System

Grundsystemet vi använder kallas Modern Standard, och det är ett ganska naturligt system. Vi följer det inte alls till punkt och pricka, men många grundtankar är samma. Här finns lathunden för den som vill ha.

Poängräkning

Vi använder 4-3-2-1 skalan för honnörspoängsberäkning, och 3-2-1 för renons, singelton och dubbelton. Sedan måste man naturligtvis försöka värdera korten själv. Poängskalorna är ju bara ett hjälpmedel.

Öppningsbud

Bud Betydelse Svar
1/ 13-21 hfp, 3+ korts, längsta lågfärg inverterad limit, Stenbergs 2NT
1/ 13-21 hfp, 5+ korts, kan finnas längre lågfärg Bergen raises, Stenbergs 2NT
1NT 15-17 hp, fördelningarna 4333, 4432 och 5332 högfärgsfråga, överföringar, lågfärgsfråga SAT
2 22+ hfp, enda krav 2 negativt, andra bud positiva (färg lovar 5+ korts)
2// 5-10(11) hp, 6-korts ny färg krav, 2NT konventionellt krav
2NT 20-21 hp, fördelningarna 4333, 4432 och 5332 högfärgsfråga, överföringar SAT
3/// spärr, -11 hp, (6)7+ korts  
3NT spärr i någon lågfärg, -11 hp, 7+ korts  
4/// SAT  

Slamkonventioner

RKC-BW 1430 i /, RKC-BW 0314 i / (om svarshanden är begränsad till max 9hp i topphonörer, annars reducerad RKC-BW 0314), kontrollbud

Andra konventioner

4:e-färgskrav, positiva inviter, moderna dubblingar (till och med 3)

Defensiv budgivning

Bud Betydelse Svar
1NT 15-17(18) hp, håll i motståndarnas färg vanliga NT-systemet
inkliv 10-16 hfp, 5+ korts ny färg krav, 2NT invit, överbud krav
hopp till 2 6-12 hfp, 6-korts  
hopp till 3+ -11 hp, 7+ korts  
mot 1NT ASPTRO
mot svaga 2-öppningar 2NT 15-17(18) med håll, annars som vanligt
mot spärröppningar upplysningsdubbling (till och med 3)

Utspel

Mot NT: 11-regeln
Mot färg: 1-3-5-regeln (10-12-regeln)
Topen av ingenting (10-12 i partnerns färg)

Signaler

Schneider , Malmö , Lavinthal

Generella riktlinjer

1-över-1 är krav för en rond, om man inte har passat i förhand. Det lovar 6+ hp.
Återbudet 1NT visar 12-14 hp balans, och 2NT visar 18-19 hp balans.
Hopp i ny färg lovar 19-21 hfp, och är utgångskrav.
Revers lovar 16+ hp, och är rondkrav.
Hopp i öppningsfärgen lovar en sexkortsfärg, och är limit i högfärg och lovar 16+ hp i lågfärg.

1NT som svar på ett öppningsbud är negativt, visande 6-9(10) hp och ingen högre bjudbar färg. Det är okrav.
Med en svag balanserad hand (12-14 hp) passar öppnaren, och med en stark balanserad hand (18-19 hp) bjuder han 2NT.
Hopp i ny färg lovar 19-21 hfp, och är utgångskrav.
Revers lovar 16+ hp, och är rondkrav.
Hopp i öppningsfärgen lovar en sexkortsfärg, och är limit i högfärg och lovar 16+ hp i lågfärg.

2-över-1 är krav för en rond, om man inte har passat i förhand. Det lovar 10+ hp.
Återbudet 2NT visar 12-14 hp balans, och 3NT visar 18-19 hp balans.
Hopp eller revers lovar 16-21 hfp, och är utgångskrav.
Att bjuda en lägre färg än svararens på 3-läget är inte revers, och kan bjudas med en minimal hand (andra möjliga bud bör dock föredras). Det är rondkrav.

Ett enkelhopp direkt på ett öppningsbud (som 1-2 eller 1-3) visar en bra minst 6-kortsfärg och 13+ hfp. Det är utgångskrav, och naturlig budgivning fortsätter.
Om Bergen raises används gäller ovanstående endast efter lågfärgsöppning och/eller hopp till högfärg.

Efter en 1NT-öppning, 1NT-inkliv, 2NT-öppning och 2-2;2NT är NT-systemet på. Om motståndarna bjuder något annat än dubbelt används det ej.

När utgångskrav är fastställt är ett direkt hopp till utgång i fastställd trumf (eller NT) slamvarnande med en minumumhand. Partnern får natrurligtvis gå vidare om han fortfarande bedömer slamutsikterna som goda, men han kan inte vänta sig några mervärden från partnern.

Val av öppningsfärg

Generellt sett öppnas alltid med den längsta bjudbara färgen. Med två lika långa färger öppnar man normalt sett med den högre. Med en svag hand med 5-6 i två färger kan man dock öppna med den högre för att slippa problem med återbudet.
Med en balanserad hand utan 5-korts högfärg tvingas man ibland att öppna med en lågfärg på mindre än 4 kort. Med 3-3 öppnar man med klöver, och med 3-2 öppnar man med 3-kortsfärgen. Det innebär att 1 alltid är 4-korts, förutom med fördelningen 4432.

Beskrivningar och klargöranden

Bergen raises

Bergen raises är trumfstödsvisande bud, som antingen kan vara inviterande eller spärrande. De används enbart efter öppningar i en högfärg. De kan användas så länge MTH antingen passar eller dubblar, eller kliver in med högst 2. Om partnern öppnar med 1/ kan man svara:
Bud Betydelse
2/ 6-9 hfp, exakt 3-stöd
3 8-11 hfp, minst 4-stöd
3 10-12 hfp, exakt 3-stöd
3/ 0-7 hfp, minst 4-stöd
4/ Chansbud eller spärr, oftast med många trumf och/eller svitad hand
Efter svaret 3 är 3 allmän återinvit. Efter svaren 3 eller 3 är 3 i andra hö naturligt rondkrav och minst återinvit.

