Ett företag som vill bedöma verksamhetens miljöpåverkan kan göra en miljörevision. Miljörevisionerna är helt frivilliga och är en del av företagens interna miljöarbete.
Främsta skälet till en miljörevision är att ge företagsledningen ett underlag för att kunna bedöma företagets miljöpåverkan. Miljörevision underlättar också företagsledningens bedömning av huruvida företagets miljöskyddsarbete är effektivt, och om arbetet inriktas på rätt område. Ytterligare fördelar miljörevisionen medför är att företaget minskar risken för åtal för brott mot miljölagstiftning, samt ökar beredskapen inför kommande lagändringar. I och med att miljörevisionen är frivillig har den också blivit ett konkurrensmedel.
EMAS och ISO 14001 kräver utomstående granskning av miljörevisionen. Revisorerna som granskar revisionen skall i båda fallen vara godkända av den svenska ackrediteringsmyndigheten SWEDAC.
De första miljörevisionerna gjordes i USA under 1970-talet pga flera allvarliga miljöolyckor vilka medförde fängelsestraff för företagsledarna för brott mot miljölagarna. För att undvika den situationen började många företag med miljörevision. I Sverige var Volvo och Perstorp först med att göra miljörevisioner. En viktig anledning till att allt fler företag börjar revidera sitt miljöarbete är att detta är ett krav för att bli certifierad enligt ISO 14001 och EMAS.
Om företagen bedriver en mycket miljöstörande verksamhet bör en årlig miljörevision göras. EMAS kräver en miljörevision åtminstone vart tredje år. Andra tillfällen då det är lämpligt att göra en miljörevision är vid tex. fastställande av miljöpolicy, vid kop av mark eller nya anläggningar eller vid nyanställning av miljöansvarig.
En revision bör genomföras i perioder då verksamheten är lugn, då den mesta delen av informationen fås genom intervjuer, som är tidskrävande.
För effektivitet i revisionen krävs:
Större företag har numera egna miljörevisorer anställda. Mindre och
medelstora företag väljer oftast att anlita en utomstående konsult som
arbetar på företagets uppdrag.
MiS jobbar med
att ta fram underlag för certifiering av miljörevisorer.
För att uppnå status som certifierad miljörevisor kommer, i korthet,
att krävas naturvetenskaplig utbildning samt miljövetenskaplig utbildning.
MiS har även tagit fram etiska regler för en miljörevisors agerande,
såsom att miljörevisorn inte skall deltaga i ohederliga eller olagliga
aktiviteter.
Det finns ingen gentlig mall för hur en miljörevision skall genomföras, eftersom det är ett frivilligt arbete som företagen genomför. Dock finns vissa allmänna principer och praxis att bygga en revision kring.
Ett exempel på omfattning kan vara:
Information behövs både för planering och genomförande av revisionen. Inför revisionen insamlas och behandlas bakgrundsinformation, som omfattar t.ex. organisationsschema, kartor, ritningar, processbeskrivningar, tillståndshandlingar, kemikalielistor och miljöpolicy. Granskningen av anläggningen inleds med ett möte med anläggningens driftsledning, där revisionsplan, upplägg och rapportering gås igenom. Därefter gör revisionsgruppen ett besök på anläggningen och intervjuar nyckelpersoner. Den bästa informationen finns dock ibland i soptunnor eller på andra, mer ovanliga ställen.
När revisionsgruppen har skaffat sig en överblick över hur organisationen kring miljöskyddet fungerar, och vilka miljörisker som är förknippade med verksamheten görs en utvärdering. Utvärderingen ligger till grund för den preliminära avrapporteringen. Syftet med rapporteringen är att peka på miljörisker, och förhållanden som behöver förbättras. Anläggningens personal delges den preliminära rapporten för att kunna avhjälpa eventuella brister.
Innan den slutliga rapporteringen sker, görs ett återbesök på anläggningen för att se om bristerna avhjälpts.
Till sist görs en slutlig rapportering som innefattar en slutrapport och en åtgärdsplan. En uppföljning av denna åtgärdsplan måste genomföras, antingen av miljörevisionsgruppen, eller företagsledningen.
Företagen behöver inte sprida rapporten utanför företaget, utan kan betraktas som ett internt
dokument. En tillståndsmyndighet kan inte kräva att få tillgång till
rapporten. Företagsledningen kan bestämma, själv, hur pass omfattande
spridningen av miljörapporten skall vara.
I EMAS-ordningen anges att revisionen skall planeras och genomföras bl.a. enligt följande riktlinjer utöver det ovanstående:
Företagets miljörevisionsprogram skall innehålla en skriftlig beskrivning av vilka förhållanden som skall granskas i varje revision, och fastställa hur ofta varje enskild verksamhet skall revideras. I målsättningen måste framför allt ingå att utvärdera om styrningssystemen är ändamålsenliga, om de stämmer överens med företagets miljöpolicy och med miljöprogrammen för anläggningen, samt om miljölagstiftningen efterlevs.
Den totala omfattningen av varje revision måste klart definiera vilka förhållanden som skall utvärderas, vilka verksamheter som skall revideras, vilka miljöstandarder som skall beaktas och vilka perioder som revisionen skall täcka.
Revisorerna skall vara tillräckligt oberoende av de verksamheter som skall revideras för att kunna göra en objektiv och opartisk bedömning.
Revisionen skall genomföras, beroende på omständigheterna, inom en tidsrymd av högst tre år. Företagets högsta ledning fastställer revisionsfrekvensen med hänsyn till den totala miljöpåverkan av verksamheten vid anläggningen, och till anläggningens miljöprogram, och skall särskilt beakta: