrav och frågar efter extralängder (som visas nedifrån).
Högfärgsfrågan bjuds oftast med minst invitstyrka, men kan även bjudas med vissa
rena avläggshänder med båda högfärgerna. Med minst 5-4 eller 4-5 i högfärgerna passar man på
partnerns svar, eller bjuder sin längsta färg om parnern skulle svara 2
(varpå sangöppnaren passar). Man kan även högfärgsfråga med en avläggshand med 4450,
då man passar på partnerns alla svar.
Högfärgsfråga på 2NT
För att få högfärgsfråga krävs minst utgångsstyrka (5+ hfp) och högfärgsintresse.
Efter 2NT-3
förnekar återbudet 3
5-korts högfärg, men lovar någon 4-korts högfärg. 3
är 5-korts
och 3
är 5-korts
. 3NT förnekar någon 4-korts högfärg.
Efter svaret 3
bjuder frågaren den högfärg han
inte har, och sangöppnaren bjuder den andra om han har den, annars 3NT. Har frågaren
båda högfärgerna kan han välja vilken han vill visa först.
DOPI
DOPI står för "Double 0, pass 1" och används när motståndarna stör vår
essfråga genom att kliva in med
5
eller 5
.
Dubbelt betyder då noll (eller tre) ess, pass betyder ett (eller fyra) ess,
och övriga bud behåller sin vanliga betydelse.
DOPE
DOPe står för "Double odd, pass even" och används när motståndarna stör vår
essfråga genom att kliva in med minst
5
.
Dubbelt betyder då ett udda antal ess, pass betyder ett jämnt antal ess,
och övriga bud behåller i möjligaste mån sin vanliga betydelse.
Lightnerdubbling
När motståndarna bjudit en frivillig slam är en dubbling en lightnerdubbling
som ber efter ett ovanligt utspel. Exakta definitionen får slås upp i en
lämplig bok.
Kontrollbud
Om motståndarna utspelsdubblar ett kontrollbud kan partnern passa för att
kontrollbjudaren ska få chansen att visa om det var förstakontroll (XX)
eller andrakontroll (andra bud).
XY-Sang
Efter 1
/
/
-1
/
/
;1NT
används 2
/
som
konventionella kravbud. Alla andra bud är slutbud eller speciella inviter:
-
2
är invit efter 1
/
-1
;1NT, medan 2
efter svarsbudet 1
är slutbudsförslag.
-
2NT är naturlig invit.
-
3
/
är canapé-inviter.
-
3
/
är fördelningsinvit
till 4
/
.
2
är relä till 2
,
och är antingen utgångsinvit eller slutbud i 2
.
Därefter är:
-
pass förstås slutbud i
.
-
2
/
naturlig mild invit.
-
2
efter 1
invit med
5-4(5).
-
2NT en tung invit med femkorts svarsfärg.
-
3
/
och
3
efter 1
inviter med 5-5.
-
3
/
är en tung invit
med långfärg.
I fortsatt budgivning är alla bud okrav.
2
är artificiellt utgångskrav. Fortsättningen är
naturlig, med splinterhopp av svararen. Efter öppnarens eventuella 2NT
gäller att:
-
3
/
kan innebära
canapé.
-
3
/
visar långfärg -
öppnaren bjuder 3NT med xx i färgen oavsett övriga tillgångar.
-
4
/
är splinterbud
med lång svarsfärg.
Mot svaga 2-öppningar
Med egen öppningshand och anpassning i de objudna färgerna (eller 17+) bjuds
dubbelt. Efter UD:n används Lebensohlmodulen.
Vanliga inkliv lovar öppningshand och 5-kortsfärg. 2NT visar 15-18 hp i en balanserad hand med bra håll i motståndarnas färg(er).
Om MTH öppnar med 2
betyder
2
|
Öppningshand med 5+ .
|
2NT
|
15-18 hp, balanserad hand med bra -håll.
|
3 /
|
Öppningshand med 5+ färg.
|
3
|
Bra hand med gående lågfärg. Partnern bjuder 3NT med
-håll.
|
4
|
Bra hand med 5-5 i + .
|
4
|
Bra hand med 5-5 i + .
|
4
|
Väldigt bra hand med lång spaderfärg och minst tio stick.
|
4
|
Lång spaderfärg, men inte lika stark hand som
4 .
|
4NT
|
Bra hand med minst 5-5 i
+ .
|
Om MTH öppnar med 2
betyder
2NT
|
15-18 hp, balanserad hand med bra -håll.
|
3 / /
|
Öppningshand med 5+ färg.
|
3
|
Bra hand med gående lågfärg. Partnern bjuder 3NT med
-håll.
|
4
|
Bra hand med 5-5 i + .
|
4
|
Bra hand med 5-5 i + .
|
4
|
Lång hjärterhand och viss tro på utgång.
|
4
|
Väldigt bra hand med minst 5-5 i
+ .
|
4NT
|
5-5 i + ,
men inte lika bra hand som om du bjuder 4 .
|
Lebensohl efter svag tvåöppning
Efter motståndarnas svaga öppning på 2-läget och partnerns UD är 2NT Lebensohl,
och kräver att dubblaren bjuder 3
.