Inverterad limit (för /)

En hoppande höjning av öppningsfärgen lovar minst 5-kortsstöd och 6-9 hfp, utan större intresse för NT.
En enkelhöjning visar 10-14(15) hp med trumfstöd, utan någon 4-korts högfärg, och är krav till minst 2NT. Kan ibland bjudas med 4-korts om det kniper.
Fortsatta bud är i första hand naturliga, i andra hand hållvisande med trekortsfärg (eller AK punkt).

Stenbergs 2NT

Svaret 2NT på ett öppningsbud visar äkta trumfstöd och är utgångskrav, lovandes minst 13 hfp. Detta frigör den direkta höjningen till 4/, vilket används för att visa svitade händer med runt 10 hfp (t.ex. 1-4 med 98765232AK987)
Efter Stenberg återbjuder öppnaren 3 med alla minimumhänder, 3 i en annan färg med tillägg (c:a 16+ hfp) och singel i den färgen (3 i trumf visar singel-), eller 3NT för att visa tillägg utan singel. Bud på 4-läget lovar tillägg och renons i färgen (4 när är trumf visar dock renons-).
Efter minimumvisande 3 kan svararen fråga efter kortfärg med 3 i trumf. Alla andra återbud lovar kortfärg och fortsatt slamintresse. 3NT är slutbudsförslag.
På singelfrågan svarar öppnaren med sin kortfärg, eller bjuder 3NT för att förneka en sådan.
Efter de starka återbuden vidtar vanligtvis kontrollbudgivning, men ett direkt hopp till utgång är slamvarnande.

Högfärgsfråga på 1NT

För att få högfärgsfråga krävs minst invitstyrka (9+ hfp) och någon minst 4-korts högfärg.
Efter 1NT-2 förnekar återbudet 2 någon 4-korts högfärg, 2 är 4-5 , 2 är 4-5 , och 2NT är 4-4 in högfärgerna. Efter svaren 2// är 2NT invit till 3NT, och 3 / är utgångskrav och frågar efter extralängder (som visas nedifrån).

Överföringar på 1NT

Efter 1NT är 2/ överföring till färgen närmast över, lovandes minst 5-kortsfärg. Det kan bjudas på väldigt svaga händer (till och med 0 hp!). Om svararen återbjuder 2NT eller 3NT har han en exakt 5-kortsfärg med invitstyrka respektive utgångsstyrka. Återbjuder svararen 3 eller 4 har han minst 6-kortsfärg, med invit- respektive utgångsstyrka.

2 Lågfärgsfråga

Efter 1NT frågar 2 efter fördelningen i lågfärgerna. Frågaren har någon av följande:
  • 0-8, en minst 6-korts lågfärg
  • 0-8, minst 5-5 i lågfärgerna
  • Sangöppnaren bjuder 3 med bättre än , annars 2NT. Frågaren bjuder sedan pass/3/3, varpå bugivningen slutar.

    Lebensohl efter störd 1NT

    Om motståndarna kliver in med en färg på 2-tricksnivån mot vår sangöppning gäller: Ex.
    1NT-(2)-3-(pass);?
    Svarhanden har krävt till utgång. Öppnaren kan visa trekortsstöd i spader med 3 (med fyrkortsstöd är 4 det naturliga budet).

    1NT-(2)-2NT-(pass);3-(pass)-3
    Även nu är 3 utgångskrav. Skilnaden är att svarshanden visat hjärterhåll.

    1NT-(2)-2NT-(pass);3-(pass)-3
    Eftersom svarshanden har gått via 2NT har han en kravhand med femkortsspader och hjärterhåll.

    1NT-(2)-(pass)-3
    Utångskrav med femkortshjärter utan spaderhåll. Har man bara fyrkortshjärter måste man dubbla i stället.

    1NT-(2)-2NT-(pass);3-(pass)-3
    Samma som ovan, men med spaderhåll.

    Om MTH dubblar i stället för att bjuda en färg har man i stället följande alternativ
    Bud Betydelse
    pass Kräver att parnern redubblar, antingen för att spela kontraktet eller för att lägga av i en färg.
    XX Ber partnern bjuda sina färger nedifrån för att försöka hitta en hygglig trumf att försöka slinka undan i.
    övrigt syson

    Högfärgsfråga på 2NT

    För att få högfärgsfråga krävs minst utgångsstyrka (5+ hfp) och någon minst 4-korts högfärg.
    Efter 2NT-3 förnekar återbudet 3 någon 4-korts högfärg, 3 är 4-5 , 3 är 4-5 , och 3NT är 4-4 in högfärgerna.

    Överföringar på 2NT

    Efter 2NT är 3/ överföring till färgen närmast över, lovandes minst 5-kortsfärg. Det kan bjudas på väldigt svaga händer (till och med 0 hp!). Om svararen återbjuder 3NT har han en exakt 5-kortsfärg medutgångsstyrka. Bjuder han 4 har han minst 6-kortsfärg, med utgångsstyrka.

    Sydafrikansk Texas (SAT)

    1NT-4 överför till med 11-15 hfp och minst 6-korts , and 1NT-4 överför till . Sangöppnaren kan låta svararen bli spelförare genom att bjuda reläfärgen i stället för att bjuda högfärgen, om han tror att det är bättre att svarshanden blir spelförare.
    Med en starkare hand (16+) och en 6+ högfärg är det korrekta svaret på 1NT 3 i högfärgen, varefter kontrollbudgivning vidtar.

    SAT kan också användas som ett öppningsbud. Då lovar öppningen 4/ gående respektive med nästan egen utgångsstyrka. Detta är ett fördelningskomplement till andra starka öppningar (så som t.ex. 2), och frigör öppningsbuden 4/ till rena spärrbud. Brukar ofta kompletteras med att öppningsbudet 3NT är spärr i endera lågfärgen.

