Upsala i juni 1998: xxxx xxx xxx x x x xx x xx x x xxxx x x xxx x xx x xx x x x x x x x xx xx x x x x x x xx xx x xxxx xxxx x x x xx xx x x x x x x x xx xx x x x x x x x x xx xx xxxx x x xx xxx XXXXXXX XXXXXXX =============================================================================== L e s p l u s b e l l e s j a m b e s d u m o n d e =============================================================================== INNEH�LL Inledning (fram�tblick) Hip hop (bak�tblick) Respons (blick i st�rsta allm�nhet antar jag) INLEDNING N�r jag �ter b�rjade t�nka tankar i termer av att f�rdigst�lla ett nytt nummer av Grus hade jag f�rst projektet "Upsala vr�kt �ver �nda" som t�nkt inledningstext - dvs tankar om stadens pl�tsliga avighet n�r man byter vistelseort dels till fel sida �n OCH j�rnv�gen samt n�got s�derut. D�refter, n�r det visade sig att jag till slut hamnade p� Confuse, alla om och men till trots, b�rjade jag t�nka i banor av en kongressrapport. Inget av detta skrevs naturligtvis och n�r jag nu sitter h�r �r det efter att ha f�rkastat alla planer p� att skriva ihop dessa upplevelser till en triptyk av dadaistiska haiku-installationer. Nu t�nkte jag ist�llet bli f�rdig med Grus, men f�r s�kerligen anledning att �terkomma till b�de mina erfarenheter av ett Upsala som pl�tsligt �r bakl�nges och Confuserapporten. B�gge projekten k�nns fortfarande inspirerande. En ytterligare yttring av min �ngest fram�ver kan t�nkas bli en del reflektioner kring en del jag l�st p� sistone (Cowper Powys, Toussaint, Hesse...) i relation till min sedvanligt geggiga kultur- och samh�llsuppfattning (Pareto, Spengler, Mannheim och grabbarna) och sj�lvbild (�ngest och navelsk�dning). Det �r i korthet vad jag tror att Grus kommer att inneh�lla fram�ver, men skriv g�rna och tala om f�r mig att jag har fel. Fanzinerecensioner hade jag ursprungligen t�nkt h�lla komplett, men jag tror projektet sp�rat ur. En orsak �r naturligtvis att det b�rjade komma en massa fanzines samtidigt som Grus inte kommer ut s� ofta l�ngre(jag kan h�lla reda p� h�gst fyra-fem saker �t g�ngen), en annan att det tydligen �r s� l�nge sedan jag betalade medlemsavgift till SFF att jag sedan n�gra s�ndningar tillbaka inte l�ngre �r medlem. Jag kan s�kert r�kna upp ytterligare illa maskerade svepsk�l, men det torde v�l redan st� klart att det hela �r en aff�r mellan mig och min l�ttja. Betr�ffande utgivningstakten tror jag att jag skall l�ta den kvarst� som "sporadisk" tills vidare. F�r den som inte redan insett det kan jag meddela att detta �r vad man brukar kalla ett "mellannummer". HIP HOP Hittade en skrynklig sida ur ett kollegieblock som jag tror �r f�rsta utkastet till Hip hop-showen Robert, Kruse och jag hade p�... Tr�stcon(?). N�ja, scenen �r i alla fall tv� unga m�n, ett kollegieblock och en blyertspenna. M�jligen �r vi i k�ket p� Rackarbergsgatan, annars i Roberts rum p� Karlsrogatan (om han nu inte hade hunnit bli Kerstin - i s� fall S:t Johannesgatan). Robert hade, s�vitt jag minns, f�rklarat hela hiphopkonceptet f�r mig som "politik, sexism och att h�na sina �h�rare". Reagan och contras dom �r ju s� balla ref Och Gorbatjoff killarna dom �r ju s� kalla ref Fast h�ftigare �r ju coola Robert Cool ref Tillsammans med partnern skitacoola Magnus ref Porr och v�ld det �r v�r melodi ref F�r coolast i v�rlden �r ju vi ref Vi knullar sm� neos det �r bra ref Och sp�ar upp Bellis ha ha ha ref [solo med skruvmejsel] Science fiction va' fan �r de'? ref Det finns ju s�nt som �r coolare ref Ni vet hur det �r vilka trender som g�ller ref Vi �r ju s� coola och ni �r s� fula ref [Kruse. Olof M�ller ?] New wave �r Dead wave va fan �r