Atlas: ====== Syfte: Att på ett kul sätt lära barn (och vuxna) geografi: Att känna igen konturerna för världsdelar, hav och länder. Att lära sig namnen på dessa och var de ligger, samt att lära sig namn och plats på huvudstäder och insjöar. Spelet har olika svårighetsgrad och förslag till handikapp för att hela familjen ska kunna spela tillsammans, oavsett kunskapsgrad. Svårighetsgraden kan ökas altefter man blir bättre, tills man kan hela världskartan utan och innan. Belöningen i form av byggklossar är till för att göra spelet roligare, främst för yngre personer, som inte finner samma nöje i en enkel poängberäkning. Anledningen till klossarnas olika storlek är att visa på vikten av baskunskapen. Det behövs en stabil grund, både för byggnadsverk och kunskap. Stjälandet av klossar ökar spänningsmomentet, minskar maxhöjden på byggnader och, när fler än två personer spelar, minskar distansen mellan spelarna. Innehåll: 1: Världskarta 15?: Världsdelar & hav (plus arktis/antarktis) 75?: Länder 100?: Huvudstäder & insjöar 10: Stora klossar (9 x 9 x 3 cm) 50: Medelstora klossar (6 x 6 x 1 cm) 75: Små klossar (3 x 3 x 0.5 cm) 1: Brickor världsdelar & hav (färg på ovansidan, namn på undersidan) 1: Kortlek länder (siffra på ovansidan, namn på undersidan). Namnet anges både på svenska och på det språk som talas i det landet. 1: A4-blad med siffror & namn för alla huvudstäder & insjöar. 1: Ogenomskinlig påse. 1: Timglas (1 minut). Världskartan har konturerna av världsdelar & hav utritade. Detta är spelplanen. Oceaner & världsdelar har namn på undersidan, och konturer för länder utritade på ovansidan. Varje bit har en unik färg (vit/gul för (ant)arktis, blå/lila etc för hav och röd/grön/brun/orange etc för världsdelar). Varje landkontur har en siffra, som motsvarar landets siffra. Länder har namn på undersidan (2 språk) & cirkel med siffra (där huvudstaden finns) samt eventuella cirklar för insjöar på ovansidan. Insjöar har samma siffra som landet, men följt av a, b, c, etc. Huvudstäder är små cirkulära brickor med siffra på undersidan & namn (2 språk) på ovansidan. Samma sak för insjöar. Spelet kan spelas på olika svårighetsgrader. Yngre barn kör på enkel nivå (a), äldre barn på medelsvår nivå (b) och vuxna på svår nivå (c). Man kan vara 2 eller fler personer. När man startar drar alla en bricka och den som får högst börjar. Därefter fortsätter man medurs. I beskrivningen nedan används ordet "Motspelaren" som beteckning på spelaren som sitter till vänster om dig. Steg 1: Spela världsdelar & hav. Lägg ut världsdelarna & haven vid sidan av spelplanen, väl synliga. Lägg världsdelsbrickorna i påsen och skaka. a) Motspelaren drar en världsdelsbricka och visar den. Leta reda på världsdelen/havet med samma namn & färg, och peka på var den ska ligga. b) Motspelaren drar en världsdelsbricka och visar färgen. Leta reda på världsdelen/havet med samma färg och tala om namnet. c) Motspelaren drar en världsdelsbricka och visar den. Leta reda på världsdelen/havet med samma färg. Motspelaren pekar på ett land i denna. Tala om vad landet heter (kontrollera med A4-bladet). Om du angett rätt, får du placera ut världsdelen och ta en stor kloss. Vid fel, läggs världsdelsbrickan tillbaka i påsen. Steg 2: Spela länder Lägg ut länderna vid sidan av spelplanen, väl synliga. Gärna i nummerföljd. Blanda landkorten och lägg i en hög med baksidan uppåt. a) Motspelaren drar översta landkortet och visar siffran. Leta reda på landbrickan med samma siffra. Peka ut var den ska ligga. b) Motspelaren drar översta landkortet och läser namnet. Leta reda på den landbricka du tror stämmer med namnet. b) Motspelaren drar översta landkortet och läser siffran. Leta reda på landbrickan med samma siffra. Tala om namnet. Om du angett rätt, får du placera ut landet och ta en medelstor kloss. Vid fel, läggs landkortet tillbaka, underst i högen. Steg 3: Spela huvudstäder och insjöar Lägg huvudstäder och insjöar i påsen och skaka. a) Motspelaren drar en huvudstad och läser namnet och numret. Leta reda på var den ska ligga. b) Motspelaren drar en huvudstad och läser namnet. Leta reda på var den ska ligga. c) Motspelaren drar en huvudstad och läser numret. Tala om namnet. Om du angett rätt, får du placera ut staden/sjön och ta en liten kloss. Vid fel, läggs den tillbaka i påsen. Om det inte finns några klossar kvar av korrekt storlek, tar man en kloss från den högsta byggnaden (bortse från egen byggnad) och lägger på sin egen. Om flera byggnader är högst, tar man en kloss från varje annan högsta byggnad. De klossar man får placeras ovanpå varandra och den som har den högsta byggnaden när allt är färdigspelat har vunnit. 3 x 10 + 1 x 50 + 0.5 x 75 ger en maxhöjd på 117.5 cm Övergång från lättare till svårare nivå: Använd den svårare nivån. Klarar man av den får man två klossar, annars får man försöka på den lättare nivån för en kloss. Handikapp: * Barn får spela vidare om de svarat rätt. * Vuxen måste ange/använda det namn som används i det landet. * Vuxen måste lägga tillbaks översta byggklossen vid fel svar. * Använd timglaset som tidsgräns för att lösa uppgiften. * Landssiffran finns både på landbrickan och på världsdelsbrickan, så när man spelar länder kan man antingen tillåta eller förbjuda att man tittar på spelplanen (världsdelsbrickorna) innan man svarat på frågan. Vidareutveckling: Flaggor, språk, myntslag, sekundära städer, (president/ kung/..., räkna till tio på landets språk, vissa korta fraser) Uppföljare: Sverigespel med län, kommuner, städer & sjöar, landskapsblomma & landskapsdjur.