    3NT lågfärgsspärr

    Används ofta i kombination med
    SAT, och visar en spärröppning i endera lågfärgen. Oftast svarar man 4, som öppnaren passar på eller korrigerar till 4. Högre klöverbud hanteras likadant. Svaret 4 är konventionellt slamintresse, och 4NT är essfråga.
    4-4;?
    Bud Betydelse
    4 Positivt med
    4 Positivt med
    4NT Negativt med
    5 Negativt med

    Kvantitativ 4NT

    När ingen trumf är överenskommen, och speciellt efter ett sangbud eller 4:e-färgskrav, är 4NT inte essfråga, utan kvantitativt. Det betyder att partnern skall passa med minimum, och bjuda 6NT med tillägg. Han kan också visa antalet ess enligt Blackwood, men bara om han har åtmintonde en halvt positiv hand. Efter 4NT med essvisning är budet 5NT för att spela.

    Stark 2

    Öppningsbudet 2 är rondkrav. Det lovar 22+ poäng med vilken fördelning som helst och är utgångskrav, förutom efter sekvensen 2-2;2NT.
    Det anda negativa svaret är 2, och det förnekar ett ess och en kung, eller tre kungar. Öppnaren bjuder därefter 2NT med 22-24 hp balans, 3NT med 25-27 hp balans, eller en 5-kortsfärg på lägsta nivå (kan även vara 4441).
    Andra svar är positiva, och fastställer utgångskrav. Färgbud lovar minst 5-kortsfärg; annars bjuds sang.

    Stör motståndarna vår budgivning används följande genrerella riktlinjer:
    2-(inkliv)-? pass Skräphand
    X Slamintresse
    bud Äkta, om anpassning finns stannar vi inte under utgång
    2-(X)-? (X=spärr/fördelningshand) pass Skräphand
    XX Slamintresse
    bud Äkta, om anpassning finns stannar vi inte under utgång
    2-(X)-? (X=UD) pass Olika, se nedan
    XX Odefinierat (klöverfärg?)
    bud Äkta, utgångskrav
    2-(X)-pass-(pass)-? pass Händer aldrig?
    XX Bra kort
    2NT Bra kort
    bud Minimumöppning om lägsta nivå
    2-(X)-pass-(bud)-? pass Kravpass
    X Förslagsdubbling
    bud Bra kort

    Svag 2-öppning

    Men en hand under öppningsstyrka men med en 6-kortsfärg kan man öppna med 2 i färgen (förutom 2). Det lovar 5-10 hp (kanske 11 om handen ser väldigt dålig ut). Svararen kan bjuda:
    Bud Betydelse
    Höjning Mera spärr, eller äkta utgångsförsök
    3NT Naturligt slutbud
    Bud i ny färg Natruligt rondkrav med minst 5-kortsfärg och 15+ hp
    2NT Konventionellt rondkrav med 15+ hp, ber om mer information
    4NT Essfråga

    Roman Key-Card Blackwood 1430

    När en trumf är överenskommen och en spelare är slamintresserad kan han, ofta men inte nödvändigtvis efter kontrollbudgivning, fråga partnern om hans nyckelkort. Nyckelkorten består av de fyra essen och trumfkungen. Som en liten bonus kan man ibland även visa eller förneka trumfdamen.
    I 1430-varianten är de två lägsta svaren reverserade jämfört med den vanliga RKC-BW (ibland kallad RKC-BW 0314). Om en lågfärg är trumf kan det kanske vara praktiskt om inte svaren på essfrågan drar iväg över lillslam i lågfärgen utan att tillräckligt många ess finns. Då kan man använda reducerad RKC-BW 0314, vilket innebär att man i princip förutsätter att svararen har minst ett ess. Svaren på de tre metoderna är:
    Bud RKC-BW 0314 RKC-BW 1430 Reducerad RKC-BW 0314
    5 0 eller 3 ess 1 eller 4 ess 0, 1 eller 4 ess
    5 1 eller 4 ess 0 eller 3 ess 2 eller 5 ess
    5 2 eller 5 ess, utan trumfdamen 2 eller 5 ess, utan trumfdamen 3 ess, utan trumfdamen
    5 2 eller 5 ess, med trumfdamen 2 eller 5 ess, med trumfdamen 3 ess, med trumfdamen
    Efter 5/5 kan frågaren fråga efter trumfdamen med närmsta bud som inte är trumf. Utan damen svarar man med trumf på lägsta nivå, och ett (nytt) kontrollbud eller 5NT med damen.

    Efter 4NT kan frågaren bjuda 5NT för att visa att alla essen finns, och att trumfdamen är lokaliserad. Det visar intresse för storslam, och svararen ska visa någon oredovisad kung han har (kontrollbud), eller direkt acceptera storslaminviten.

    När man har möjlighet att visa trumfdamen men saknar den, kan man låtsas att man har den om man i stället har två oredovisade trumf. Om man bara har lovat trekortsstöd i partnerns trumffärg men har femkorts bjuder man 5 om man har två ess.

    Kontrollbud

    När man har kommit överens om en trumf, och en spelare har slamintresse, kan han starta en kontrollbudgivning. Med som trumf är första kontrollbudet 3, annars är det 4. Trumffärgen är aldrig ett kontrollbud.
    Ett kontrollbud visar första eller andra kontroll i färgen, så med A, K, singelton or renonsvoid kan man visa kontroll i färgen genom att bjuda den.
    När kontrollbudgivning startar bjuds de av båda spelarna nedifrån. Om man hoppar över en färg förnekar man kontroll i den färgen. Så snart en spelare ser att man saknar kontroll i en färg bjuder han trumf på lägsta nivå, varpå partnern passar. Annars kan han fortsätta kontrollbjuda, essfråga eller bjuda slam direkt.