det nu? ref Och cyberpunkdj�vlar kan ta sig i brasan ref En ny tid �r h�r och ni vet vad som g�ller ref Coola Robert Cool och Skitacoola Magnus ref Det st�ndigt �terkommande "ref" skall nog uttydas refr�ng och bestod, som ni kanske minns, i frasen "hipp HOPP, hipp HOPP" RESPONS Hej och tack f�r Grus! Tv� nummer p� en g�ng, minsann! Noterar att du skriver om Gestetnerfandom. Jag �r b�de Rex Rotaryian och Gestetnerit, f�r jag har b�gge m�rkena. Men Gestetnern st�r p� vinden som oanv�nd backup, och det �r Rexen jag i allm�nhet anv�nt (men det var ett antal �r sedan sist). Det �r en D-490 som med enstaka undantag fungerat ganska bra. Jag har kvar stenciler och litet stencilf�rg f�r att kunna g�ra �tminstone ett stencilzine under n�sta �rtusende (vilket vore en fin symbolisk gest), men i �vrigt f�rv�ntar jag mig nog att gamla Ernst pensionering skall fortg�. Den enda relevanta skillnaden mellan Gestetner och Rex Rotary �r annars att den f�rra har f�rgen i en tub, den senare i en burk. Men det g�r att �ppna en burk och kl�mma ned f�rgen fr�n en tub i den, s� Rex Rotaryn �r d�rmed aningen mer kompatibel. (Att kl�mma �ver f�rg fr�n en burk till en tub tror jag ingen lyckats med.) Tyv�rr tror jag att stencilf�rg kommer att bli en stor bristvara under n�sta �rtusende. Andra synpunkter: [S. Holmstr�m om objektiv moral] Objektiv moral och objektiv moral... Jag tror att man b�st betraktar moral i axiomatiska termer. N�r man v�l antagit ett axiom, kan man sedan n�gorlunda objektivt best�mma om en viss handling bryter mot axiomet eller ej. Utilitarismens nyttoaxiom tycker jag �r l�mpligt. (Jag hoppar �ver l�ngre f�rklaring.) [Jag sj�lv om enstaka galningar] DN:s kultursida verkar alltid ha gjorts av enstaka galningar, s� vad �r det nya i den utvecklingen? [dito om fantasyns Olof M�ller] Jag har ofta intrycket att fantasyn �r full av s�dana figurer som m�llrar omkring. (Fast inte s� m�nga p� svenska �n, �ven om Margit Sandemos /eller vad hon hette/ skrivit en o�ndlighetsserie om Sagan om isfolket.) [dito om liberala sv�rmerier] Jag vill bringa viss ordning i klassen genom att p�peka att jag f�rvisso �r liberal, men absolut inte libertarian. Jag tycker inte att alla skatter skall tas bort, men d�remot att de skall s�nkas rej�lt. Idealiskt vore skatter p� n�gonstans kring 30% av BNP; idag �r de 65% av BNP. Utopi? Tja, den utopin var i s� fall 60-talet, d� skatterna var just ca. 30% av BNP. Jag tror inte att v�rden och omsorgen osv skulle f�rlora p� det. S�vitt jag vet, s�vitt jag kunnat l�sa mig till och s�vitt alla s�ger som var med fungerade s�dant v�ldigt bra under 60-talet, kanske t o m mycket b�ttre �n nu. (Visst var jag ocks� med under 60-talet, men litet f�r ung f�r att g�ra samh�llsanalyser.) Att ha 65% i skattetryck �r bevisligen inte alls n�dv�ndigt f�r att ha v�l fungerade, centrala samh�llsfunktioner. Mellanskillnaden g�r bort i rundg�ng, ineffektivitet, byr�krati, transfereringar, m m. Jag tycker inte heller att alla lagar och regleringar skall tas bort, bara att de skall sk�ras ned rej�lt. [Mats Henricson om militanta veganer] S�vitt jag vet hade vi militanta veganer �ven f�r tio �r sedan. [jag om as�tare] As�tare=k�tt�tare. Veganer �r n�rmast ett bevis f�r tankens makt. Man kan �vertyga sig sj�lv om att det enda som �r n�ringsm�ssigt/etiskt/osv r�tt att �ta �r glass, och sedan framleva sitt liv som militant glass�tare. [dito om �kenutbredning] Visst h�nder det att boskap tuggar s�nder landskap, men det �r ingenting som vi �r maktl�sa inf�r. S�dana processer kan b�de mildras och reverseras. Teserna om en skenande �kenutbredning har p� senare �r alltmer ifr�gasatts. De verkar