Har dubblaren en väldigt stark hand (c:a 19+ hfp) så att det räcker med
kanske 4-5 hfp hos partnern kräver han för en rond med något annat
beskrivande bud.
Det används också när motståndarna har höjt öppningsfärgen till
2 trick innan UDn kommer (Ex. (1
)-pass-(2
)-D;(pass)-?).
Svaga händer (0-6(7) hfp)
Med en färg lägre än öppningsfärgen bjuds 2NT och på partnerns
3
bjuds färgen på 3-tricksnivån
(pass med
). Med en färg högre än öppningsfärgen
bjuds färgen direkt på 2-tricksnivån. Det räcker med 4-kortsfärg.
Medelstarka händer ((7)8-10 hfp)
Med en färg lägre än öppningsfärgen bjuds färgen direkt på 3-tricksnivån.
Med en färg högre än öppningsfärgen bjuds 2NT, och på partnerns
3
bjuds färgen på 3-tricksnivån. Det räcker
med 4-kortsfärg. Dessa bud är konstruktiva okrav.
Invithänder
Med en ensidig hand med minst 5-kortsfärg hoppar man under utgång.
Med en 4-kortsfärg går man via 2NT.
Utgångshänder
Alla dessa bud är utgångskrav, men ej slaminviter (med ett undantag,
se nedan).
-
Direkt utgångsbud visar minst 5-kortsfärg.
-
Direkt 3NT visar bra håll i motståndarfärgen, och förnekar vanligtvis
fyra kort i den andra högfärgen.
-
Direkt överbud ber dubblaren bjuda 3NT med håll i motståndarfärgen
(detta kan även vara första steget mot en enfärgad slaminvit).
-
Direkt hoppande överbud visar båda lågfärgerna om öppningsfärgen
var en högfärg, annars båda högfägerna.
-
2NT, sedan överbud visar jämn hand med exakt 4 kort i den andra
högfärgen utan håll i motståndarfärgen.
-
2NT, sedan 3NT visar jämn hand med exakt 4 kort i den andra
högfärgen och håll i motståndarfärgen.
Jämna slaminvithänder
Direkt 4NT är kvantitativ slaminvit med håll i motståndarfärgen
och jämn hand.
Enfärgade slaminvitshänder
Direkt överbud, uppföljt av ny färg på 4-tricksnivån visar en
enfärgad hand med långfärg och slaminvitstyrka.
Tvåfärgade slaminvitshänder
-
2NT, sedan 4
/
visar
en tvåfärgad slaminvitshand med den färgen och den andra högfärgen.
Om motståndarna öppnade med svag 2
är
2NT följt av
4
/
slaminvit med den färgen och
.
-
2NT, sedan hoppande överbud visar en tvåfärgad slaminvitshand med båda
lågfärgerna. Om motståndarna öppnade med svag 2
är 2NT följt av hoppande överbud slaminvit med båda högfärgerna.
-
2NT, följt av 4
(på
motståndarnas 2
): ingen överenskommelse,
men kanske slamkrav som kräver att partnern börjar kontrollbjuda?
-
2NT, följt av 4
(på
motståndarnas 2
): ingen överenskommelse,
men kanske slamkrav som kräver att partnern börjar kontrollbjuda?
Good-Bad 2NT
Den här Lebensohlliknande konventionen används i
pressade budsituationer - både offensiva och defensiva konkurrenslägen -
kunna skilja mellan händer av olika styrka, antingen inviter och kämpabud
(vanligast) eller krav och inviter. Den kan användas i ett flertal lägen där
motståndarna bjudit till 2 trick i högfärg.
Ex.
(1
)-D-)2
)-?.
Ett bud på 3-läget visar den bättre handtypen (invitstyrka),
medan svararen bjuder 2NT som kommando till 3
för att sedan bjuda sin färg med den sämre.
Efter (1
)-D-(2
)-? är
2
naturligtvis ett svagt bud.
3
är invit med minst 5-kortsfärg, medans 2NT
följt av 3
är invit med 4-kortsfärg.
(1
)-D-(1
)-pass;(2
)-?
Varje aktion här visar förstås en stark hand, men Good-Bad 2NT ger
utrymme för nyansering. Direkta 3
bör betyda att
man har något som detta:
9 4
A K
A Q 5
A K T 9 6 2
För 2NT följt av framkommenderade 3
räcker:
8 6
A 5
K 7
A K J 9 7 5 2
Konventioner vi inte (längre) använder
Limit (för
/
)
En enkel höjning av öppnarens färg lovar 6-9 hfp och minst 3-kortsstöd,
och enkelhopp lovar 10-12 hfp och minst 3-kortsstöd.
Essfråga (Blackwood)
När en trumf är överenskommen och en spelare är slamintresserad kan han, ofta men inte
nödvändigtvis efter kontrollbudgivning, fråga partnern om hans ess.
Bud |
Betydelse |
5 |
0 eller 4 ess |
5 |
1 ess |
5 |
2 ess |
5 |
3 ess |
Efter 4NT kan frågaren bjuda 5NT för att visa att alla essen finns.
Det visar intresse för storslam, och svararen ska visa hur många kungar han har enligt samma mönster som ovan, eller direkt acceptera storslaminviten.