    Splinter

    Ett dubbelhopp i en ny färg visar
  • Stöd i partnerns färg
  • Renons i den bjudna färgen
  • Slamintresse
  • Splinter används när det finns alternativa starka bud, men när splinterbudet ger bättre information. Till exempel

  • Ett dubbelhopp på partnerns öppningsbud (du kunde ha bjudit Stenbergs 2NT)
  • Ett dubbelhopp på parnerns 1-över-1 (du kunde ha höjt till 4)
  • Ett enkelhopp på partnerns Stenbergs 2NT (du kunde ha bjudit 3 i en färg eller 3NT)
  • Ett dubbelhopp efter partnerns inkliv på 1-läget (t.ex. (1)-1-(pass)-4 eller (1)-1-(pass)-4).

    4:e-färgskrav

    När tre färger har bjudits naturligt av egna siden blir ett bud i den fjärde färgen ett konventionellt kravbud. Det varken lovar eller förnekar något i färgen, och kräver för en rond. Man måste ha till minst en utgångsinvit för att få bjuda fjärdefärkskrav.
    Partnern svarar med ett bud som bäst beskriver de oredovisade tillgångar han har; antingen genom att bjuda sang om han har håll i färgen eller en färg som han har oredovisad längd i.
    Han ska också visa sin allmäna styrka genom att bjuda på lägsta nivå med en minimumhand, och hoppa med extrastyrka. Det skulle till exempel kunna resultera i ett hopp till kvantitativa 4NT.

    Positiva inviter

    När en trumf är överenskommen under utgångsnivå kan man invitera till utgång genom att bjuda en sidofärg där man har längd och styrka, men behöver hjälp av partnern för att man ska tro på utgång.
    Partnern kan bjuda utgång om han antingen har maximum för sitt tidigare bud eller hjälp i färgen. Ex: 1-2;3-? Nu bjuder svararen 3 med minimum utan hjälp i fägen eller maximum med väldigt dålig anpassning, och 4 med hjälp i färgen och/eller maximum.

    ASPTRO

    Detta konstruktiva sangförsvar bygger på principen om en ankarfärg och kan användas mot alla naturliga sangöppningar, men går även att kombinera med t.ex DONT om man vill spela destruktivt när sangöppningen är stark. Styrkan för inkliven är ungefär som för vanliga inkliv.
    Bud Betydelse Svar
    X (min)-19 hcp, (semi)balanserad hand pass med minst 20-(min) hp, annars enligt vanliga sangsystemet
    2 och en färg till (minst 5-4 eller 4-5) 2 med 4-kortsstöd (eller 3-1 i /), 2 för att söka bästa färg, 2NT starkare och frågar efter andra färgen
    2 och en färg till (minst 5-4 eller 4-5) 2 med 4-kortsstöd (eller 3-1 i /), 2 för att söka bästa färg, 2NT starkare och frågar efter andra färgen
    2 5+ naturligt
    2 5+ naturligt
    2NT minst 5-5 i lågfärgerna en lågfärg på lämplig nivå
    andra vettiga inkliv med minst 6-kortsfärg naturligt
    Med 20+ hp och en (semi)balanserad hand är pass bästa budet. Det är bättre att få en trolig inkomst, även om den är liten, än att belala ut en trolig utgift.
    Med (min) menas minimum för styrkeintervallet för sangöppningen. För att dubbla ska man helst ha en hp till, eller en mycket bra minimal hand.

    Med 5-4 eller 4-5 i högfärgerna pekar man alltid på den kortare färgen.
    Om partnern visar stöd i ankarfärgen har en trumf hittats, och man kan då passa, invitera eller bjuda utgång direkt (partnern har dock inte lovat någon styrka alls än så länge). Bjuder partnern reläfärgen kan man passa om det är den färgen man har, bjuda ankarfärgen om den är på minst fem kort, eller bjuda sin andra färg om den är den längre. Bjuder man då en högfärg vet parnern att man har minst 5-4 i högfärgerna, och att ankarfärgen är den kortare, så han kan lugna passa med någon anpassning i den senast bjudna färgen om han har dålig styrka.
    Med 5-5 visas normalt sett först med ett minimalt inkliv, och före med en stark hand.

    Efter 2/ krävs det i princip att man har 4-kortsstöd i ankarfärgen för att få bjuda den, men i vissa fall måste man frångå det för att försöka undvika en trolig katastrof. Om man har t.ex. J83 Q9643 5 QT76 kan man preferera 2 för att undvika det troliga 3 på reläbudet efter ett 2-inkliv.
    Med en långfärg i inklivsfärgen är pass ett tänkbart bud.

    Inkliv

    Ett inkliv i en färg, som motståndarna inte visat minst tre kort i, kan göras med en minst 5-kortsfärg och 10-16 hfp. Efter ett inkliv på 1-läget kan partnern bjuda:
    Bud Betydelse
    enkelhöjning 6-11 hfp, 3-kortsstöd
    dubbelhöjning 4-9 hfp, minst 4-kortsstöd
    hoppande överbud på 3-läget 10-13 hfp, minst 4-kortsstöd
    1nt 8-11 hp, håll i motståndarnas färg
    2nt 12-13 hp, håll i motståndarnas färg
    3nt 14+ hp, håll i motståndarnas färg
    ny färg 7-12 hfp, helst 5- eller 6-kortsfärg, särskilt med en svag hand, okrav
    hopp i ny färg 13+ hp, minst 6-kortsfärg
    dubbelhopp i ny eller motståndarnas färg splinter
    överbud rondkrav visandes styrka, oftast någon av:
    10+, någorlunda balanserad hand med minst 3-stöd
    12+ hp, balanserad hand utan håll i fi färg
    13+ hp, utan 6-kortsfärg
    Inklivaren återbjuder låga bud med 10-13 poäng, och höga bud eller överbud med 13-16 poäng.