inte st�mma. Man har studerat t ex Saharas p�st�dda utbredning och funnit att rapporter om Saharas tillv�xt beror p� misstolkningar av s�songsvariationer och mellanl�nga trender. Beroende p� om det varit ett nederb�rdsrikt �r eller ej g�r Sahara fram och tillbaka litet grand. Det kan till och med komma flera �r i rad d� Sahara synes v�xa, d� det naturligtvis kan komma flera �r i rad som �r nederb�rdsfattiga. Men sedan g�r �knen tillbaka igen, sett �ver en l�ngre period. N�gon m�tte Saharas gr�ns i b�rjan av en �terkommande torrperiod och drog slutsatsen att �knens tempor�ra tillv�xt m�ste vara stadig. Jag �r f � aningen skeptisk mot �tminstone de v�rsta skr�ckrapporterna om regnskogarna. H�r �r det iofs m�nniskan som aktivt g�r ut och hugger ned skogen. Men jag �r inte s� s�ker p� att situationen �r riktigt s� illa som det ibland framst�lls. En del regnskogsomr�den �r det nog n�dv�ndigt att m�nniskan s�tter i annan produktion. En del rensade regnskogsomr�den kommer regnskogen att �terta. Och en del omr�den kommer att avs�ttas och har redan avsatts till reservat. Vi kommer nog att n� en balans d�r vi visserligen har mindre regnskog �n nu, men �nd� tillr�ckligt av den. Jfr g�rna med Sverige. Vi har bedrivit skogsdrift i m�nga hundra �r, men har minsann ingen brist p� skog. En del skog har huggits ned och gjorts om till �krar f�r matproduktion. En del �krar har skogen tagit tillbaka. En del skog �r avsatt som reservat (men vi har gott om skog utanf�r reservaten ocks�). Vi har under l�ng tid betett oss ungef�r som man nu g�r i regnskogsomr�dena, och det har inte orsakat n�gon katastrof av n�got slag. [dito om energisl�seriet i att odla k�tt i j�mf�relse med v�xter] Inom EU finns det till och med j�tte�verskott p� matproduktion. Att all den maten inte skeppas till Somalia beror p� en kombination av transportproblem och strukturpolitik. EU vill helst h�lla matpriserna uppe, f�r att blidka d�cksbr�nnande franska b�nder (bl a), och att b�rja sk�nka bort alltf�r mycket mat skulle hota detta. Men det �r nog ocks� sv�rt att f� iv�g allt till Somalia, och n�r man f�tt iv�g �tminstone en del �terst�r att distribuera det inom Somalia. Problemet �r fr�mst det sista. G�ngen �r normalt att olika bist�ndsorganisationer f�r bidrag s� att de kan k�pa upp en del av mat�verskottet. Sedan skeppas det till hamnen i Somalia. Normalt f�r bist�ndsorganisationerna ungef�r s� mycket som de beh�ver, och i Somalias hamn samlas j�ttestora lager med mat. Men hur f�r man ut det till den lilla byn 20 mil bort, med d�liga v�gar, brist p� lastbilar, och olika miliser som g�r transporterna os�kra? Problemet �r n�stan alltid den lokala distributionen. Inget av detta avhj�lps det minsta av att folk i v�st b�rjar tugga enbart gr�nsaker. H�lsn, --Ahrvid ahrvid@algonet.se Ps. Sitter och skriver detta n�r jag VET att jag hellre borde skriva p� en tr�kig datorartikel som m�ste vara klar snabbare �n snabbt. Ack! Kommentar: Ehuru Ahrvid �r den ende LoCaren har jag valt att korta ned genom att ta bort hans citat av originaltexten (med >)och ist�llet kl�mt in n�got kort om person och �mne mellan klamrar. Den som inte minns vad som stod kan s�kert l�tt hitta till�mpliga passager i Grus 9 & 10. Vad g�ller objektiv moral �r det ju en gammal het potatis h�r i Upsala som likt s� m�nga andra heta potatisar stundom flammar upp med en klargr�n l�ga. Vad du pratar om �r ju snarare huruvida man bryter mot en subjektiv moral eller inte. Subjektivt �r du ju dum om du bryter mot ditt eget axiom, men du skulle ju samtidigt kunna vara objektivt helt korrekt om ditt antagna axiom skulle strida mot en t�nkt objektiv moral, p� samma