    Om inklivet var på 2-läget modifieras några av svarsbuden:
    Bud Betydelse
    enkelhöjning 6-11 hfp, minst 3-kortsstöd
    2nt 9-11 hp, håll i motståndarnas färg, bra anpassning, ELLER
    12-13 hp, håll i motståndarnas färg
    3nt 14+ hp, håll i motståndarnas färg
    ny färg 7-12 hfp, helst 5- eller 6-kortsfärg, särskilt med en svag hand, okrav
    hopp i ny färg 13+ hp, minst 6-kortsfärg
    dubbelhopp i ny eller motståndarnas färg splinter
    överbud rondkrav visandes styrka, oftast någon av:
    10+, någorlunda balanserad hand med minst 3-stöd
    12+ hp, balanserad hand utan håll i fi färg
    13+ hp, utan 6-kortsfärg

    Moderna dubblingar

    Dubblingar är sällan straffdubblingar under 3NT. Över 3 är det nästan alltid straffdubbelt, om det inte är en utspelsvisande dubbling.

    Dubblingar kan ha följande grundbetydelser:

  • Upplysningsdubbling
  • Negativ dubbling
  • Responsiv dubbling
  • Balanseringsdubbling
  • Utspelsvisande dubbling
  • Straffdubbling
  • Invitdubbling
  • SOS-redubbling
  • En dubbling är en upplysningsdubbling när motståndarna inte har bjudit högre än 3, partnern inte har bjudit något annat än pass, och du inte har bjudit något alls, inte ens pass. Det visar någon av:

  • 13+, minst 3 kort i alla objudna färger
  • 17+, en vettig minst 5-kortsfärg
  • 18+ hp, balanserad hand

  • Med den svaga handen passar man på partnerns svar, eller höjer partnerns färg med extrastyrka. Med en starka handen bjuder man sin färg; hoppande med extrastyrka. Med den starka balanserade handen bjuder man NT på lägsta nivån med 18-20 hp, och hoppand emed extrastyrka.
    Upplysningsdubblingen är rondkrav, och partnern måste bjuda även med en mycket svag hand. Den enda gången han får passa är när han har minst fem kort i motståndarfärgen, och anledning att tro att det är bättre att straffa motståndarnas kontrakt än att försöka hitta ett eget.
    Buden som står till förfogande är:
    Bud Betydelse
    färg på lägsta nivå 0-10, minst 4-korts
    hopp till 2 i färg 8-10, minst 4-korts
    hopp till 3 i färg 10-12, minst 4-korts (helst 5-korts)
    hopp till 4 i färg 12-15, minst 5-korts
    1NT 6-9 hp, balanserad med håll i fi färg
    2NT 10-12 hp, balanserad med håll i fi färg
    3NT 12-15 hcp, balanserad med håll i fi färg
    överbud 10+ hp, någorlunda balanserad hand
    Efter överbudet får ingen passa på bud i ny färg. Höjning av en färg, 2NT och utgångsbud upphäver kravet.
    Dubblingar på höga öppningsbud är optionella dubblingar. Partnern kan räkna med att dubblaren har bra defensivstyrka, så han kan välja att passa med någon egen defensivstyrka, eller bjuda vidare.

    Negativa och responsiva dubblingar
    Negativa och responsiva dubblingar är i grund och botten samma sak, men används i olika situationer. Båda visar ungefär 8-11 poäng och intresse för de objudna färgerna. Alternativt kan man ha bara en av de objudna färgerna ovh halvstöd i partnerns färg. Dubblingen kallas negativ när partnern har öppnat och motståndarna har klivit in (t.ex. 1-(2)-X visar 8-11 och intresse för och ). Den kallas responsiv när en motståndare har öppnat och den andra motståndaren har höjt färgen, och din partner har bjudit något annat än pass (t.ex. (1)-2-(2)-X visar 8-11 och intresse för och ).
    Om parnern till en negativ eller responsiv dubblare har bra kort kan han hoppa i en färg, bjuda 3NT eller ett överbud i morståndarnas färg. Överbudet är rondkrav, och ber partnern visa sin styrka och fördelning.
    Dubblingar är i de flesta lägen mycket friare än dessa begränsningar, och kan allmänt ses som upplysningsdubblingar. De kan avges med starkare händer och med annan fördelning, men sällan med svagare.

    Balanseringsdubbling
    Balanseringsdubblingen används när motståndarna har stannat i ett lågt kontrakt (åtminstonde upp till och med 2), och budgivningen skulle avslutas om du passade. Det lovar 8+ poäng och intresse för de objudna färgerna.

    Utspelsdubbling
    Den här dubblingen används när motståndarna bjuder en färg som inte lovar någon längd i färgen, och du vill att partnern spelar ut den färgen om han får utspelet. T.ex. (1NT)-pass-(2)-X visar en bra minst 5-korts , och ber parntnern spela ut den färgen.

    Invitdubbling
    Den här dubblingen används när motståndarna stör budgivningen, och du vill invitera tillutgång och det inte finns något annat alternativt bud. T.ex. efter 1-(2)-2-(3). Här skulle 3 bara vara ett kämpabud, och det finns inga andra bud tillgängliga för att invitera till utgång. Efter 1-(2)-2-(3) skulle dock en dubbling vara en straffdubbling, eftersom 3 kan användas som allmän utgångsinvit.

    Straffdubbling
    Vid särskilda tillfällen kan en dubbling vara en straffdubbling. Om man är osäker på vad en dubbling betyder ska man dock oftast tolka den som en upplysningsdubbling.

    SOS-redubbling
    När vi har hamnat i ett kontrakt som den ena parten inte explicit har accepterat, och motståndarna har straffdubblat kontraktet, är RD från endera partnern en SOS-redubbling som antyder att man misstänker dålig anpassning i färgen (eller för dålig styrka för att spela ett dubblat sangkontrakt), och ber partnern bjuda färger nedifrån för att försöka hitta en färg att fly undan i.

    11-regeln

    11-regeln används vid utspel, och innebär att man spelar ut sitt fjärde högsta kort i en minst fyrkortsfärg. Från en dubbelton spelar man ut det högsta kortet, och från en trekortsfärg spelar man normalt ut det lägsta om man har en honnör i färgen, men det högsta om man sakanar sådan (toppen av ingenting). Har man en toppsekvens i färgen spelar man ut högsta kortet i sekvensen, oavsett antal kort man har i färgen.