vis som du subjektivt skulle kunna vara ett helgon medan du objektivt �r ett �rkef�. Det �r ju alltid bra att veta att hur man �n g�r s� blir det fel. Fast s� l�nge ingen lyckas p�visa den objektiva moralen beh�ver man kanske inte bekymra sig s� mycket om den. Vad betr�ffar DN:s kultursida s� g�rs den knappast av enstaka galningar utan snarare av en klick galningar som lyckats uppn� n�gon form av acceptans. Jag menar att det f�religger ett slags utveckling d�r det f�rst dyker upp en enstaka galning som p�st�r exempelvis att solen h�ller p� att slockna d�rf�r att gasolen n�stan �r slut, d�refter f�r�kar sig denna galning till ett antal inb�rdes stridande grupperingar som vinklar samma grunduppfattning �t olika h�ll, d�refter kommer den f�rh�rskande klicken p� DN:s att tolka allt som de anser vara kulturyttringar i "ett halvslocknat, kafkaistiskt, postgasol-perspektiv". Det lilla f�tal av dem som m�jligen sedan lyckas klamra sig upp p� den litter�ra parnassen kommer sedan att sluta sina dagar med att sitta p� sin stol och spela p� kam i Akademien. Betr�ffande liberaler s� �r jag medveten om att det finns en viss sp�nnvidd i det liberala f�ltet f�r att det skall kunna inrymma alla libertarianer, socialliberaler, marxister, socialliberaler, allm�nt mj�kiga typer och fullst�ndiga n�t och alla deras underf�rgreningar och avarter, men den ljudligt br�kande k�ren ser oftast inte l�ngre �n till ett egenv�rde i skattes�nkningar och avregleringar. Din liberala trosuppfattning �r f�rmodligen mer genomt�nkt �n s�, men jag ser med viss skepsis p� den h�r typen av patentl�sningar. Dagens s� kallade kris �r ju f�r �vrigt en direkt f�ljd av avregleringarna p� finansmarknaden som gjordes f�r att "harmoniera" med EU. Och visst fanns det militanta veganer f�r tio �r sedan, men det var d� mer en attityd �n att det tog sig uttryck i direkt aktion - vilket jag f�rmodar �r vad Mats menade. F�rvisso b�r man ta skr�ckrapporter med en nypa salt, inte minst med tanke p� de felm�tningar av Saharas utbredning som f�rekommit. Men visst v�xer v�l �knarna �ven om man r�knar bort s�songsvariationer - ett p�st�ende inser jag genast som kan m�tas med att man drar ut cyklerna �ver tiden. Effekterna av rovdrift finns dock p�visbara som exempelvis de redan under antiken raskt krympande skogarna i medelhavsomr�det. Att de l�ngsiktiga effekterna av katastrofer j�mnas ut och balanseras �ver tiden har vi ju kunnat se hittills, men om det sker i st�rre och st�rre skala kr�vs en l�ngre och l�ngre tidsaxel. Jag tror att det exempelvis �r ganska oproportionerligt att j�mf�ra det svenska skogsbest�ndet med Amazonas. Och hur det �n m� vara med saker och ting s� �r det ibland att sv�rt att finna estetiken i ett kalhygge. Jo, f�rvisso l�ser man inte problematiken med sv�ltomr�den genom att alla blir vegetarianer, lika litet som att man skickade alla trilskande franska b�nder till Somalia f�r att bygga upp infrastrukturen d�r. Problemet har aldrig varit resursm�ngden utan f�rdelningen av resurserna - men det p�verkar ju � andra sidan inte huruvida det kr�vs mer resurser f�r att producera ett g�dsvin �n en brysselk�l. F�r �vrigt kan jag ju erk�nna att allt skrivande av Grus f�r mig har varit ett s�tt att l�ta bli att skriva vad jag egentligen borde skriva - ett slags terapi f�r att slippa �ngest �ver att jag inte f�r n�gonting gjort. IAHF: Anders Holmstr�m, Johan Frick - Magnus Eriksson, emeresq@algonet.se "And the fact that such an action was a little more foolish than offering a man-eating tiger a peppermint lozenge did not trouble the chauffeur. In fact, nothing troubled him again." (H. C. McNeile "Bull-dog Drummond")