    Partnern kan se på sin hand och träkarlens, och räkna antalet kort som är större än det utspelade kortet. Sedan kan han räkna 11-"det utspelade kortets värde"-"antal större kort han ser", och får då antalet kort som spelaföraren har på sin hand som är större än det utspelade kortet.

    Ex. I ett sangkontrakt spelar partnern ut 5. Träkarlen har KJ86 och du har Q94 i . Spelföraren har inte bjudit , så det är troligt att partnern har dragit i sin längsta färg ensligt 11-regeln. Du och träkarlen har sex kort som är högre än fem, så antalet spelföraren har som är högre än fem måste vara 11-6-5=0.
    Träkarlen täcker med åttan, och du kan lugnt lägga nian i vetskap om att den kommer vinna sticket, eftersom spelföraren inte kan ha tian. Nästa gång partnern kommer in kan han vända med en liten spader igen, och då får ni tre spaderstick (nian, damen och esset) om ni bara hinner komma in tillräckligt många gånger innan spelföraren hunnit ta för många stick.

    1-3-5-regeln (10-12-regeln)

    Enligt 1-3-5-regeln spelar man ut sitt högsta, tredje högsta eller femte högsta kortet man har i en färg, beroende på hur många och vilka kort man har i färgen. Har man minst fem kort spelar man ut sitt femte högsta, har man färre spelar man ut sitt tredje högsta, om man inte har färre än tre, då man spelar ut sitt högsta kort. Man spelar också ut sitt högsta kort från en sekvens.

    Partnern kan på samma sätt som för 11-regeln räkna ut hur många högre kort än utspelskortet spelföraren har, men här krävs det ibland lite gissning också. Om man tror att partnern har spelat ut sitt femte högsta kort ska man använda 10 som utgångspunkt i stället för 11, men om han har spelat ut det tredje högsta ska man använda 12.

    Ex. I ett -kontrakt spelar partnern ut 7. Träkarlen har J86 och du har Q94 i . Spelföraren har inte bjudit , så det är nästan säkert att det inte är en dubbelton eller singelton. Sjuan ser lite för stor ut för att vara partnerns lägsta kort, så han har antagligen 4-korts . Du och träkarlen har fyra högre än sjuan, så antalet högre kort än sjuan som spelföraren har måste vara 12-7-4=1. Eftersom partnern normalt inte spelar ut en hacka när han har esset måste spelföraren ha 3-korts med esset som enda kort högre än sju.
    Träkarlen spelar på åttan, och du kan lugnt spela nian i visshet om att det kommer tvinga spelföraren att spela esset om han vill vinna sticket, vilket gör att du och din partner senare kommer få för både kungen och damen, om inte spelföraren hinner saka bort en på en annan färg.

    Schneider

    Schneider är en styrkevisande signal. Den används främst när partnern spelar ut, eller när man sakar, men även i vissa andra situationer. Det är signalen med högst prioritet, och om man är osäker på vad partnern försöker signalera i ett visst läge ska man nog tolka det som en styrkemarkering. Genom att spela en låg hacka, följt av en högre nästa gång färgen spelas, visar man intresse för färgen. Beroende på situationen kan det betyda att man har styrka i färgen, att man är kort i färgen och hoppas på att få en stöld, eller att man absolut inte vill att partnern ska spela någon annan färg. Spelar man en hög hacka, föld av en lägre, visar man att man antingen inte har något att hjälpa till med i färgen, eller att man hellre vill att partnern spelar en annan färg. När man har möjlighet att använda Schneider genom sakning kan man antingen saka ett lågt kort i en färg man vill att partnern spelar, eller saka en hör hacka i en färg man inte vill att partnern spelar, vilket kan indikera att man kan tänka sig vilken som helst av de andra färgerna.

    Malmö

    Malmö är en längdvisande signal. Den används främst när spelföraren spelar en färg, men även i vissa andra situationer. Den visar om man har ett jämnt antal kort i färgen (låg hacka följt av en högre) eller ett udda antal (hög hacka följt av lägre). Det är signalen med näst högst prioritet. I vissa lägen när en signal i normala fall skulle vara en styrkemarkering är det uppenbart att en sådan är överflödig, och då längdmarkerar man i stället. Den kan ibland användas i samband med Schneider, t.ex. om man med 963 i en färg har markerat svaghet med nian fortsätter man med sexan för att indikera ett udda antal kort i färgen, men med 9653 hade man fortsatt med trean för att indikera ett jämnt antal.

    Lavinthal

    Lavinthalsignalen säger inget om färgen som spelas, utan visar i stället intresse för någon av de andra färgerna (förutom trumfen). Ett lågt kort visar intresse för en av de lägre färgerna, och ett högt kort visar intresse för en av de högre färgerna. Den används främst när man spelar en färg för att ge partnern en stöld, och ber då partnern returnera den färgen för att få en andra stöld, eller någon annan bra anledning. A low card shows interest in a lower suit, and a high card shows interest in a higher suit. It is primarily used when returning a suit for the partner to ruff. It asks the partner to return the suit indicated, hoping to be able to give him another ruff, or being able to ruff yourself, or any other good reason. Det är signalen med lägst prioritet, och används bara när det inte kan vara tal om en styrke- eller längdmarkering. Den används också när spelföraren drar trumf och man följer med sina hackor. Signalen visar då i vilken/vilka färger man har något att komma med, och visar därmed en svag preferens för vilken värg man vill att partnern ska spela om han kommer in. Det är dock bara en svag preferens, och partnern är i sin fulla rätt att välja en annan färg om han finner det lämpligt.


    Konventioner vi (ännu?) inte använder

    2 lågfärgsfråga (utökad)

    Efter 1NT frågar 2 efter fördelningen i lågfärgerna. Frågaren har någon av följande:
  • 0-8, en minst 6-korts lågfärg
  • 0-8, minst 5-5 i lågfärgerna
  • 16+, en minst 6-korts lågfärg
  • 13+, minst 5-4 i lågfärgerna, singel eller renons i en högfärg

  • Sangöppnaren bjuder 3 med bättre än , annars 2NT. Frågaren bjuder sedan pass/3/3 med någon av de svaga händerna. Med en stark enfärgshand bjuder han sin färg på 4-läget, varefter kontrollbudgivning vidtager. Med den sista handtypen bjuder han sin kortfärg på 3-läget, och sangöppnaren kan bjude 3NT med bra dubbelhåll i gärgen, 4 (starkare, möjliggör kontrollbudgivning) eller 5 (svagare) i en lågfärg..

    2 multi

    Med en svag (cirka 5-10 hp) 6-kortsfärg eller en stark (t.ex. 20-21 eller 22-23 hp, exakta nivåerna beror på övriga systemet) öppnar man med 2. Med en stark hand (16+ hp) svarar man 2NT, vilket är rondkrav, varpå återbuden är naturliga. Andra händer bjuder reläbudet 2, och öppningshanden passar med svag , bjuder 2 med svag , och 2NT med den starka sanghanden.
    Efter 2-2-2NT är 3 Stayman (3 utan, 3NT med båda), och 3/ överför till färgen ovanför. SAT är också på.

    Negativa inviter

    När en trumf är överenskommen är ett bud i en annan färg (som inte är kontrollbud) en negativ invit. Det visar kortfärg (singelton eller renons) och är inviterande.
    En partner med all styrka i sidofärgerna bjuder utgång (eller går mot slam om utgångskrav redan råder). Med onödig styrka i färgen slås inviten av med ett bud i trumf på lägsta nivå.

    Minisplinter

    När partnern öppnar budgivningen med 1 i färg och något av
  • Du har förhandspassat
  • Din högra motståndare uplysningsdubblar
  • är sant, kan du hoppa i en ny färg för att visa
  • 10+ poäng
  • Stöd i partnerns färg
  • Singelton (eller renons) i den bjudna färgen.
  • Destruktivt mot stark öppning

    Det här rent destruktiva systemet används mot alla entydigt starka färgöppningar, till exempel stark 1, 2 som enda krav, ACOLs 2-öppningar, med flera. Tabellen nedan gäller där motståndarna öppnat med stark 1, men gäller även de andra öppningarna, även om buden på 1-läget då generellt sett försvinner. Bud över 1 visar en- eller tvåfärgshänder, förutom sangbud på 2NT eller högre som alltid visar en specifik tvåfärgshand.
    Bud Betydelse
    X 5+
    1 5+
    1 exakt 4-korts och en längre lågfärg
    1 exakt 4-korts och en längre lägre färg
    1NT , eller och
    2 , eller och
    2 , eller och
    2 , eller och
    2 , eller och
    2NT och
    Högre bud är identiska med bud på 2-läget, bara mer spärrande.
    På 1 och 1 bjuder svararen 1NT (eller högre sangbud för att spärra mer) för att fråga efter sidofärgen.

    Svaga hoppinkliv enligt 1-2-3-regeln

    Hoppinkliv är spärrande med en minst 6-kortsfärg. Nivån på hoppinklivet baseras på hur många troliga stick man har på egna handen, och zonförhållandena. Räkna antalet troliga stick och lägg till
    +1 i - zon
    +2 i = zon
    +3 i + zon
    och dra bort sex. Det är den rekommenderade tricknivån att bjuda. Till exempel med sju troliga stick i ett -kontrakt i = zon hoppar man till 7+2-6=3.

    Svaga hoppinkliv enligt 2-3-4-regeln

    Samma som 1-2-3-regeln, fast man bjuder ett trick högre.

    Svaga hoppinkliv enligt 1-2-3-4-regeln

    Blandning mellan 1-2-3-regeln och 2-3-4-regeln, som gör skilnad på om man är i zon eller ozon vid = zon. Är båda i ozon har man råd att bjuda +3 trick, men om båda är i zon har man bara råd att bjuda +2 trick.

    Högfärgsfråga på 1NT

    För att få högfärgsfråga krävs någon minst 4-korts högfärg.
    Efter 1NT-2 förnekar återbudet 2 någon 4-korts högfärg, 2 är 4-5 (förnekar 4-korts ), och 2 är 4-5 (förnekar 4-korts ). Med 4-4 i hö bjuder man . Efter svaren 2// är 2NT invit till 3NT, och 3 / är utgångskrav och frågar efter extralängder (som visas nedifrån).
    Högfärgsfrågan bjuds oftast med minst invitstyrka, men kan även bjudas med vissa rena avläggshänder med båda högfärgerna. Med minst 5-4 eller 4-5 i högfärgerna passar man på partnerns svar, eller bjuder sin längsta färg om parnern skulle svara 2 (varpå sangöppnaren passar). Man kan även högfärgsfråga med en avläggshand med 4450, då man passar på partnerns alla svar.

    Högfärgsfråga på 2NT

    För att få högfärgsfråga krävs minst utgångsstyrka (5+ hfp) och högfärgsintresse.
    Efter 2NT-3 förnekar återbudet 3 5-korts högfärg, men lovar någon 4-korts högfärg. 3 är 5-korts och 3 är 5-korts . 3NT förnekar någon 4-korts högfärg.
    Efter svaret 3 bjuder frågaren den högfärg han inte har, och sangöppnaren bjuder den andra om han har den, annars 3NT. Har frågaren båda högfärgerna kan han välja vilken han vill visa först.

    DOPI

    DOPI står för "Double 0, pass 1" och används när motståndarna stör vår essfråga genom att kliva in med 5 eller 5. Dubbelt betyder då noll (eller tre) ess, pass betyder ett (eller fyra) ess, och övriga bud behåller sin vanliga betydelse.

    DOPE

    DOPe står för "Double odd, pass even" och används när motståndarna stör vår essfråga genom att kliva in med minst 5. Dubbelt betyder då ett udda antal ess, pass betyder ett jämnt antal ess, och övriga bud behåller i möjligaste mån sin vanliga betydelse.

    Lightnerdubbling

    När motståndarna bjudit en frivillig slam är en dubbling en lightnerdubbling som ber efter ett ovanligt utspel. Exakta definitionen får slås upp i en lämplig bok.

    Kontrollbud

    Om motståndarna utspelsdubblar ett kontrollbud kan partnern passa för att kontrollbjudaren ska få chansen att visa om det var förstakontroll (XX) eller andrakontroll (andra bud).

    XY-Sang

    Efter 1//-1//;1NT används 2/ som konventionella kravbud. Alla andra bud är slutbud eller speciella inviter: 2 är relä till 2, och är antingen utgångsinvit eller slutbud i 2. Därefter är: I fortsatt budgivning är alla bud okrav.

    2 är artificiellt utgångskrav. Fortsättningen är naturlig, med splinterhopp av svararen. Efter öppnarens eventuella 2NT gäller att:

    Mot svaga 2-öppningar

    Med egen öppningshand och anpassning i de objudna färgerna (eller 17+) bjuds dubbelt. Efter UD:n används Lebensohlmodulen. Vanliga inkliv lovar öppningshand och 5-kortsfärg. 2NT visar 15-18 hp i en balanserad hand med bra håll i motståndarnas färg(er).

    Om MTH öppnar med 2 betyder
    2 Öppningshand med 5+ .
    2NT 15-18 hp, balanserad hand med bra -håll.
    3/ Öppningshand med 5+ färg.
    3 Bra hand med gående lågfärg. Partnern bjuder 3NT med -håll.
    4 Bra hand med 5-5 i +.
    4 Bra hand med 5-5 i +.
    4 Väldigt bra hand med lång spaderfärg och minst tio stick.
    4 Lång spaderfärg, men inte lika stark hand som 4.
    4NT Bra hand med minst 5-5 i +.

    Om MTH öppnar med 2 betyder
    2NT 15-18 hp, balanserad hand med bra -håll.
    3// Öppningshand med 5+ färg.
    3 Bra hand med gående lågfärg. Partnern bjuder 3NT med -håll.
    4 Bra hand med 5-5 i +.
    4 Bra hand med 5-5 i +.
    4 Lång hjärterhand och viss tro på utgång.
    4 Väldigt bra hand med minst 5-5 i +.
    4NT 5-5 i +, men inte lika bra hand som om du bjuder 4.

    Lebensohl efter svag tvåöppning

    Efter motståndarnas svaga öppning på 2-läget och partnerns UD är 2NT Lebensohl, och kräver att dubblaren bjuder 3. Har dubblaren en väldigt stark hand (c:a 19+ hfp) så att det räcker med kanske 4-5 hfp hos partnern kräver han för en rond med något annat beskrivande bud.
    Det används också när motståndarna har höjt öppningsfärgen till 2 trick innan UDn kommer (Ex. (1)-pass-(2)-D;(pass)-?).

    Svaga händer (0-6(7) hfp)
    Med en färg lägre än öppningsfärgen bjuds 2NT och på partnerns 3 bjuds färgen på 3-tricksnivån (pass med ). Med en färg högre än öppningsfärgen bjuds färgen direkt på 2-tricksnivån. Det räcker med 4-kortsfärg.

    Medelstarka händer ((7)8-10 hfp)
    Med en färg lägre än öppningsfärgen bjuds färgen direkt på 3-tricksnivån. Med en färg högre än öppningsfärgen bjuds 2NT, och på partnerns 3 bjuds färgen på 3-tricksnivån. Det räcker med 4-kortsfärg. Dessa bud är konstruktiva okrav.

    Invithänder
    Med en ensidig hand med minst 5-kortsfärg hoppar man under utgång. Med en 4-kortsfärg går man via 2NT.

    Utgångshänder
    Alla dessa bud är utgångskrav, men ej slaminviter (med ett undantag, se nedan).

    Jämna slaminvithänder
    Direkt 4NT är kvantitativ slaminvit med håll i motståndarfärgen och jämn hand.

    Enfärgade slaminvitshänder
    Direkt överbud, uppföljt av ny färg på 4-tricksnivån visar en enfärgad hand med långfärg och slaminvitstyrka.

    Tvåfärgade slaminvitshänder

    Good-Bad 2NT

    Den här Lebensohlliknande konventionen används i pressade budsituationer - både offensiva och defensiva konkurrenslägen - kunna skilja mellan händer av olika styrka, antingen inviter och kämpabud (vanligast) eller krav och inviter. Den kan användas i ett flertal lägen där motståndarna bjudit till 2 trick i högfärg.
    Ex. (1)-D-)2)-?.
    Ett bud på 3-läget visar den bättre handtypen (invitstyrka), medan svararen bjuder 2NT som kommando till 3 för att sedan bjuda sin färg med den sämre.

    Efter (1)-D-(2)-? är 2 naturligtvis ett svagt bud. 3 är invit med minst 5-kortsfärg, medans 2NT följt av 3 är invit med 4-kortsfärg.

    (1)-D-(1)-pass;(2)-?
    Varje aktion här visar förstås en stark hand, men Good-Bad 2NT ger utrymme för nyansering. Direkta 3 bör betyda att man har något som detta:
    9 4   A K   A Q 5   A K T 9 6 2
    För 2NT följt av framkommenderade 3 räcker:
    8 6   A 5   K 7   A K J 9 7 5 2




    Konventioner vi inte (längre) använder

    Limit (för /)

    En enkel höjning av öppnarens färg lovar 6-9 hfp och minst 3-kortsstöd, och enkelhopp lovar 10-12 hfp och minst 3-kortsstöd.

    Essfråga (Blackwood)

    När en trumf är överenskommen och en spelare är slamintresserad kan han, ofta men inte nödvändigtvis efter kontrollbudgivning, fråga partnern om hans ess.
    Bud Betydelse
    5 0 eller 4 ess
    5 1 ess
    5 2 ess
    5 3 ess
    Efter 4NT kan frågaren bjuda 5NT för att visa att alla essen finns. Det visar intresse för storslam, och svararen ska visa hur många kungar han har enligt samma mönster som ovan, eller direkt acceptera storslaminviten.